최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series C : Education of primary school mathematics, v.25 no.3, 2022년, pp.233 - 249
강윤지 (서울홍연초등학교)
Measurement plays an important role in both school mathematics and real life. Among the measurement areas, length is the first to learn and is the basis for measurement. Time is measured in its own way and is characterized by being the most abstract. This study attempted to analyze elementary mathem...
교육과학기술부(2012a). 수학 2-1. 서울:두산동아.
교육과학기술부(2012b). 수학 3-1. 서울:두산동아.
교육부(2014a). 수학 2-1. 서울:천재교육.
교육부(2014b). 수학 3-1. 서울:천재교육.
교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
교육부(2020a). 수학 1-2. 서울:비상교육.
교육부(2020b). 수학 2-1. 서울:비상교육.
교육부(2020c). 수학 2-2. 서울:비상교육.
교육부(2020d). 수학 3-1. 서울:비상교육.
교육부(2021a). 수학 1-1 교사용 지도서. 서울: 비상교육.
교육부(2021b). 수학 2-2 교사용 지도서. 서울: 비상교육.
권미선(2019). 시각과 시간에 대한 초등학교 2학년 학생들의 이해 실태 조사. 수학교육학연구, 29(4), 741-760.
길본일(2006). 시간 표현의 인지언어학적 연구. 부산대학교 박사학위논문.
김숙자(1992). 유아 수놀이 경험과 교육. 서울: 양서원
남기심, 고영근(1993). 표준국어문법론. 탑출판사.
남지현, 장혜원(2016). 시각과 시간에 대한 초등학생의 수학적 이해 분석. 한국초등수학학회지, 20(3), 479-498.
박교식, 임재훈(2005). 초등학교 수학 교과서에서 사용되는 무정의 용어 연구. 수학교육학연구, 15(2), 197-213.
임미인, 장혜원(2018). 초등학교 2학년의 부러진 자를 이용한 길이 측정 활동 분석. 수학교육학연구, 28(1), 97-112.
주영희, 김성준(2009). 측정 영역 수학학습부진아의 오류 유형 및 지도 방안 연구. 교과교육학연구, 13(4), 717-736.
Barrett, J. E., & Clements, D. H. (2003). Quantifying Path Length: Fourth-Grade Children's Developing Abstractions for Linear Measurement. Cognition and Instruction, 21(4), 475-520.
Guven, D., & Argun, Z. (2022). Mathematical Language of Students with Learning Disabilities in the Context of Length. Athens Journal of Education, 9(1), 79-102.
Lehrer, R. (2003). Developing understanding of measurement. In J. Kilpatrick, W. G. Martin, & D. Schifter (Eds.), A research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 179-192). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Long, K. & Kamii, C. (2001). The Measurement of Time: Children's Construction of Transitivity, Unit Iteration, and Conservation of Speed. School Science and Mathematics, 101(3), 125-131.
McGuire, L. (2007). Time after time: What is so tricky about time? Australian Primary Mathematics Classroom, 12(2), 30-32.
Menon, R. (1998). Preservice teachers' understanding of perimeter and area. School Science and Mathematics, 98, 361-367.
Monroe, E. E., Orme, M. P., & Erickson, L. B. (2002). Working Cotton:Toward an Understanding of Time. Teaching children mathematics, 8, 475-479.
National Council of Teacher of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Outhred, L., Mitchelmore, M., McPhail, D., & Gould, P. (2003). Count me into Measurement: A Program for the Early Elementary School. In D. H. Clements & G. Bright (eds.), Learning and Teaching Measurement: Yearbook (pp. 81-99). Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
Pace, R.D. (2004). On time with Arthur. Teaching Children Mathematics, 10(8), 416-419.
Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics Education Research: Learning Trajectories for Young Children. London: Routledge.
Sarama, J., Clements, D. H., Barrett, J. E., Cullen, C. J., Hudyma, A., & Vanegas, Y. (2021). Length measurement in the early years: teaching and learning with learning trajectories. Mathematical Thinking and Learning, 1-24.
Smith, J. P., van den Heuvel-Panhuizen, M., & Teppo, A. R. (2011). Learning, teaching, and using measurement: introduction to the issue. ZDM, 43(5), 617-620.
Zacharos, K. (2006). Prevailing Educational Practices for Area Measurement and Students' Failure in Measuring Areas. The Journal of Mathematical Behavior, 25(3), 224-239.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.