$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

북한이탈주민의 간호대학생활 경험
Nursing College Life Experiences of North Korean Defectors 원문보기

지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.30 no.3, 2019년, pp.324 - 335  

박정숙 (고신대학교 간호대학) ,  조은주 (고신대학교 간호대학) ,  최은정 (고신대학교 간호대학) ,  조현미 (고신대학교 간호대학) ,  배지현 (고신대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study is to understand nursing college life experiences of North Korean Defectors and identify their meanings. Methods: The study collected data through individual in-depth interviews among six undergraduates or graduates from nursing colleges, using phenomenological res...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
간호대학생활의 경험을 풍부하게 제공해줄 수 있는 대상자를 선정하기 위해 어떤 방법을 사용하였는가? 본 연구에서는 북한이탈주민의 간호대학 생활경험을 이해하기 위해 현재 간호대학에 재학 중이거나 졸업한 학생을 대상자로 하였으며, 간호대학생활의 경험을 풍부하게 제공해줄 수 있는 대상자를 선정하기 위해 목적적 표본추출 방법을 활용하였다.
북한이탈주민의 간호대학생활 경험을 분석하기 위한 분석방법으로 어떤 방법을 사용하였는가? 분석방법으로는 인간의 전체적 이해를 돕기 위해 Colaizzi [16]의 현상학적 방법을 사용하였다. Colaizzi [16]의 6단계를 살펴보면, 1단계는 전체 대상자의 필사본에서 의미가 있는 구나 문장을 찾고자 반복하여 읽어가면서 전체적 느낌을 얻고자 하였다.
북한 이탈주민이 간호학과에 진학하는 주요 원인은 무엇인가? 실제로 2017년 전국의 간호대학 중 68개교가 북한이탈주민에 대한 특별전형을 시행하였고[3], 2013년부터 2016년까지 매년 20여명 안팎의 북한이탈주민이 간호학과에 진학하였다[4]. 이러한 진로선택의 주요 원인은 간호사라는 직업의 전문성과 타 직종에 비해 취업률이 높은 것이 안정적 생활을 찾아가고자 하는 자신들의 희망을 충족시켜 주리라는 기대 때문인 것으로 알려져 있다[5,6]. 그러나 북한과는 다른 남한의 교육 환경과 과정이 북한이탈청(소)년들에게 문화충격과 부적응적 문제를 가져다주고 있고 이러한 상황을 극복하지 못하고 중도에 학업을 포기하는 상황을 초래하고 있었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Korean Educational Development Institute. 2015 Department (Major) classification data book [Internet]. Seoul: Korean Educational Development institute. 2015 [cited 2018 July 24]. Available from: https://www.kedi.re.kr/khome/main/webhome/Home.do 

  2. Lee YJ, Yu KW. An analytic study a critical discussion of social integrative vocational education for North Korea migrants. Journal of Research in Education. 2014;27(3):27-52. 

  3. Korea HANA Foundation. 2016 A survey on economic activities of North Korean Refugees[Internet]. Seoul: Korea HANA Foundation. 2017 [cited 2018 July 24]. Available from: https://www.koreahana.or.kr/index.jsp 

  4. Korea HANA Foundation. 2017 North Korean defectors' Special enrollment of university[Internet]. Seoul: Korea HANA Foundation. 2017 [cited 2018 July 24]. Available from: https://www.koreahana.or.kr/index.jsp 

  5. Shin Y, Lim MY. A narrative inquiry on the career development process of North Korean defector (NKD) students pursuing a career in nursing. Anthropology of Education. 2017;20 (1):59-97. 

  6. Oh SJ. The lived experience of North Korean defectors as a South Korean nurse. [dissertation]. [Seoul]: Ewha Womans University. 2018. 171 p. 

  7. Yu SE, Jo MS, Kim KH, Bae HJ. A Study on measures and the problem of the drop-outrate of North Korean refugee university students [Internet]. Seoul: Korea HANA Foundation 2013 [cited 2018 July 24]. Available from: https://www.koreahana.or.kr/index.jsp 

  8. Cha CY, Lee KE, Kweon YR, Jung HJ. The experience of Setumin college student's adaptation to the nursing education in South Korea. Journal of Qualitative Research. 2016;17(1):22-38. 

  9. Han MJ. The current educational status of North Korean migrant children and the development of educational support systems in South Korea. Research Report. Seoul, Korean Educational Development institute; 2009 October. Report No.:RR 2009-10. 

  10. Jung BH, Jung JK, Lee HG. Saeteomin teenagers: A study on the learning methods for improving social adaptation. Gyeonggido: Gyeonggido Office of Education; 2007. 221 p. 

  11. Park EY, Lee EJ. Phenomenology on the experience of nursing students' college life that have defected from North Korea. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2013;19(3):333-344. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.351 

  12. Seo HR, Shin HK, Yoon SJ, Lee EJ, Jung HW, Choi SM, et al. The life experience of North Korean Defector nursing students. Journal of the Nursing Academic Association of Ewha Womans University. 2018;52:107-126. 

  13. Heo NR, Kim JY. Clinical practicum experience: undergraduate nursing students of North Korean defector-Phenomenological study. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2016;16(4):331-349. 

  14. Choi SJ. The role and tasks of religious organizations for North Korean refugees: Focusing on the supports and conflicts of protestant organizations exposed in the process of defecting and adapting. The Korean Journal of Unification Affairs. 2017; 29(2):153-198. 

  15. Lee KH, Kim YM, Yang MJ, Choi SY, Ko EA, Lee KJ, et al. The research of social adaptation in South Korean and depression of North Korean Defectors. Journal of the Nursing Academic Association of Ewha Womans University. 2007;41:14-22. 

  16. Colaizzi FE. Psychological research as the phenomenologist view it. In: Valle RS, King M, editors. Existential phenomenological alternatives for psychology. New York: Oxford University Press; 1978. p. 48-71. 

  17. Kuzel AJ. Sampling in qualitive inquiry. In: Crabtree BF, Miller WL, editors. Doing qualitative research. Newbury Park. CA; Sage. 1992. p. 31-44. 

  18. Lincoln YS, Guba EG. Naturalistic inquiry. Beverly Hills. CA: Sage Publication; 1985. 416 p. 

  19. Park EM, Jung TY. Adaptation of undergraduates from North Korea to academic and social Life in South Korea. Korean Journal of Psychology: General. 2018;37(2):257-288. https://doi.org/10.22257/kjp.2018.06.37.2.257 

  20. Choi MH. North Korean college students' college life adaptation through the peer relationship perspective. Journal of Education and Culture. 2014;20(4):191-214. 

  21. McLaughlin K, Moutray M, Moore C. Career motivation in nursing students and the perceived influence of significant others. Journal of Advanced Nursing. 2010;66(2):404-412. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05147.x 

  22. Lee SB. The health care system and outcomes of North Korea: A comparative analysis on the International Level. Korean Journal of Political Science. 2010;17(3):79-97. 

  23. Jo EJ, Cho HM, Choi EJ. Influence of trauma experiences and social adjustment on health-related quality of life in North Korean defectors, Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2018;29(4):488-498. https://doi.org/10.12799/jkachn.2018.29.4.488 

  24. Park ML. A study on North Korean defector student education with multi-cultural christian education perspective: Focusing on christian group counseling. A Journal of Christian Education in Korea. 2011;27:243-270. 

  25. 2018 Inter-Korean Summit Pyeongyang. 2nd Inter-Korean Summit [Internet]. Seoul: 2018 Inter-Korean Summit Pyeongyang. 2018 [Cited 2018 October 3]. Available from: http://www.koreasummit.kr 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로