최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.31 no.2, 2019년, pp.79 - 94
이성민 (성문중학교) , 유난숙 (전남대학교 가정교육과, 생활과학연구소)
The purpose of this research study was to examine how multi-cultural education contents are reflected in the contents related to the 'Human Development and Family' area of middle school Technology-Home Economics textbooks, based on the multi-cultural education criteria developed by Paek(2014). The s...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
가정교과1)에서 다루는 가정생활을 위해 강조되는 점은 무엇인가? | 가정교과1)에서 다루는 가정생활은 청소년들의 관점에서 그들이 속해 있는 일상생활 문화를 포함하고 있다. 그렇기 때문에 다문화교육을 통해 다뤄지는 내용들과 가정교과의 내용요소와 접목할 수 있다는 가능성에 주목해야 한다. 이러한 다문화교육이 우리의 삶 속에서 보다 일상적인 것으로 자리 잡기 위해서는 교육내용을 체계적으로 정리한 교과서 속에 그 내용이 자연스럽게 구성되어야 한다(Kang, 2018). | |
초⋅중⋅고등학교에 재학 중인 다문화가정 자녀 수가 의미하는 바는 무엇인가? | 또한 2016년 기준 만 6세 이하 미취학 아동이 약 11만 3506명이라는 점은 앞으로 학교 현장에서 다문화교육의 필요성 및 중요성을 말해주고 있다(Korean Statistical Information Service, 2017). 현재 다문화가정 자녀들이 성장하여 학령기에 접어들면서 초⋅중⋅고등학교에 재학 중인 다문화가정 자녀 수는 점점 증가하고 있다는 점에 주목할 필요가 있으며, 이것은 출생률의 저하로 매년 감소하고 있는 전체 학생 수를 고려해 볼 때 다문화가정 자녀 교육에 대한 관심과 지지가 필요함을 시사한다(Chang, 2017). | |
2007 개정 교육과정 총론의 내용은 무엇인가? | Kim,2012). 이러한 시대적인 요구로 인해 2007 개정 교육과정 총론에서는 범교과적 학습 주제 중 하나로 다문화교육을 초⋅중등학교 교육과정 총론에 포함하기 시작하였고(Ministry of Education and Human Resources, 2007a), 가정과 교육과정에서도 다문화 교육을 범교과적 학습 주제 중 다문화교육이 가정교과의 내용과 관련되는 것으로 제시하고 있다(Ministry of Education and Human Resources, 2007b). 다문화교육은 다양한 문화적 배경을 지닌 학생들의 문화와 가치관을 인정하고 서로 다른 문화의 행동과 사고방식을 존중하고 이해하는 것을 강조하는 교육이다. |
Bak, S.-M. (2011). Analysis on the contents of middle school Art textbooks in the point of multi-culture. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea.
Chang, I. S. (2006). Multicultural education in America and curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 24(4), 27-53.
Chang, I.-S. (2017). A study on the effectiveness of multicultural education and creative experiential activities. The Journal of Education, 37(3), 85-108.
Davidman, L., & Davidman, P. T. (1994). Teaching with a multicultural perspective: A practical guide. Longman Publishing Group, 10 Bank Street, White plains, NY 10606-1951.
Kang, H. J. (2018). Analysis of multicultural factors in integrated textbook for elementary school: Focusing on the first and second grades. Multicultural Education Studies, 11(1), 87-108.
Kim, S.-H., & Yoon, Y. (2011). A content analysis on multicultural education for Home Economics area in Technology-Home Economics textbook of the high school: 2007 revised curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 23(1), 73-86.
Kim, S. H. (2012). A study on the development and validation of home economics teaching-learning materials for critical multicultural education: Focusing on media literacy. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea.
Kim, E. H. (2011). Analysis of the multicultural education contents in middle school social studies textbook: Focusing on the multicultural education related chapter in 7th grade social studies textbook. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejun, Korea.
Kim, J. Y. (2012). A study on the contents analysis and improvements of Science textbooks for multicultural education. Unpublished master's thesis, Konkuk University, Seoul, Korea.
Korean Statistical Information Service (2017). KOSIS. Retrieved from http://kosis.kr/.
Kwak, M. K. (2013). The contents analysis of high school Socio-culture textbook: Focusing on the field of multicultural education. Unpublished master's thesis, Sangmyung University, Seoul, Korea.
Lee, J. W. (2012). An analysis study on multicultural society related contents in high school social studies textbooks. Forum for Youth Culture, 30(1), 38-63.
Lim, J. (2016). Analysis on the contents about multicultural changes in elementary Social studies curriculum and textbook: From 7th to the Revised 2015 elementary Social studies curriculum. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education, Gyeonggi, Korea.
Ministry of Education and Human Resources. (2007a). 초중등학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호 [별책 1] [Elementary.Secondary school curriculum. Proclamation of the Ministry of Education #2007-79]. Seoul: Author.
Ministry of Education and Human Resources. (2007b). 중학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호 [별책 3] [Middle school curriculum. Proclamation of the Ministry of Education #2007-79-3]. Seoul: Author.
Ministry of Education. (2015). The practical arts (Technology-Home economics) and Informatics curriculum. Proclamation of the Ministry of Education #2015-74. Sejong: Author.
Ministry of Education. (2017). 다문화교육 지원 계획 [2017 Support plan for multicultural education]. Retrieved from http://demo.nes21.co.kr/usr/file/2017_plan.zip.
Paek, E. K. (2014). Analysis on the multicultural education introduced in high school technology and home economics textbooks: Focusing on family life culture. Unpublished master's thesis, Inha University, Incheon, Korea.
Seol, K. J. (2012). Analysis on the contents about multicultural change in Social studies textbooks: Focusing on sociology and anthropology chapters of the 2007 revised national Social studies curriculum. Multicultural Education Studies, 5(1), 1-28.
Song, A. R. (2012). Contents analysis of multicultural education in Social Studies curriculum and textbook. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chungbuk, Korea.
Yang, J. H., Yang, S. J., & Kim, D. Y. (2012). A analysis of the contents related to multicultural education in an elementary ‘practical arts education’ textbook. Korean Education Inquiry, 30(4), 97-115.
김기수 외 (2015). 중학교 기술.가정교과서 1.2. 원교재사.
김지숙 외 (2015). 중학교 기술.가정교과서 1.2. 비상교육.
왕석순 외 (2015). 중학교 기술.가정교과서 1.2. 동아출판.
이춘식 외 (2015). 중학교 기술.가정교과서 1.2. 천재교과서.
조강영 외 (2015). 중학교 기술.가정교과서 1.2. 금성출판사.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.