[국내논문]3DTV 수용 저항에 영향을 미치는 요인 - 혁신확산이론과 혁신저항모형의 결합 Factors Affecting the Resistance of DTV Adoption ; Combining the Theory of Diffusion of Innovation and Innovation Resistance Model
본 연구는 채택 패러다임에 대한 대안으로 혁신저항에 초점을 맞추어, 3DTV 수용 과정에서 저항에 영향을 미치는 요인들을 실증적으로 분석하였다. 채택 패러다임의 연구에서 많이 사용된 혁신확산이론과 이러한 경향에 대한 반론으로 제시된 혁신저항모형을 함께 고려하여, 저항에 관한 독립변인(상대적 이점, 지각된 합치성, 지각된 복잡성, 지각된 위험, 지각된 불편성) 및 통제변인(콘텐츠 제공에 대한 평가와 기대, 지각된 가격, 내재된 혁신성)을 구성하여 영향력을 검증하였다. 또한 3DTV 저항이라는 전반적 저항과 함께 3DTV 구매 저항이라는 구체적인 상황에서의 저항을 구분하여 저항 요인들의 영향력의 차이를 비교하였다. 가설 검증 결과, ‘3DTV 저항’에 대해 ‘지각된 유용성’은 부적인 영향을 미쳤으며, ‘지각된 위험’과 ‘지각된 불편성’은 정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 하지만 독립변인 중 ‘지각된 복잡성’은 유의미한 영향을 미치지 못하였다. 통제 변인 중에서는 ‘미래 콘텐츠 제공에 대한 기대’만이 유의미한 영향을 미쳤다. ‘3DTV 구매 저항’에서도 ‘지각된 유용성’은 부적인 영향을, ‘지각된 불편성’이 정적인 영향을 미쳤다. 하지만 ‘3DTV 저항’에서와는 달리 ‘지각된 위험’은 유의미한 영향을 미치지 못하였다. ‘3DTV 구매 저항’에서도 ‘미래 콘텐츠 제공에 대한 기대’가 유의미한 영향을 미쳤다.
본 연구는 채택 패러다임에 대한 대안으로 혁신저항에 초점을 맞추어, 3DTV 수용 과정에서 저항에 영향을 미치는 요인들을 실증적으로 분석하였다. 채택 패러다임의 연구에서 많이 사용된 혁신확산이론과 이러한 경향에 대한 반론으로 제시된 혁신저항모형을 함께 고려하여, 저항에 관한 독립변인(상대적 이점, 지각된 합치성, 지각된 복잡성, 지각된 위험, 지각된 불편성) 및 통제변인(콘텐츠 제공에 대한 평가와 기대, 지각된 가격, 내재된 혁신성)을 구성하여 영향력을 검증하였다. 또한 3DTV 저항이라는 전반적 저항과 함께 3DTV 구매 저항이라는 구체적인 상황에서의 저항을 구분하여 저항 요인들의 영향력의 차이를 비교하였다. 가설 검증 결과, ‘3DTV 저항’에 대해 ‘지각된 유용성’은 부적인 영향을 미쳤으며, ‘지각된 위험’과 ‘지각된 불편성’은 정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 하지만 독립변인 중 ‘지각된 복잡성’은 유의미한 영향을 미치지 못하였다. 통제 변인 중에서는 ‘미래 콘텐츠 제공에 대한 기대’만이 유의미한 영향을 미쳤다. ‘3DTV 구매 저항’에서도 ‘지각된 유용성’은 부적인 영향을, ‘지각된 불편성’이 정적인 영향을 미쳤다. 하지만 ‘3DTV 저항’에서와는 달리 ‘지각된 위험’은 유의미한 영향을 미치지 못하였다. ‘3DTV 구매 저항’에서도 ‘미래 콘텐츠 제공에 대한 기대’가 유의미한 영향을 미쳤다.
The present study focuses on innovation resistance as an alternative way to the current adoption paradigm. Factors affecting the resistance of 3DTV adoption are analyzed by focus group interview and online survey. Considering both innovation resistance model and theory of diffusion of innovation, ...
The present study focuses on innovation resistance as an alternative way to the current adoption paradigm. Factors affecting the resistance of 3DTV adoption are analyzed by focus group interview and online survey. Considering both innovation resistance model and theory of diffusion of innovation, independent variables such as relative advantage, perceived compatibility, perceived complexity, perceived risk, and perceived inconvenience are used in order to test effects on 3DTV resistance. The present study also adds control variables such as evaluation on the current supply of 3DTV content, expectation for the future supply of 3DTV contents, perceived cost, and need for innovation. In addition, the present study divides resistance as general resistance, ‘3DTV resistance,’ and specific resistance, ‘3DTV purchase resistance,’ and compares differences between the effects on the two types of resistance. The results show that perceived usefulness(-), perceived risk(+), and perceived inconvenience(+) have significant effects on 3DTV resistance. Among control variables, expectation for the future supply of 3DTV contents only affects 3DTV resistance. Similarly with the case of 3DTV resistance, perceived usefulness(-), perceived inconvenience(+) and expectation for the future supply of 3DTV contents affect 3DTV purchase resistance while perceived risk does not affect it significantly.
The present study focuses on innovation resistance as an alternative way to the current adoption paradigm. Factors affecting the resistance of 3DTV adoption are analyzed by focus group interview and online survey. Considering both innovation resistance model and theory of diffusion of innovation, independent variables such as relative advantage, perceived compatibility, perceived complexity, perceived risk, and perceived inconvenience are used in order to test effects on 3DTV resistance. The present study also adds control variables such as evaluation on the current supply of 3DTV content, expectation for the future supply of 3DTV contents, perceived cost, and need for innovation. In addition, the present study divides resistance as general resistance, ‘3DTV resistance,’ and specific resistance, ‘3DTV purchase resistance,’ and compares differences between the effects on the two types of resistance. The results show that perceived usefulness(-), perceived risk(+), and perceived inconvenience(+) have significant effects on 3DTV resistance. Among control variables, expectation for the future supply of 3DTV contents only affects 3DTV resistance. Similarly with the case of 3DTV resistance, perceived usefulness(-), perceived inconvenience(+) and expectation for the future supply of 3DTV contents affect 3DTV purchase resistance while perceived risk does not affect it significantly.
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