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[국내논문] 배기량과 차량중량에 따른 LPG 연료를 사용하는 승용 및 승합형 자동차 온실가스 배출 특성에 관한 연구
A Study on Greenhouse Gas Emission Characteristics of Passenger Car and Van with LPG Fuel According to Displacement and Vehicle Weight 원문보기

한국수소 및 신에너지학회 논문집 = Transactions of the Korean Hydrogen and New Energy Society, v.29 no.5, 2018년, pp.497 - 502  

김형준 (국립환경과학원) ,  이종태 (국립환경과학원) ,  임윤성 (국립환경과학원) ,  윤창완 (국립환경과학원) ,  길지훈 (국립환경과학원) ,  홍유덕 (국립환경과학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In Korea, passenger car and van using LPG fuel including taxi constantly increased due to the high cost of fuel. Recently, the emission standard has continuously tightened in the world. In this investigation was conducted the greenhouse gas emission characteristics of LPG vehicles according to the d...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 우리 정부에서는 2009년부터 자동차 평균 온실가스 배출허용기준을 도입하여 온실가스를 지속적으로 관리를 하고 있다. 따라서 본연구에서는 배기량과 차량중량에 따른 CO2 배출가스 특성에 대하여 알아보고자 국내에서 판매되는 다양한 LPG 차량의 CO2를 측정하고 분석하였으며 아울러 차량형태에 따른 배출 특성에 대한 연구도 수행하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
각 주행모드에서의 온실가스 배출 특성은? Fig. 3에서 보는 바와 같이, 도심주행모드의 온실가스가 고속주행모드보다 높게 나타나는 것을 확인하였으며, 승차인원이 증가할수록공차중량의 증가로 인하여 온실가스 배출량도 높게 나타나는 패턴을 확인하였다. 또한 온실가스 값이 높을 경우 도심주행모드와 고속주행모드 간의 배출량 차이도 증가하는 것도 알 수 있다. 이는 도심주행모드에서는 가감속의 영향으로 연료소모가 많지만 고속주행모드의 경우에는 고속주행시 연료를 소모하지 않고 관성주행을 하기 때문인 것으로 판단된다.
LPG 연료의 가격의 이점은? 국내의 LPG 연료의 가격이 가솔린 또는 경유보다 낮아 차량유지비 절감과 연소 시 기화되는 특성으로 입자상물질 배출도 낮은 환경적으로 유리한 측면이 있다. 따라서 가솔린연료 및 LPG를 사용하는 자동차의 대한 배출가스 및 연소성능에 관한 연구들도 지속적으로 진행되고 있다1-4) .
내수용 대부분의 LPG 연료 차량 연료공급 방식은? A-L차종은 전륜차량이며 M차종은 후륜구동 사양을 가지고 있으며 D, E, G차종은 무단변속, 나머지는 자동변속기 차량이다. 연료공급 방식은 대부분 liquid phase LPG injection (LPLi) 방식을 사용하고 있다. 또한 차량형태에 따른 온실가스 배출 특성을 비교하기 위하여 H와 L차량을 별도로 추가하여 시험하였다.
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참고문헌 (12)

  1. M. Gumus, "Effects of volumetric efficiency on the performance and emissions characteristics of a dual fueled (gasoline and LPG) spark ignition engine", Fuel Processing Technology, Vol. 92, 2011, pp. 1862-1867. 

  2. C. Cinar, F. Sahin, O. Can, and A. Uyumaz, "A comparison of performance and exhaust emissions with different valve lift profiles between gasoline and LPG fuels in a SI engine", Applied Thermal Engineering, Vol. 107, 2016, pp. 1261-1268. 

  3. C. L. Myung, Y. Lim, S. Kim, J. Lee, K. Choi, and S. Park, "Mobile source air toxic emissions from direct injection spark ignition gasoline and LPG passenger car under various in-use vehicle driving modes in Korea", Fuel Processing Technology, Vol. 119, 2014, pp. 19-31. 

  4. J. Kim, K. Choi, C. L. Myung, Y. Lee, and S. Park, "Comparative investigation of regulated emissions and nano-particle characteristics of light duty vehicles using various fuels for the FTP-75 and the NEDC mode", Fuel, Vol. 106, 2013, pp. 335-343. 

  5. H. J. Kim, J. Lee, Y. Seo, and Y. D. Hong, "Investigation on the comparison of exhaust emission characteristics of passenger cars using LPG and diesel fuel in variation of driving mode and ambient conditions", Journal of ILASS Korea, Vol. 22, No. 4, 2017, pp. 185-189. 

  6. A. Suyabodha, "Comparison the rate of energy consumption between gasoline95 and LPG in spark ignition engine under real driving conditions", Energy Procedia, Vol. 118, 2017, pp. 164-171. 

  7. T. Y. Kim, C. Park, S. Oh, and G. Cho, "The effects of stratified lean combustion and exhaust gas recirculation on combustion and emission characteristics of an LPG direct injection engine", Energy, Vol. 115, 2016, pp. 386-396. 

  8. K. Kim, J. Kim, S. Oh, C. Kim, and Y. Lee, "Evaluation of injection and ignition schemes for the ultra-lean combustion direct-injection LPG engine to control particulate emissions", Applied Energy, Vol. 194, 2017, pp. 123-135. 

  9. K. Kim, J. Kim, S. Oh, C. Kim, and Y. Lee, "Lower particulate matter emissions with a stoichiometric LPG direct injection engine", Fuel, Vol. 187, 2017, pp. 197-210. 

  10. M. Lee, K. Kim, and J. Ha, "A study on the stratified combustion and stability of a direct injection LPG engine", Trans. of the Korean Hydrogen and New Energy Society, Vol. 27, No. 1, 2016, pp. 106-113. 

  11. J. Kim, K. Choi, C. L. Myung, and S. Park, "Experimental evaluation of engine control strategy on the time resolved THC and nano-particle emission characteristics of liquid phase LPG direct injection (LPG-DI) engine during the cold start", Fuel Processing Technology, Vol. 106, 2013, pp. 166-173. 

  12. I. Kim, K. Kim, S. Lee, and Y. Cho, "An experimental study on the performance and emission characteristics with hydrogen enrichment at part load conditions using a LPG engine", Trans. of the Korean Hydrogen and New Energy Society, Vol. 24, No. 3, 2013, pp. 242-248. 

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