최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.25 no.3, 2019년, pp.289 - 299
고은정 (한림대학교 간호대학, 한림대학교 대학원) , 김은정 (한림대학교 간호대학.한림대학교 간호학연구소)
Purpose: This study aimed to examine the effects of simulation-based education on nursing knowledge, anxiety, and clinical performance ability in nursing students before their first clinical practice. Methods: Third-year university students who had not yet entered their first clinical practice were ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육에서 임상실습의 정의는 무엇인가? | 간호교육에서 임상실습은 대상자와 관련된 실무에서 실무의 복잡성, 불확실성, 갈등 등을 다룰 수 있는 지식과 기술을 습득하고, 적용할 수 있는 기회가 제공되는 현장 교육이다(Levett-Jones, Pitt, Courtney-Pratt, Harbrow, & Rossiter, 2015;Yang & Park, 2004). 간호학생들은 임상실습 교육을 통하여 환자, 보호자 및 다른 의료진과의 의사소통을 경험하고 실습실에서 연습한 기본간호술 및 간호과정 등을 직접 적용해봄으로써 이론과 실습을 체계적으로 학습하여 전문직 간호사로서의 기본 능력을 갖추게 된다(Ji & Lee, 2014). | |
간호교육의 실습불안의 원인은 무엇인가? | 이렇듯 임상실습은 간호교육의 중요한 학습과정이지만 임상실습을 앞둔 학생들의 실습 불안이 이슈가 되고 있다. 실습불안의 원인으로는 간호기술과 지식부족으로 인한 자신감 부족, 기대에 부응할 수 있을지에 대한 걱정, 제한된 경험으로 인한 막막함, 환자 안전과 실수에 대한 불안, 환자와의 의사소통 능력의 부족 등이 요인으로 제시되고 있다(Alshahrani,Cusack, & Rasmussen, 2018; Levett-Jones et al., 2015). | |
시뮬레이션 기반 교육이 지니는 장점은 무엇인가? | 생리적 변화 확인 및 중재가 가능한 학습방법이다(Jeffries, 2005). 통제되고 실수가 허용되는 안전한 환경에서 환자 간호의 원칙을 배우고 교육할 수 있으며 경험하지 못하거나 복잡한 임상 상황적 경험을 가능하게 하는 장점으로 현재 간호교육에 널리 활용되고 있다. 임상실습에서 실제 환자를 만나서 간호를 적용해야 하는 간호학생들에게 실습에 나가기 전 실제와 유사한 시뮬레이션 경험은 이론적 간호의 원칙을 배우고 적용할 수 있는 기회가 될 수 있다. |
Alshahrani, Yousef, Cusack, Lynette, Rasmussen, Philippa. Undergraduate nursing students' strategies for coping with their first clinical placement: Descriptive survey study. Nurse education today, vol.69, 104-108.
Outcomes of clinical simulation for novice nursing students: Communication, confidence, clinical judgment Bambini 79 2009
Bussard, M.E.. High-Fidelity Simulation to Teach Accountability to Prelicensure Nursing Students. Clinical simulation in nursing, vol.11, no.9, 425-430.
Cant, Robyn P., Cooper, Simon J.. Simulation‐based learning in nurse education: systematic review. Journal of advanced nursing, vol.66, no.1, 3-15.
A study on the relationship between teaching effectiveness of clinical nursing education and clinical competency in nursing students Choi 2005
Dearmon, Valorie, Graves, Rebecca J., Hayden, Sue, Mulekar, Madhuri S., Lawrence, Sherry M., Jones, Loretta, Smith, Kandy K., Farmer, Joseph E.. Effectiveness of Simulation-Based Orientation of Baccalaureate Nursing Students Preparing for Their First Clinical Experience. The Journal of nursing education, vol.52, no.1, 29-38.
Simulation and its effect on anxiety in baccalaureate nursing students Hollenbach 45 2016
A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing Jeffries 96 2005
Designing and implementing models for the innovative use of simulation in teaching nursing care of ill adults and children: A national, multi-site, multi-method study Jeffries 2006
Influencing factors of satisfaction for clinical practice in nursing students Ji 1125 2014
Kardong-Edgren, Suzie, Adamson, Katie Anne, Fitzgerald, Cynthia. A Review of Currently Published Evaluation Instruments for Human Patient Simulation. Clinical simulation in nursing, vol.6, no.1, e25-e35.
Khalaila, R.. Simulation in nursing education: An evaluation of students' outcomes at their first clinical practice combined with simulations. Nurse education today, vol.34, no.2, 252-258.
Kolb 1984
Lee 2010
Effect of clinical practice orientation program on anxiety, self-esteem and self-efficacy in college students in nursing Lee 539 2008
Development of a clinical competency measurement tool for student Lee 17 1990
Levett-Jones, T., Pitt, V., Courtney-Pratt, H., Harbrow, G., Rossiter, R.. What are the primary concerns of nursing students as they prepare for and contemplate their first clinical placement experience?. Nurse education in practice, vol.15, no.4, 304-309.
Medley, Catherine F., Horne, Claydell. Using Simulation Technology for Undergraduate Nursing Education. The Journal of nursing education, vol.44, no.1, 31-34.
Najjar, Rana Halabi, Lyman, Bret, Miehl, Nick. Nursing Students’ Experiences with High-Fidelity Simulation. International journal of nursing education scholarship, vol.12, no.1,
Effects of simulation-based training on stress and self-efficacy in nursing students Oh 33 2011
Oh, P.J., Jeon, K.D., Koh, M.S.. The effects of simulation-based learning using standardized patients in nursing students: A meta-analysis. Nurse education today, vol.35, no.5, e6-e15.
Oldenburg, N.L., Maney, C., Plonczynski, D.J.. Traditional Clinical Versus Simulation in 1st Semester Clinical Students: Students Perceptions After a 2nd Semester Clinical Rotation. Clinical simulation in nursing, vol.9, no.7, e235-e241.
The relationship of clinical competency and self-directed learning in nursing students Yang 271 2004
Beginning level nursing students' experiences with cancer patients in their first clinical placement: A qualitative appraisal in Turkey Yildiz 2611 2011
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.