최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기의학교육논단 = Korean medical education review, v.15 no.3, 2013년, pp.120 - 124
이상엽 (부산대학교 의학전문대학원 의학교육실) , 임선주 (부산대학교 의학전문대학원 의학교육실) , 윤소정 (부산대학교 교수학습지원센터) , 백선용 (부산대학교 의학전문대학원 의학교육실) , 우재석 (부산대학교 의학전문대학원 의학교육실)
The clinical clerkship focuses students on developing their ability to perform comprehensive diagnosis and management of patients with common undifferentiated problems by the integration of knowledge and clinical reasoning. Therefore, the clerkship evaluation system should assess their actual proble...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
평가는 어떤 단계라고 볼 수 있는가? | 교육목표를 바탕으로 개발된 교육과정에 따라 교수-학습이 이루어지고 나면, 교육평가를 통해 교육목표에 도달했는지 확인해야 한다. 평가는 교육과정의 마지막 단계이며 동시에 평가결과를 다시금 교육목표에 반영하게 되는 시작단계라고도 할 수 있다. 최근에 대두되는 성과나 역량중심의 교육과정에서는 성과나 역량을 무엇으로, 어떻게 측정할 것인지가 실제적인 핵심이기때문에 평가의 중요성은 더욱 강조되고 있다. | |
성과나 역량중심의 교육과정에서 교육평가의 핵심은? | 평가는 교육과정의 마지막 단계이며 동시에 평가결과를 다시금 교육목표에 반영하게 되는 시작단계라고도 할 수 있다. 최근에 대두되는 성과나 역량중심의 교육과정에서는 성과나 역량을 무엇으로, 어떻게 측정할 것인지가 실제적인 핵심이기때문에 평가의 중요성은 더욱 강조되고 있다. 특히 의학에 있어 임상실습의 평가는 지금까지 그 타당성과 신뢰성에 많은 의문이 제기되어 온 바 있다. | |
교육과정에 따라 교수-학습이 모두 진행되면 무엇을 통해 교육목표 달성을 확인해야 하는가? | 교육목표를 바탕으로 개발된 교육과정에 따라 교수-학습이 이루어지고 나면, 교육평가를 통해 교육목표에 도달했는지 확인해야 한다. 평가는 교육과정의 마지막 단계이며 동시에 평가결과를 다시금 교육목표에 반영하게 되는 시작단계라고도 할 수 있다. |
Alexander, Erik K., Osman, Nora Y., Walling, Jessica L., Mitchell, Vivian G.. Variation and Imprecision of Clerkship Grading in U.S. Medical Schools :. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, vol.87, no.8, 1070-1076.
Bates, Joanna, Konkin, Jill, Suddards, Carol, Dobson, Sarah, Pratt, Dan. Student perceptions of assessment and feedback in longitudinal integrated clerkships. Medical education, vol.47, no.4, 362-374.
Han, Jae Jin. Challenges and progress of clinical education in Korea. JKMA : Journal of the Korean Medical Association = 대한의사협회지, vol.55, no.10, 926-.
허정원, 한재진, 임현정. 자기주도학습을 도입한 임상실습에서 의과대학생이 설정한 학습목표, 방법 및 의견과 자기평가 점수의 분석. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.20, no.2, 123-132.
Im, Sun Ju. Strategies for Effective Teaching in Clinical Clerkship. Hanyang medical reviews, vol.32, no.1, 51-.
Kim, Kyung Han. Is The Assessment of Knowledge, Skills, and Attitudes in Anesthesiology Clerkships Balanced?. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.15, no.3, 213-219.
Koh, Suk Bong, Park, Hye Jin. The Correlation between the Scores of Written Examination, the Clinical Clerkship Examination, the Clinical Skill Assessment, and the Graduation Examination of the Medical Students. Korean journal of medical education : KJME, vol.21, no.4, 347-352.
Kim, Sang Hyun, Yang, Eun Bae, Ahn, Duck Sun, Jeon, Woo Tack, Lyu, Chuhl Joo. The Present Conditions of Clinical Clerkship Management in Korea. Korean journal of medical education : KJME, vol.21, no.4, 373-383.
Kim, Young Chang. The RIME Model as an Evaluation Method in the Clinical Clerkship. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.16, no.3, 239-245.
Lee, Young Mee, So, Yeon Hee, Ahn, Duck Sun, Park, Seung Ha. Evaluating Clinical Teaching in Medicine. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.14, no.2, 293-300.
Lurie, Stephen J, Mooney, Christopher J. Relationship between clinical assessment and examination scores in determining clerkship grade. Medical education, vol.44, no.2, 177-183.
Miller, Alice, Archer, Julian. Impact of workplace based assessment on doctors’ education and performance: a systematic review. BMJ : British medical journal, vol.341, c5064-.
Myhre 2013
The Harvard Medical School-Cambridge: an innovative model of clinical education Ogur 397 2007
Pangaro, L. A new vocabulary and other innovations for improving descriptive in-training evaluations :. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges, vol.74, no.11, 1203-7.
Pangaro, Louis N.. Investing in descriptive evaluation: a vision for the future of assessment. Medical teacher, vol.22, no.5, 478-481.
Park, Hoon-Ki. The impact of introducing the Korean Medical Licensing Examination clinical skills assessment on medical education. JKMA : Journal of the Korean Medical Association = 대한의사협회지, vol.55, no.2, 116-.
Park, Jong, Kang, Myung Geun, Ryu, So Yeon, You, Jae Won, Moon, Kyung Rye. Predictors of Failure in Medical Students. Korean journal of medical education : KJME, vol.21, no.2, 143-151.
Park, Joo Hyun, Kim, Sun. Evaluating Clinical Clerkship in Medical School. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.16, no.2, 157-167.
Park, Seok Gun. Result of Mid-Term Evaluation in Internal Medicine Clinical Clerkship in One Medical School. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.16, no.2, 147-155.
Plymale, Margaret A., French, Judith, Donnelly, Michael B., Iocono, Joseph, Pulito, Andrew R.. Variation in Faculty Evaluations of Clerkship Students Attributable to Surgical Service. Journal of surgical education, vol.67, no.3, 179-183.
Ramchandani, D.. Grading Medical Students in a Psychiatry Clerkship: Correlation With the NBME Subject Examination Scores and Its Implications. Academic psychiatry : the journal of the american association of directors of psychiatric residency training and the association for academic psychiatry, vol.35, no.5, 322-324.
Wang, P.-W., Cheng, C.-C., Chou, F. H.-C., Tsang, H.-Y., Chang, Y.-S., Huang, M.-F., Yen, C.-F.. Using Multiple Assessments to Evaluate Medical Students' Clinical Ability in Psychiatric Clerkships. Academic psychiatry : the journal of the american association of directors of psychiatric residency training and the association for academic psychiatry, vol.35, no.5, 307-311.
Yang, Eunbae, Suh, Duk-Joon, Lee, Yunseong, Lee, Sookon, Kim, Seokhwa, Lee, Eunil, Chae, Guetae, Jo, Yeonju, Ahn, Ducksun. Status of Clerkship Education and Its Evaluation in Korean Medical Schools. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.19, no.2, 111-121.
Yu, Seung Hum, Nam, Chung Mo, Kim, Suk Il, Oh, Hyohn Joo. Cohort analysis on academic achievement of medical students. 한국의학교육 = Korean journal of medical education, vol.6, no.1, 20-28.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.