$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"

논문 상세정보

제품디자인의 감성공학 요소가 브랜드 선호도와 충성도에 미치는 영향 -스마트폰을 중심으로

The Influence of Emotional Engineering Factors in Product Design on Brand Preference and Loyalty -Focusing on Smartphones-

초록

본 연구는 스마트폰 제품디자인에서 감성공학 요소가 브랜드 선호도와 충성도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 감성공학 요소를 색상, 성능, 사용성, 가치, 신뢰성으로 나누고, 브랜드 선호도와 충성도의 관련성을 실증 분석하였다. 분석결과 스마트폰 제품디자인에서 감성공학 요소는 브랜드 선호도에 정적 영향을 미치며 영향력이 큰 요소는 성능, 색상 요소로 나타났다. 스마트폰 제품디자인에서 감성공학 요소는 충성도에 정적 영향을 미치며 영향력이 큰 요소는 신뢰성, 성능 요소로 나타났다. 제품디자인에서 브랜드 선호도가 높을수록 충성도에 영향을 크게 미친다. 제품디자인 감성공학 요소 중에서 영향력이 있는 요소를 파악함으로써 소비자들의 특성에 맞는 제품디자인에 관한 접근이 필요하다.

Abstract

This study aims to investigate the influence of emotional engineering factors on brand preference and loyalty in smartphone product design. The emotional engineering factor was divided into color, performance, usability, value, and reliability, and the relationship between brand preference and loyalty was empirically analyzed. As a result of the analysis, the emotional engineering factor in the smartphone product design has a positive effect on the brand preference, and the factors having the greatest influence are the performance and color factors. In smartphone product design, the emotional engineering factor has a static effect on loyalty, and the factors that have the greatest influence are reliability and performance factors. The higher the brand preference in product design, the greater the affect on loyalty. It is necessary to approach product design that fits the characteristics of consumers by identifying the influential factors among the product design emotional engineering factors.

저자의 다른 논문

참고문헌 (10)

  1. 1. S. Y. Koh, "A Study about Package Design and Color Elements of Digital Products - Around Stylus Products-," Journal of The Korean Society Design Culture, vol. 22, no. 2, pp. 1-13, Jun. 2016. 
  2. 2. M. K. Nam, "A Study on the Home Appliance Design for Pleasurable Based on User Experience and Emotional Technology," Journal of The Korean Society Design Culture, vol. 24, no. 3, pp. 203-214, Sep. 2018. 
  3. 3. J. B. Park, "A Study on the Effect of Color on User Environment in Design," The Treatise on The Plastic Media, vol. 22, no. 4, pp. 155-162, Nov. 2019. 
  4. 4. D. H. Jo and H. Choe, "A Study on Application Usability Evaluation for Smart Toy," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 23, no. 11, pp. 1391-1396, Nov. 2019. 
  5. 5. E. K. Roh and M. K. Yoon, "Development and Evaluation of Wearable Device with Heat and Massage Function," Fashion & textile research journal, vol. 22, no. 5, pp. 676-685, May. 2020. 
  6. 6. M. W. Nam, "Tattoo owner's value and Tattoo's symbolism," The Korean Society of Science & Art, vol. 33, pp. 69-87, Mar. 2018. 
  7. 7. C. W. Park and C. H. Kwon, "User satisfaction analysis for layer-specific differences using the IoT services," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 21, no. 1, pp. 90-98, Jan. 2017. 
  8. 8. S. Y. Kim and S. K. Kwon, "The Different Influence of the Types of Perceived Brand Image on the Brand Preference and Behavioral Intentions," Journal of The Korean Contents Association, vol. 17, no. 10, pp. 548-558, Oct, 2017. 
  9. 9. J. H. Lee, "A Study on Luxury Brand Preference, Reliability and Loyalty of Korean Consumers," International Commerce and Information Review, vol. 21, no. 3, pp. 219-238, Sep. 2019. 
  10. 10. S. H. Park, "The Effects of Experiential Value on Brand Atitude, Brand Trust and Brand Loyalty," Journal of Brand Design Association of Korea, vol. 17, no. 4, pp. 103-118, Dec. 2019. 

문의하기 

궁금한 사항이나 기타 의견이 있으시면 남겨주세요.

Q&A 등록

DOI 인용 스타일

"" 핵심어 질의응답