최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.25 no.9, 2020년, pp.183 - 191
Na, Jun-Gyu (SmartDong School Inc.) , Kim, Dongyeon (Delta Research Center, KAIST)
Many learners are encountering e-Learning contents with smart devices and contents provides are carefully observing learners' reuse intention and behavior. Therefore, this study investigated the effect of e-Learning content platform characteristics on reuse intention for 200 users with smartphone-ba...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
이러닝이란 무엇인가? | 이러닝은 디지털과 인터넷을 상징하는 e와 학습을 뜻하는 learning이 결합하여 만들어진 개념이다. 이러닝은 보는 관점과 이해관계에 따라 다양하게 정의되고 그 해석도 여러 가지로 나누어진다. 일반적으로는 ‘전자적 수단, 정보통신 및 방송전파를 통해 이뤄지는 학습’으로 정의되며, 교육 공학적 관점에서는 이러닝을 ‘네트워크 기반으로 디지털화된 학습콘텐츠를 학습자의 인지구조에 맞게끔 재구조화하는 일련의 학습활동’으로 이해하고 있다[5]. | |
양면성 시장의 특징은 무엇인가? | 양면성 시장의 특징은 이질적인 고객들의 관계가 조화롭게 어우러져 상호 간 가치를 극대화하는 네트워크 효과가 나타난다는 것이다. 예를 들면, 신용카드 회사는 가맹점이 많을수록 카드 보유자인 소비자의 이용 편리성 또한 높아진다. | |
이러닝 콘텐츠 플랫폼 특성이 재이용 의도에 미치는 영향을 연구한 결과는 무엇인가? | 따라서 본 연구에서는 스마트폰에 기반한 이러닝 학습을 접해본 200명의 사용자를 대상으로 이러닝 콘텐츠 플랫폼 특성이 재이용 의도에 미치는 영향을 연구하였다. 그 결과, 사용자의 재이용 의도에 영향을 미치는 특성은 콘텐츠 품질, 상호작용성, 편재성으로 나타났다. 또한, 남성일 경우 재이용 의도에 영향을 미치는 가장 큰 특성은 상호작용성이며, 여성일 경우 콘텐츠 품질과 편재성이었다. 스마트폰을 이용해 하루 평균 한 시간 미만 이러닝을 학습할 경우 콘텐츠 품질이 재이용 의도에 가장 큰 영향을 주었으며, 반대로 한 시간 이상 학습할 경우 편재성, 편리성, 상호작용성이 재이용 의도에 영향을 주었다. 아직도 많은 이러닝 기업들이 PC 기반의 기술이나 단기적 홍보 중심의 사업 전략을 유지해오고 있는데, 본 연구의 결과는 앞으로 해당 기업들이 장기적 사업 전략의 관점에서 스마트폰 기반의 플랫폼 변화와 그 핵심 요인들에 대한 방향을 제시했다는 데 의의를 둘 수 있다. |
J. Shin, "Design and Implementation of a Browser for Educational PDA Contents," Journal of the Korea Institue of Information and Communication Engineering, Vol.6, No.8, pp.924-934, 2002.
M. Yi, and M. Kim, "A Study on UMPC's Role in u-Learning," Journal of Internet Computing and Services, Vol.9, No.6, pp.127-139, 2008.
S. Jeong, and K. Song, "Development of Dialogue-based Feedback System to Improve Flow Learning in e-Learning Enviroment," Journal of the Korea Contents Association, Vol.7, No.2, pp.150-160, 2007.
C. Evans, "The effectiveness of m-learning in the form of podcast revision lectures in higher education," Computers & Education, Vol.50, No.2, pp.491-498, 2008.
MOTIE, NIPA, and KAOCE, e-Learning White Paper 2012-2013, Jinhan M&B, 2014.
T. Georgiev, E. Georgieva, and A. Smrikarov, "M-Learning: A new stage of E-Learning," Proceedings of the 5th international conference on computer systems and technologies, pp.1-5, 2004.
MOTIE, and NIPA, 2018 Survey of Korean e-Learning Industry, 2018.
J. Rochet, and J. Tirole, Defining Two-Sided Markets, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi10.1.1.191.787&reprep1&typepdf
D. Lim, "The Research of Gains and Losses of Platform Strategy and Implications through Case Studies," Korean Corporation Management Review, Vol.20, No.2, pp.17-39, 2013.
D. S. Evans, "The Antitrust Economics of Multi-Sided Platform Markets," Yale Journal of Regulation, Vol.20, No.325, pp.325-381, 2003.
D. S. Evans, and R. Schmalensee, "Markets with Two-Sided Platforms," Issues in Competition Law and Policy, Vol.1, No.28, pp.667-693, 2008.
M. Weiser, "The computer for the 21st century," Scientific American, Vol.265, No.3, pp.94-104, 1991.
P. K. Kannan, A. M. Chang, and A. B. Whinston, "Wireless commerce: marketing issues and possibilities," Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences, pp.1-6, 2001.
S. Okazaki, and F. Mendez, "Perceived ubiquity in mobile services," Journal of Interactive Marketing, Vol.27, No.2, pp.98-111, 2013.
H. Kim, and J. Kim, "An Empirical Research on Important Factors of Mobile Internet Usage," Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.12, No.3, pp.89-113, 2002.
M. Kim, "Analysis of Factors Affecting on Mobile Video Services' Satisfaction," Journal of the Korea Contents Association, Vol.16, No.5, pp.35-45, 2016.
F. D. Davis, "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989.
C. H. Min, and K. S. Han, "A Study on Mobile Contents Interface Characteristics and Mobile Commerce Adoption Affecting on the Mobile Personalization Based Contents Characteristics," e-Business Review, Vol.8, No.2, pp.65-83, 2007.
D. I. Tak, "Study on Satisfaction Determinant Factors of Mobile Banking Service Users Using Smart Phone," Journal of Knowledge Studies, Vol.12, No.2, pp.253-277, 2014.
L. F. Pitt, R. T. Watson, and C. B. Kavan, "Service Quality: A Measure of Information Systems Effectiveness," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, pp.173-187, 1995.
C. Jung, and D. Jung, "Effects of Contents Quality on User's Satisfaction and Continuous Usage Intention in UCC Services," Journal of the Korea Contents Association, Vol.9, No.7, pp.294-303, 2009.
J. Lee, and E. Lee, "Influence Analysis of System, Information and Service Qualities on Learner Satisfaction in University e-Learning," The Journal of Educational Studies, Vol.41, No.3, pp.119-147, 2010.
D. U. Bolliger, "Key factors for determining student satisfaction in online courses," International Journal on E-Learning, Vol.3, No.1, pp.61-67, 2004.
L. Boisvert, "Web-based learning: The anytime anywhere classroom," Information Systems Management, Vol.17, No.1, pp.35-41, 2000.
C. P. Fulford, and S. Zhang, "Perceptions of interaction: The critical predictor in distance education," American Journal of Distance Education, Vol.7, No.3, pp.8-21, 1993.
C. W. Moon, and J. Kim, "Interaction and Flow as the Antecedents of e-Learner Satisfaction," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol.14, No.3, pp.63-72, 2011.
C. H. Tu, and M. McIsaac, "The relationship of social presence and interaction in online classes," The American journal of Distance Education, Vol.16, No.3, pp.131-150, 2002.
R. D. Blackwell, J. F. Engel, and P. W. Miniard, Consumer Behavior, Cengage Learning, 2005.
R. L. Oliver, "A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions," Journal of Marketing Research, Vol.17, No.4, pp.460-469, 1980.
J. K. Bae, and H, Jeong, "An Empirical Study Applying the Technology Acceptance Model and Flow Theory to e-Learning Intention to Use," e-Business Review, Vol.10, No.3, pp.203-234, 2009.
O. N. Kwon, "Gender Differences in Mathematics Attitude, Computer Attitude, and their Correlation among Korean Students," Sociology of Education, Vol.12, No.2, pp.19-40, 2002.
R. Condie, and R. K. Munro, "The impact of ICT in schools-A landscape review," Working Paper, 2007.
M. Imhof, R. Vollmeyer, and C. Beierlein, "Computer use and the gender gap: The issue of access, use, motivation, and performance," Computers in Human Behavior, Vol.23, No.6, pp.2823-2837, 2007.
E. A. Plant, K. A. Ericsson, L. Hill, and K. Asberg, "Why study time does not predict grade point average across college students: Implications of deliberate practice for academic performance," Contemporary Educational Psychology, Vol.30, No.1, pp.96-116, 2005.
W. Rau, and A. Durand, "The academic ethic and college grades: Does hard work help students to 'make the grade'?," Sociology of Education, Vol.73, No.1, pp.19-38, 2000.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.