본 연구는 K 레스토랑 이용실태와 단기적 판매촉진수단을 조사하고 입지조건 및 이용목적에 따른 서비스 품질에 대해 고객의 인식 차이를 분석하여 전반적인 만족에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 하였다. 또한, 연구 결과를 근거로 향후 K 레스토랑의 입지조건과 이용목적에 따른 마케팅 전략을 제안하고자 하였다.$$a$$a패밀리레스토랑 선택속성과 입지조건에 따른 소비자 유형에 관한 이론을 통해 설문지를 개발하였으며 K 레스토랑 이용고객을 대상으로 총 450부의 설문지를 배포하여 326부(회수율 72.4%)의 설문지가 분석에 이용되었다.$$a$$a세부적인 연구 결과는 다음과 같다.$$a$$a첫째, 입지조건별 K 레스토랑의 이용실태를 보면, 주택가 유형인 매장 A는 가족고객 유입이 많으면서도 음식의 맛과 장소의 쾌적성 때문에 사업목적의 비즈니스 층이 유입되며 이에 따라 자가용 이용 고객들이 주차장 시설이 불편하다고 지적하였다. 한편 다운타운 유형인 매장 C의 경우에는 할인카드 및 쿠폰의 사용을 위해 대중교통 수단의 접근성이 떨어짐에도 불구하고 31분~1시간 30분 정도의 거리를 친구 및 직장 동료 함께 방문하고 있는 것으로 나타났다. 매장 B는 매장 A와 매장 C의 입지형태의 특성을 골고루 갖춘 복합유형으로 이벤트 모임을 위한 친구, 가족, 연인과의 방문이 이루어지고 있으며, 주로 가까운 근거리에서 할인카드 및 쿠폰을 소지하고 방문하는 것으로 분석되었다.$$a$$a둘째, 입지조건별 서비스 품질 속성의 중요도와 수행도 ...
본 연구는 K 레스토랑 이용실태와 단기적 판매촉진수단을 조사하고 입지조건 및 이용목적에 따른 서비스 품질에 대해 고객의 인식 차이를 분석하여 전반적인 만족에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 하였다. 또한, 연구 결과를 근거로 향후 K 레스토랑의 입지조건과 이용목적에 따른 마케팅 전략을 제안하고자 하였다.$$a$$a패밀리레스토랑 선택속성과 입지조건에 따른 소비자 유형에 관한 이론을 통해 설문지를 개발하였으며 K 레스토랑 이용고객을 대상으로 총 450부의 설문지를 배포하여 326부(회수율 72.4%)의 설문지가 분석에 이용되었다.$$a$$a세부적인 연구 결과는 다음과 같다.$$a$$a첫째, 입지조건별 K 레스토랑의 이용실태를 보면, 주택가 유형인 매장 A는 가족고객 유입이 많으면서도 음식의 맛과 장소의 쾌적성 때문에 사업목적의 비즈니스 층이 유입되며 이에 따라 자가용 이용 고객들이 주차장 시설이 불편하다고 지적하였다. 한편 다운타운 유형인 매장 C의 경우에는 할인카드 및 쿠폰의 사용을 위해 대중교통 수단의 접근성이 떨어짐에도 불구하고 31분~1시간 30분 정도의 거리를 친구 및 직장 동료 함께 방문하고 있는 것으로 나타났다. 매장 B는 매장 A와 매장 C의 입지형태의 특성을 골고루 갖춘 복합유형으로 이벤트 모임을 위한 친구, 가족, 연인과의 방문이 이루어지고 있으며, 주로 가까운 근거리에서 할인카드 및 쿠폰을 소지하고 방문하는 것으로 분석되었다.$$a$$a둘째, 입지조건별 서비스 품질 속성의 중요도와 수행도 차이분석 결과 중요도에서는 ‘어린이 메뉴 다양성’과 ‘어린이용 편의시설 구비정도’의 속성이, 수행도에서는 ‘매장위치의 편리성’, ‘화장실 청결도’, ‘메뉴판의 이용 편리성’, ‘음식의 양’, ‘저렴한 음식가격’, ‘월별 이벤트’, ‘프로모션의 다양성’, ‘어린이 메뉴의 다양성’, ‘어린이용 편의시설 구비정도’의 8개 속성이 매장별로 차이가 있었다.$$a$$a셋째, 이용목적별로는 사교성 만남(친구, 연인)의 경우, 연인과 함께 할인카드 및 쿠폰이 있어 가격이 적당하기 때문에 방문을 하고 있으며, 방문의 소요시간은 31분~60분이었고 이들은 지하철을 주로 이용하고 있었다. 목적성 만남(가족모임, 이벤트, 사업)의 경우에는 가족과 함께, 가까운 거리에 위치해 있는 직원 서비스가 좋고 매장이 독특하기에 방문하고 있었으며 방문 소요시간은 11분~30분으로 주로 자가용을 많이 이용하고 있는 것으로 나타나 이용목적에 따라 차이를 보였다.$$a$$a넷째, 이용목적별 서비스 품질 속성의 IPA 분석에서 사교성 만남보다는 목적성 만남의 경우에 주차공간의 유무를 더 중요하게 인식하고 있었으며 신속하고 일괄된 서비스의 수행수준을 높게 평가하고 있었다. 또한 사교성 만남의 경우 메뉴의 다양성에 대한 중요도가 높으나 수행도는 낮게 나타나고 있어 이는 보다 다양한 메뉴를 원하고 있음을 알 수 있었다.$$a$$a이상의 결과를 종합해 보면, K 레스토랑의 입지조건 및 이용목적에 따라 방문고객들의 이용행태 및 방문이유가 다르게 나타나고 있었으며 이에 따라 고객이 인지하는 서비스 품질 수준에도 차이가 있는 것으로 나타났다. 지금까지는 K 레스토랑의 마케팅 활동을 진행하면서 각 매장의 속성을 파악하지 않고 전체 브랜드에 대한 개괄적인 분석만으로 캠페인 활동을 진행해 왔었으며, Local Store Marketing(LSM)도 단지 매장의 역할로만 간주하고 있었으므로, 이 연구를 통해 향후 외식 마케팅의 근본인 각 매장 LSM의 중요성 인식이 요구된다. 이를 통해 각 매장의 입지조건과 방문고객층의 이용목적에 따른 고객의 서비스 품질 인식의 요인별 중요도를 파악하여 마케팅 전략 수립에 반영하는 것이 필요하다고 사료된다.$$a$$a
본 연구는 K 레스토랑 이용실태와 단기적 판매촉진수단을 조사하고 입지조건 및 이용목적에 따른 서비스 품질에 대해 고객의 인식 차이를 분석하여 전반적인 만족에 영향을 미치는 요인을 규명하고자 하였다. 또한, 연구 결과를 근거로 향후 K 레스토랑의 입지조건과 이용목적에 따른 마케팅 전략을 제안하고자 하였다.$$a$$a패밀리레스토랑 선택속성과 입지조건에 따른 소비자 유형에 관한 이론을 통해 설문지를 개발하였으며 K 레스토랑 이용고객을 대상으로 총 450부의 설문지를 배포하여 326부(회수율 72.4%)의 설문지가 분석에 이용되었다.$$a$$a세부적인 연구 결과는 다음과 같다.$$a$$a첫째, 입지조건별 K 레스토랑의 이용실태를 보면, 주택가 유형인 매장 A는 가족고객 유입이 많으면서도 음식의 맛과 장소의 쾌적성 때문에 사업목적의 비즈니스 층이 유입되며 이에 따라 자가용 이용 고객들이 주차장 시설이 불편하다고 지적하였다. 한편 다운타운 유형인 매장 C의 경우에는 할인카드 및 쿠폰의 사용을 위해 대중교통 수단의 접근성이 떨어짐에도 불구하고 31분~1시간 30분 정도의 거리를 친구 및 직장 동료 함께 방문하고 있는 것으로 나타났다. 매장 B는 매장 A와 매장 C의 입지형태의 특성을 골고루 갖춘 복합유형으로 이벤트 모임을 위한 친구, 가족, 연인과의 방문이 이루어지고 있으며, 주로 가까운 근거리에서 할인카드 및 쿠폰을 소지하고 방문하는 것으로 분석되었다.$$a$$a둘째, 입지조건별 서비스 품질 속성의 중요도와 수행도 차이분석 결과 중요도에서는 ‘어린이 메뉴 다양성’과 ‘어린이용 편의시설 구비정도’의 속성이, 수행도에서는 ‘매장위치의 편리성’, ‘화장실 청결도’, ‘메뉴판의 이용 편리성’, ‘음식의 양’, ‘저렴한 음식가격’, ‘월별 이벤트’, ‘프로모션의 다양성’, ‘어린이 메뉴의 다양성’, ‘어린이용 편의시설 구비정도’의 8개 속성이 매장별로 차이가 있었다.$$a$$a셋째, 이용목적별로는 사교성 만남(친구, 연인)의 경우, 연인과 함께 할인카드 및 쿠폰이 있어 가격이 적당하기 때문에 방문을 하고 있으며, 방문의 소요시간은 31분~60분이었고 이들은 지하철을 주로 이용하고 있었다. 목적성 만남(가족모임, 이벤트, 사업)의 경우에는 가족과 함께, 가까운 거리에 위치해 있는 직원 서비스가 좋고 매장이 독특하기에 방문하고 있었으며 방문 소요시간은 11분~30분으로 주로 자가용을 많이 이용하고 있는 것으로 나타나 이용목적에 따라 차이를 보였다.$$a$$a넷째, 이용목적별 서비스 품질 속성의 IPA 분석에서 사교성 만남보다는 목적성 만남의 경우에 주차공간의 유무를 더 중요하게 인식하고 있었으며 신속하고 일괄된 서비스의 수행수준을 높게 평가하고 있었다. 또한 사교성 만남의 경우 메뉴의 다양성에 대한 중요도가 높으나 수행도는 낮게 나타나고 있어 이는 보다 다양한 메뉴를 원하고 있음을 알 수 있었다.$$a$$a이상의 결과를 종합해 보면, K 레스토랑의 입지조건 및 이용목적에 따라 방문고객들의 이용행태 및 방문이유가 다르게 나타나고 있었으며 이에 따라 고객이 인지하는 서비스 품질 수준에도 차이가 있는 것으로 나타났다. 지금까지는 K 레스토랑의 마케팅 활동을 진행하면서 각 매장의 속성을 파악하지 않고 전체 브랜드에 대한 개괄적인 분석만으로 캠페인 활동을 진행해 왔었으며, Local Store Marketing(LSM)도 단지 매장의 역할로만 간주하고 있었으므로, 이 연구를 통해 향후 외식 마케팅의 근본인 각 매장 LSM의 중요성 인식이 요구된다. 이를 통해 각 매장의 입지조건과 방문고객층의 이용목적에 따른 고객의 서비스 품질 인식의 요인별 중요도를 파악하여 마케팅 전략 수립에 반영하는 것이 필요하다고 사료된다.$$a$$a
The purposes of this study were to a) examine current customers'' patronage behavior and promotion strategies which were used in K restaurants, b) analyze customer perception on service quality according to location characteristics and purpose of visit and c) propose local store marketing strategy f...
The purposes of this study were to a) examine current customers'' patronage behavior and promotion strategies which were used in K restaurants, b) analyze customer perception on service quality according to location characteristics and purpose of visit and c) propose local store marketing strategy for each store of K restaurants . For this purpose, a total of 450 sample survey sheets, targeting for the customers who had been experienced K restaurants, were distributed and 325 surveys (75% respondents) were completed and used for analysis.$$a$$aMajor findings are as follows;$$a$$aFirst, According to the location of each unit, customer profiles and patronage behaviors were different. Store A located in the residential area, had an inflow of business class customers as well as customers with family from the neighborhoods. Customers with business purpose were selecting store A because of the taste of food and the pleasant atmosphere of the place. In the results of customers increase, it led to a complaint about parking space shortage for a customer who uses own vehicle to get in. Also, the downtown store type C has shown that most customers were visiting together with a friend or a colleague for the purpose of utilizing a discount card or a coupon. Although it took about 31 minutes to one hour and a half to get to the store due to the less accessability of public transportations, customers were still finding the benefit to visit store C. Compound type store B, that has a combination of store A and C''s conditions of the location, had various customers, like accompanying with friends, families, and lovers, for the purpose of having the special event. Most customers were visiting from a short distance, and they were frequent user of a discount card or a coupon.$$a$$aSecond, according to the importance of the quality of service attribute based on the conditions of the location, and the analysis of differences in the performance, it was proven that the results in the importance were ''the variety in children''s menu'', and ''the convenience in facilities for the children''. The following 8 factors in the performance degrees were rated differently in each store: ''convenience of accessibility to the store'', ''cleanness of the restroom'', ''convenience of menu usability'', ''quantity of food'', ''reasonable price'', ''monthly event'', ''various promotion'', ''variety in children''s menu'', and ''children''s facilities''$$a$$aThird, Depends on the purpose of visit, such as for the social gathering (ex, friends, lovers), lovers were considering resonable price, using a discount card or a coupon, as the important factor and they were usually commuting with the subway travelling about 31 minutes to one hour to the store. For the meeting with purpose (ex, Family gathering, event, business), families were usually visit the store in their neighborhood due to satisfied service by employees and unique style of the store, and average commuting time to visit store was about 11 to 30 minutes by car. As it was shown, customers'' behaviors were noticed differently according to the purpose of visit.$$a$$aFourth, In the analysis of service quality standard, IPA, based on the purpose of visit, parking space availability required more for the intended meeting group than for the social meeting group and the responsiveness of fast and consistent service was the most important factor among the performance of service quality. In the case of the variety in a menu selection, it was marked high in the importance for a social meeting although it was placed very low in the performance evaluation. Therefore, it required to have more improvement for the variety in a menu selection.$$a$$aFrom the above results of the research, customer''s patronage behaviors and the reason for a visit was shown differently according to the conditions of the location and the purpose of visit of K restaurants. Therefore, customers'' recognition on the quality of the service levels were different depends on customers.$$a$$aAs proceeding marketing activity with K restaurants, it has been acknowledged that most campaigns have been proceed with general analysis of the brand itself without comprehending attribute of each store. It was required that Local Store Marketing(LSM) needs to be recognized as the foundation of each store''s marketing tool. By utilizing LSM, it was considered to establish marketing strategy, reflecting the results from understanding important factors of customers'' perception to the quality of the service, depends on the conditions of the location and the purpose of visit.$$a$$a
The purposes of this study were to a) examine current customers'' patronage behavior and promotion strategies which were used in K restaurants, b) analyze customer perception on service quality according to location characteristics and purpose of visit and c) propose local store marketing strategy for each store of K restaurants . For this purpose, a total of 450 sample survey sheets, targeting for the customers who had been experienced K restaurants, were distributed and 325 surveys (75% respondents) were completed and used for analysis.$$a$$aMajor findings are as follows;$$a$$aFirst, According to the location of each unit, customer profiles and patronage behaviors were different. Store A located in the residential area, had an inflow of business class customers as well as customers with family from the neighborhoods. Customers with business purpose were selecting store A because of the taste of food and the pleasant atmosphere of the place. In the results of customers increase, it led to a complaint about parking space shortage for a customer who uses own vehicle to get in. Also, the downtown store type C has shown that most customers were visiting together with a friend or a colleague for the purpose of utilizing a discount card or a coupon. Although it took about 31 minutes to one hour and a half to get to the store due to the less accessability of public transportations, customers were still finding the benefit to visit store C. Compound type store B, that has a combination of store A and C''s conditions of the location, had various customers, like accompanying with friends, families, and lovers, for the purpose of having the special event. Most customers were visiting from a short distance, and they were frequent user of a discount card or a coupon.$$a$$aSecond, according to the importance of the quality of service attribute based on the conditions of the location, and the analysis of differences in the performance, it was proven that the results in the importance were ''the variety in children''s menu'', and ''the convenience in facilities for the children''. The following 8 factors in the performance degrees were rated differently in each store: ''convenience of accessibility to the store'', ''cleanness of the restroom'', ''convenience of menu usability'', ''quantity of food'', ''reasonable price'', ''monthly event'', ''various promotion'', ''variety in children''s menu'', and ''children''s facilities''$$a$$aThird, Depends on the purpose of visit, such as for the social gathering (ex, friends, lovers), lovers were considering resonable price, using a discount card or a coupon, as the important factor and they were usually commuting with the subway travelling about 31 minutes to one hour to the store. For the meeting with purpose (ex, Family gathering, event, business), families were usually visit the store in their neighborhood due to satisfied service by employees and unique style of the store, and average commuting time to visit store was about 11 to 30 minutes by car. As it was shown, customers'' behaviors were noticed differently according to the purpose of visit.$$a$$aFourth, In the analysis of service quality standard, IPA, based on the purpose of visit, parking space availability required more for the intended meeting group than for the social meeting group and the responsiveness of fast and consistent service was the most important factor among the performance of service quality. In the case of the variety in a menu selection, it was marked high in the importance for a social meeting although it was placed very low in the performance evaluation. Therefore, it required to have more improvement for the variety in a menu selection.$$a$$aFrom the above results of the research, customer''s patronage behaviors and the reason for a visit was shown differently according to the conditions of the location and the purpose of visit of K restaurants. Therefore, customers'' recognition on the quality of the service levels were different depends on customers.$$a$$aAs proceeding marketing activity with K restaurants, it has been acknowledged that most campaigns have been proceed with general analysis of the brand itself without comprehending attribute of each store. It was required that Local Store Marketing(LSM) needs to be recognized as the foundation of each store''s marketing tool. By utilizing LSM, it was considered to establish marketing strategy, reflecting the results from understanding important factors of customers'' perception to the quality of the service, depends on the conditions of the location and the purpose of visit.$$a$$a
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