현대조경설계에서 이성과 합리주의를 넘어선 탈근대 문화특성의 흐름에 따라 보다 독특한 예술성과 상상력을 담으려는 노력에 따라 이성을 넘어선 비합리성과 무의식의 초현실주의적 표현이 도처에 시도되고 있다. 따라서 본 연구에서는 실제 조경공간에서 구현되는 독특한 특징중의 하나인 초현실주의적인 특성의 기본구조를 설정하고 그에 의해 실제 유형별 작품속에서 나타나는 초현실적인 표현과 양상을 분석하여 그 효과와 가능성을 전망하는데 목적을 두고 있다. 연구의 내용은 초현실주의의 발생과 배경에 대한 이론적 고찰, 문화와 예술 그리고 건축과 조경에서 나타나는 초현실주의적 특성에 대한 고찰, 현대 조경설계에 대한 새로운 경향으로써 초현실주의적 특성에 대한 이해 그리고 초현실주의적 관점에서 본 현대 조경설계작품에 대한 분석으로 나누어진다.
조경설계작품을 파악하기 위한 분석의 틀을 도출하기 위해서 초현실주의적 특성이 등장하게 된 문화와 예술 그리고 건축과 조경에서의 초현실주의적 경향을 고찰하고 이를 토대로 현대 조경설계에서 나타나는 초현실주의적 특성과 의미를 살펴보았다. 초현실주의적 특성은 ‘내용을 바탕으로 하는 무의식(unconsciousness)’과 ‘형식을 바탕으로 하는 ...
현대조경설계에서 이성과 합리주의를 넘어선 탈근대 문화특성의 흐름에 따라 보다 독특한 예술성과 상상력을 담으려는 노력에 따라 이성을 넘어선 비합리성과 무의식의 초현실주의적 표현이 도처에 시도되고 있다. 따라서 본 연구에서는 실제 조경공간에서 구현되는 독특한 특징중의 하나인 초현실주의적인 특성의 기본구조를 설정하고 그에 의해 실제 유형별 작품속에서 나타나는 초현실적인 표현과 양상을 분석하여 그 효과와 가능성을 전망하는데 목적을 두고 있다. 연구의 내용은 초현실주의의 발생과 배경에 대한 이론적 고찰, 문화와 예술 그리고 건축과 조경에서 나타나는 초현실주의적 특성에 대한 고찰, 현대 조경설계에 대한 새로운 경향으로써 초현실주의적 특성에 대한 이해 그리고 초현실주의적 관점에서 본 현대 조경설계작품에 대한 분석으로 나누어진다.
조경설계작품을 파악하기 위한 분석의 틀을 도출하기 위해서 초현실주의적 특성이 등장하게 된 문화와 예술 그리고 건축과 조경에서의 초현실주의적 경향을 고찰하고 이를 토대로 현대 조경설계에서 나타나는 초현실주의적 특성과 의미를 살펴보았다. 초현실주의적 특성은 ‘내용을 바탕으로 하는 무의식(unconsciousness)’과 ‘형식을 바탕으로 하는 데페이즈망(d?paysement)'이 만들어 내는 구조이다. 구체적으로 내용을 바탕으로 하는 무의식은 검은 유머, 본능적 욕망, 기억의 흔적으로 세분화 될 수 있다. 형식을 바탕으로 하는 데페이즈망의 재해석한 특성은 조경의 시선에서 프로그램적 측면, 공간?시간적 측면, 재료?디테일적 측면으로 분류되어진다. 프로그램적 측면에서 고정된 기능이 아닌 불확정적 기능으로 대표되는 기능의 중첩과 전이를 통해 초현실성을 획득한다. 공간?시간적 측면에서 의외요소의 도입, 스케일링, 시간의 병치, 형태적 왜곡은 데페이즈망에 의한 ‘낯설게하기’로써 우리주변에서 친근한 오브제를 엉뚱한 환경에 위치시켜 시각적 충격과 신비감을 줄 수 있음을 알 수있다. 재료?디테일적 측면에서는 조화가 아닌 상충과 대립를 통해 극단적 단절의 효과를 주는 이질적 재료의 충돌, 음영의 극적 대비, 색채의 극적 대비를 통해 초현실적 분위기를 만들고 있다.
초현실주의가 갖는 이러한 특징은 기본적으로 기존의 이성을 바탕으로하는 의식 중심의 사고에서 벗어나 탈 중심의 사고방식이다. 또한 이성의 해체 내지 합리주의의 해체이다. 더 이상 현대도시의 아름다움은 모더니즘의 이상인 조화와 질서 그리고 획일적인 일관성이 아닌 독자성을 바탕으로 개개 요소들이 서로 상충되고 대립되면서 아름다움을 이루는 것으로 이해할 수 있다.
이러한 초현실주의적 특성과 정의를 토대로 초현실주의적 특성의 주 요인인 두 가지 개념적 관점인 ‘무의식(내용)’과 ‘데페이즈망(형식)’을 설계 내용의 분석의 틀로서 도출하고, 설계 취지나 개념 혹은 전략상 초현실주의적 특성이 주요 이슈가 된 국내외 설계 작품을 대상으로 초현실주의적 특성을 조경공간에 구현되는 특성을 분석하였다. 작품선정에 있어 분석의 용이함을 위해 이론을 바탕으로 ‘추상적 경향(Formal traditional)'과 ’구상적 경향(Figurative traditional)'두 가지 경향으로 유형화하였다. 분석의 대상인 설계작품을 11개의 작품(추상적 경향: 4작품, 구상적 경향: 7작품)을 선정하여 분석하였으며, 그 시사점과 의의는 다음과 같다.
첫째, 현대조경에서 초현실주의적 경향은 탈근대 초?중반에 소규모 스케일의 대상지에서 조형성과 예술성을 강조한 추상적 경향이 주류를 이루며 구상적 경향과 함께 나타나고 있다. 하지만 시간이 흘러 현시대에 근접할수록 경관적 맥락이나 문화적 의미 그리고 팝아트와 신형상주의를 포함하는 표현주의 미술의 구상주의 경향의 작품으로 확장되는 경향을 보이고 있다. 포스트인더스트리얼 사이트나 브라운필드의 대상지에서 과거와 현재의 시간성이 결합하거나 산업이전적지의 폐허를 통한 숭고의 이미지, 주거단지의 도심재생프로젝트, 공공미술 프로젝트, 대규모 스케일의 사이트에서도 ‘낯설게하기’전략과 함께 하나의 예술작품 같은 주변맥락을 고려한 초현실주의적인 조경작품이 나타나고 있는 것은 이를 입증하고 있다.
둘째, 근대이전과 모더니즘의 속성이 현대조경의 초현실주의적 특성으로 나타나고 있었다. 구체적으로 16세기의 지금까지 정원이 천국을 재현하였다면 지옥을 떠 올리게 하는 지옥의 정원 ‘보르마조’ 정원에서 초현실주의의 데페이즈망과 맥락을 같이하고 있다. 오브제를 통해 의외요소의 도입, 스케일링, 중력거부적 형태를 통해 초현실적 분위기를 만들어내고 있다. 18세기 낭만주의의 조경에서 ‘폐허의 미학’, ‘곡선적 형태’는 현대조경과 혈연적 관계를 가지고 있다. 하지만 이는 단지 외부대상의 재현에 충실한 양식이였다는 점에서 큰 차이점이 있다. 모더니즘의 ‘유기적 형태’, ‘색채의 대비’, ‘음영의 대비’는 낭만주의 조경과 달리 초현실주의 미술과 함께 인간내면의 관능적, 몽상적 본능을 추구하였다는 점에서 현대에 나타나는 특성과 더욱 밀접한 연관을 가지고 있다.
셋째, 미니멀리즘, 팝아트 등의 경향의 작품에서 체험적인 초현실적 공간으로 나타나고 있음을 확인할 수가 있다. 시각 중심적인 지각을 넘어서 공감각적 지각을 자극하여 서로 다른 감각들을 연계시켜 이용자들에게 초현실적인 독특한 경관을 연출하게 된다. 이러한 특성은 하나의 사조(미니멀리즘, 팝아트)로써 절대적인 공간이 아닌 상대적인 요소들이 개입하면서 다양하고 복합적인 양상으로 나타나고 있다. 따라서 현대조경은 단 하나의 사조로 정의되기에는 한계가 있다.
넷째, 미술 등 타 분야에 뿌리를 둔 작가인 마샤슈왈츠, 버나드 라쉬의 경우 본 연구에서 작품분석을 통해 예술성과 함께 초현실주의의 고유한 특성이 강하게 나타나고 있음을 확인할 수가 있다. 조경작품은 공공을 위한 작품이기 때문에 예술에 근간을 둔 초현실주의의 특성이 조경가에 의해 걸러지는(filtering) 경우가 많다. 버나드 라쉬의 경우에 대상지의 접근방식에 있어 화가가 철학적으로 사물을 분석하는 방식과 유사하다. 그는 조경의 예술화를 시도했는데, 좀더 구체적으로 말하자면 시각적 대상을 새롭게 분절하고 조각들의 단편으로 대상을 재구성하는 입체파와 초현실주의 기초적인 화법을 응용하여 조경의 예술화를 시도하고 있다.
이처럼 본 연구는 모호함과 혼돈의 현대사회속에서 우리에게 익숙한 풍경식 정원이 아닌 새로운 이중적 의미를 가진 ‘낯설게하기’의 또 하나의 전략과 방법뿐 아니라 모더니즘의 이상인 조화와 질서 그리고 획일적인 일관성이 아닌 독자성을 바탕으로 상충과 대립을 통해 복합적이고 유연한 설계방식으로 적용이 가능할 것으로 사료된다. 따라서 이제는 자연성이나 쾌적성의 구현이 모든 조경설계에 있어 최선의 대안은 아니며 눈이 보고 몸이 즐기는 것을 뛰어넘는, 상상력이 넘치는 설계의 방법으로서 의의가 있다.
현대조경설계에서 이성과 합리주의를 넘어선 탈근대 문화특성의 흐름에 따라 보다 독특한 예술성과 상상력을 담으려는 노력에 따라 이성을 넘어선 비합리성과 무의식의 초현실주의적 표현이 도처에 시도되고 있다. 따라서 본 연구에서는 실제 조경공간에서 구현되는 독특한 특징중의 하나인 초현실주의적인 특성의 기본구조를 설정하고 그에 의해 실제 유형별 작품속에서 나타나는 초현실적인 표현과 양상을 분석하여 그 효과와 가능성을 전망하는데 목적을 두고 있다. 연구의 내용은 초현실주의의 발생과 배경에 대한 이론적 고찰, 문화와 예술 그리고 건축과 조경에서 나타나는 초현실주의적 특성에 대한 고찰, 현대 조경설계에 대한 새로운 경향으로써 초현실주의적 특성에 대한 이해 그리고 초현실주의적 관점에서 본 현대 조경설계작품에 대한 분석으로 나누어진다.
조경설계작품을 파악하기 위한 분석의 틀을 도출하기 위해서 초현실주의적 특성이 등장하게 된 문화와 예술 그리고 건축과 조경에서의 초현실주의적 경향을 고찰하고 이를 토대로 현대 조경설계에서 나타나는 초현실주의적 특성과 의미를 살펴보았다. 초현실주의적 특성은 ‘내용을 바탕으로 하는 무의식(unconsciousness)’과 ‘형식을 바탕으로 하는 데페이즈망(d?paysement)'이 만들어 내는 구조이다. 구체적으로 내용을 바탕으로 하는 무의식은 검은 유머, 본능적 욕망, 기억의 흔적으로 세분화 될 수 있다. 형식을 바탕으로 하는 데페이즈망의 재해석한 특성은 조경의 시선에서 프로그램적 측면, 공간?시간적 측면, 재료?디테일적 측면으로 분류되어진다. 프로그램적 측면에서 고정된 기능이 아닌 불확정적 기능으로 대표되는 기능의 중첩과 전이를 통해 초현실성을 획득한다. 공간?시간적 측면에서 의외요소의 도입, 스케일링, 시간의 병치, 형태적 왜곡은 데페이즈망에 의한 ‘낯설게하기’로써 우리주변에서 친근한 오브제를 엉뚱한 환경에 위치시켜 시각적 충격과 신비감을 줄 수 있음을 알 수있다. 재료?디테일적 측면에서는 조화가 아닌 상충과 대립를 통해 극단적 단절의 효과를 주는 이질적 재료의 충돌, 음영의 극적 대비, 색채의 극적 대비를 통해 초현실적 분위기를 만들고 있다.
초현실주의가 갖는 이러한 특징은 기본적으로 기존의 이성을 바탕으로하는 의식 중심의 사고에서 벗어나 탈 중심의 사고방식이다. 또한 이성의 해체 내지 합리주의의 해체이다. 더 이상 현대도시의 아름다움은 모더니즘의 이상인 조화와 질서 그리고 획일적인 일관성이 아닌 독자성을 바탕으로 개개 요소들이 서로 상충되고 대립되면서 아름다움을 이루는 것으로 이해할 수 있다.
이러한 초현실주의적 특성과 정의를 토대로 초현실주의적 특성의 주 요인인 두 가지 개념적 관점인 ‘무의식(내용)’과 ‘데페이즈망(형식)’을 설계 내용의 분석의 틀로서 도출하고, 설계 취지나 개념 혹은 전략상 초현실주의적 특성이 주요 이슈가 된 국내외 설계 작품을 대상으로 초현실주의적 특성을 조경공간에 구현되는 특성을 분석하였다. 작품선정에 있어 분석의 용이함을 위해 이론을 바탕으로 ‘추상적 경향(Formal traditional)'과 ’구상적 경향(Figurative traditional)'두 가지 경향으로 유형화하였다. 분석의 대상인 설계작품을 11개의 작품(추상적 경향: 4작품, 구상적 경향: 7작품)을 선정하여 분석하였으며, 그 시사점과 의의는 다음과 같다.
첫째, 현대조경에서 초현실주의적 경향은 탈근대 초?중반에 소규모 스케일의 대상지에서 조형성과 예술성을 강조한 추상적 경향이 주류를 이루며 구상적 경향과 함께 나타나고 있다. 하지만 시간이 흘러 현시대에 근접할수록 경관적 맥락이나 문화적 의미 그리고 팝아트와 신형상주의를 포함하는 표현주의 미술의 구상주의 경향의 작품으로 확장되는 경향을 보이고 있다. 포스트인더스트리얼 사이트나 브라운필드의 대상지에서 과거와 현재의 시간성이 결합하거나 산업이전적지의 폐허를 통한 숭고의 이미지, 주거단지의 도심재생프로젝트, 공공미술 프로젝트, 대규모 스케일의 사이트에서도 ‘낯설게하기’전략과 함께 하나의 예술작품 같은 주변맥락을 고려한 초현실주의적인 조경작품이 나타나고 있는 것은 이를 입증하고 있다.
둘째, 근대이전과 모더니즘의 속성이 현대조경의 초현실주의적 특성으로 나타나고 있었다. 구체적으로 16세기의 지금까지 정원이 천국을 재현하였다면 지옥을 떠 올리게 하는 지옥의 정원 ‘보르마조’ 정원에서 초현실주의의 데페이즈망과 맥락을 같이하고 있다. 오브제를 통해 의외요소의 도입, 스케일링, 중력거부적 형태를 통해 초현실적 분위기를 만들어내고 있다. 18세기 낭만주의의 조경에서 ‘폐허의 미학’, ‘곡선적 형태’는 현대조경과 혈연적 관계를 가지고 있다. 하지만 이는 단지 외부대상의 재현에 충실한 양식이였다는 점에서 큰 차이점이 있다. 모더니즘의 ‘유기적 형태’, ‘색채의 대비’, ‘음영의 대비’는 낭만주의 조경과 달리 초현실주의 미술과 함께 인간내면의 관능적, 몽상적 본능을 추구하였다는 점에서 현대에 나타나는 특성과 더욱 밀접한 연관을 가지고 있다.
셋째, 미니멀리즘, 팝아트 등의 경향의 작품에서 체험적인 초현실적 공간으로 나타나고 있음을 확인할 수가 있다. 시각 중심적인 지각을 넘어서 공감각적 지각을 자극하여 서로 다른 감각들을 연계시켜 이용자들에게 초현실적인 독특한 경관을 연출하게 된다. 이러한 특성은 하나의 사조(미니멀리즘, 팝아트)로써 절대적인 공간이 아닌 상대적인 요소들이 개입하면서 다양하고 복합적인 양상으로 나타나고 있다. 따라서 현대조경은 단 하나의 사조로 정의되기에는 한계가 있다.
넷째, 미술 등 타 분야에 뿌리를 둔 작가인 마샤슈왈츠, 버나드 라쉬의 경우 본 연구에서 작품분석을 통해 예술성과 함께 초현실주의의 고유한 특성이 강하게 나타나고 있음을 확인할 수가 있다. 조경작품은 공공을 위한 작품이기 때문에 예술에 근간을 둔 초현실주의의 특성이 조경가에 의해 걸러지는(filtering) 경우가 많다. 버나드 라쉬의 경우에 대상지의 접근방식에 있어 화가가 철학적으로 사물을 분석하는 방식과 유사하다. 그는 조경의 예술화를 시도했는데, 좀더 구체적으로 말하자면 시각적 대상을 새롭게 분절하고 조각들의 단편으로 대상을 재구성하는 입체파와 초현실주의 기초적인 화법을 응용하여 조경의 예술화를 시도하고 있다.
이처럼 본 연구는 모호함과 혼돈의 현대사회속에서 우리에게 익숙한 풍경식 정원이 아닌 새로운 이중적 의미를 가진 ‘낯설게하기’의 또 하나의 전략과 방법뿐 아니라 모더니즘의 이상인 조화와 질서 그리고 획일적인 일관성이 아닌 독자성을 바탕으로 상충과 대립을 통해 복합적이고 유연한 설계방식으로 적용이 가능할 것으로 사료된다. 따라서 이제는 자연성이나 쾌적성의 구현이 모든 조경설계에 있어 최선의 대안은 아니며 눈이 보고 몸이 즐기는 것을 뛰어넘는, 상상력이 넘치는 설계의 방법으로서 의의가 있다.
In modern landscape architecture, surrealistic expressions designed to exhibit unique artistry and imaginative faculty are experimented on many occasions along with the current of postmodern culture that defies reason and rationalism. Therefore, this study examines the basic structure of surrealisti...
In modern landscape architecture, surrealistic expressions designed to exhibit unique artistry and imaginative faculty are experimented on many occasions along with the current of postmodern culture that defies reason and rationalism. Therefore, this study examines the basic structure of surrealistic characteristic as one of the tendencies found in the space of modern landscape architecture, by which to analyze the surrealistic expressions and aspects in the actual works of landscape architecture and then assess their effect and prospect. This research is divided into four parts: first, it reviews the origin and background of surrealism; second, it explores the surrealistic characteristics found in culture, art, architecture, and landscape architecture; third, it interprets the surrealistic characteristics as a new tendency in modern landscape architecture; and last, it analyzes the works of modern landscape architecture in light of surrealism.
In order to build an analytic framework by which to interpret the works of landscape architecture, this study examines the surrealistic tendencies found in the history of culture, art, architecture, and landscape architecture; and on the basis of which this study also interrogates the meaning and other peculiarities of surrealism. The primary characteristic of surrealism lies in its unique structure that consists of unconsciousness that fills the content and depaysement that regulates the form. The unconsciousness as the content can be subdivided into black humor, instinctive desire, and the trace of memory. The depaysement as the form of landscape architecture can be viewed in three perspectives: program, spatio-temporality, and material & detail. In program, surrealism is realized through the overlap and transition of functions which is no longer fixed but unsettled. In the perspective of spatio-temporality, depaysement utilizes the placement of unexpected elements, scaling, temporal placement in juxtaposition, and formal distortion to effectuate defamiliarization in which familiar objects are located in irrelevant surroundings, or the objects are disfigured to generate the sense of shock and mystery. In material and detail, surrealism is achieved through the confrontation of heterogeneous materials, the extreme contrast of light and shadow, and the opposition of colors, all of which aim to generate the sense of rupture via confrontation and conflict at the expense of harmony.
The characteristics of surrealism illustrated thus far is converged around the decentralizing thought that escapes from logo-centrism sustained by rationality: in other words, the decentralizing thought is the dismantlement of rationality or rationalism. In this sense, modern cityscape no longer finds its beauty in harmony and order, the ideals of modernism, but reconstructs the beauty in the struggle and conflict between discrete elements.
Based on the characteristics and definition of surrealism, this study presents unconsciousness(content) and depaysement(form), the two primary elements of surrealism, as the analytic framework of landscape architecture design, and applies this to the interpretation of landscape architectures, domestic and foreign, which adopted surrealism in their design, concept, and strategy, in order to find the way in which surrealism has concrete expression in actual works. For the convenience of analysis, the chosen works are to be categorized as formal traditional and as figurative traditional. This study has examined 11 works (4 of formal traditional and 7 of figurative traditional), and the conclusions are as follow.
First, the surrealistic tendency in modern landscape architecture frequently appeared in formative works as well as figurative works that stresses plasticity and artistry in some minor-scale architectural sites during the early to middle period of postmodernism. However, as time went on, the figurativistic tendency in expressionist art, which includes scenic context, cultural meaning, Pop Art, and Neo-figurativism, has filled the surrealistic content. The following examples support this point: the emergence of post-industrial site; the temporal juxtaposition of the past and the present and the sublime beauty of the pre-industrial site on Brownfields; the project for the regeneration of inner-city residental districts; the Public Art project; and the tendency of landscape architecture in large-scale sites to apply surrealistic elements such as defamiliarization to generate a visual effect in relation to surrounding atmosphere.
Third, surrealism is materialized in the experiential and surrealistic space found in the works in line with Minimalism and Pop Art. In this case, the visual elements give way to synesthetic stimuli through which different types of senses interlink with each other to unfold uniquely surrealistic landscape in the eyes of the viewers. This characteristic resists the predominance of one single style such Minimalism or Pop Art, but allows complex interventions of various relativistic elements, which, in turn, prompts continuing development of modern landscape architecture. In short, it is impossible to define modern landscape architecture in one style or technique.
Fourth, this study affirms that the works of Martha Shcwartz and Bernnard Lassus, the landscape architects who started their artistic careers in other fields like painting, have unique characteristics of surrealism. Since the work of landscape architecture is fundamentally for the public, the surrealistic characteristics rooted in art are liable to be filtered by the architect. In his approach to the site of landscape architecture, Bennard Lassus shows a painter's perspective that analyzes the visual field philosophically. Thus, Lassus attempts an art in landscape architecture by applying basic techniques of cubism and surrealism in which visual objects are dissected and reconstructed in unexpected manner.
In conclusion, this study confirms that modern landscape architecture mobilizes 'defamiliarization' strategies that echo the ambiguity and chaos of modern society, and enacts the complex and fluid design that validates conflict and opposition, rather than harmony and order endorsed by modernism. It proves that naturalness or comfortableness is no longer the best value that landscape architecture ought to realize, and that modern landscape architecture still has its terra incognita where only imagination can fill just as surrealistic elements demonstrate.
In modern landscape architecture, surrealistic expressions designed to exhibit unique artistry and imaginative faculty are experimented on many occasions along with the current of postmodern culture that defies reason and rationalism. Therefore, this study examines the basic structure of surrealistic characteristic as one of the tendencies found in the space of modern landscape architecture, by which to analyze the surrealistic expressions and aspects in the actual works of landscape architecture and then assess their effect and prospect. This research is divided into four parts: first, it reviews the origin and background of surrealism; second, it explores the surrealistic characteristics found in culture, art, architecture, and landscape architecture; third, it interprets the surrealistic characteristics as a new tendency in modern landscape architecture; and last, it analyzes the works of modern landscape architecture in light of surrealism.
In order to build an analytic framework by which to interpret the works of landscape architecture, this study examines the surrealistic tendencies found in the history of culture, art, architecture, and landscape architecture; and on the basis of which this study also interrogates the meaning and other peculiarities of surrealism. The primary characteristic of surrealism lies in its unique structure that consists of unconsciousness that fills the content and depaysement that regulates the form. The unconsciousness as the content can be subdivided into black humor, instinctive desire, and the trace of memory. The depaysement as the form of landscape architecture can be viewed in three perspectives: program, spatio-temporality, and material & detail. In program, surrealism is realized through the overlap and transition of functions which is no longer fixed but unsettled. In the perspective of spatio-temporality, depaysement utilizes the placement of unexpected elements, scaling, temporal placement in juxtaposition, and formal distortion to effectuate defamiliarization in which familiar objects are located in irrelevant surroundings, or the objects are disfigured to generate the sense of shock and mystery. In material and detail, surrealism is achieved through the confrontation of heterogeneous materials, the extreme contrast of light and shadow, and the opposition of colors, all of which aim to generate the sense of rupture via confrontation and conflict at the expense of harmony.
The characteristics of surrealism illustrated thus far is converged around the decentralizing thought that escapes from logo-centrism sustained by rationality: in other words, the decentralizing thought is the dismantlement of rationality or rationalism. In this sense, modern cityscape no longer finds its beauty in harmony and order, the ideals of modernism, but reconstructs the beauty in the struggle and conflict between discrete elements.
Based on the characteristics and definition of surrealism, this study presents unconsciousness(content) and depaysement(form), the two primary elements of surrealism, as the analytic framework of landscape architecture design, and applies this to the interpretation of landscape architectures, domestic and foreign, which adopted surrealism in their design, concept, and strategy, in order to find the way in which surrealism has concrete expression in actual works. For the convenience of analysis, the chosen works are to be categorized as formal traditional and as figurative traditional. This study has examined 11 works (4 of formal traditional and 7 of figurative traditional), and the conclusions are as follow.
First, the surrealistic tendency in modern landscape architecture frequently appeared in formative works as well as figurative works that stresses plasticity and artistry in some minor-scale architectural sites during the early to middle period of postmodernism. However, as time went on, the figurativistic tendency in expressionist art, which includes scenic context, cultural meaning, Pop Art, and Neo-figurativism, has filled the surrealistic content. The following examples support this point: the emergence of post-industrial site; the temporal juxtaposition of the past and the present and the sublime beauty of the pre-industrial site on Brownfields; the project for the regeneration of inner-city residental districts; the Public Art project; and the tendency of landscape architecture in large-scale sites to apply surrealistic elements such as defamiliarization to generate a visual effect in relation to surrounding atmosphere.
Third, surrealism is materialized in the experiential and surrealistic space found in the works in line with Minimalism and Pop Art. In this case, the visual elements give way to synesthetic stimuli through which different types of senses interlink with each other to unfold uniquely surrealistic landscape in the eyes of the viewers. This characteristic resists the predominance of one single style such Minimalism or Pop Art, but allows complex interventions of various relativistic elements, which, in turn, prompts continuing development of modern landscape architecture. In short, it is impossible to define modern landscape architecture in one style or technique.
Fourth, this study affirms that the works of Martha Shcwartz and Bernnard Lassus, the landscape architects who started their artistic careers in other fields like painting, have unique characteristics of surrealism. Since the work of landscape architecture is fundamentally for the public, the surrealistic characteristics rooted in art are liable to be filtered by the architect. In his approach to the site of landscape architecture, Bennard Lassus shows a painter's perspective that analyzes the visual field philosophically. Thus, Lassus attempts an art in landscape architecture by applying basic techniques of cubism and surrealism in which visual objects are dissected and reconstructed in unexpected manner.
In conclusion, this study confirms that modern landscape architecture mobilizes 'defamiliarization' strategies that echo the ambiguity and chaos of modern society, and enacts the complex and fluid design that validates conflict and opposition, rather than harmony and order endorsed by modernism. It proves that naturalness or comfortableness is no longer the best value that landscape architecture ought to realize, and that modern landscape architecture still has its terra incognita where only imagination can fill just as surrealistic elements demonstrate.
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