최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.11, 2017년, pp.67 - 76
To conduct research using small group learning with advanced technology in school, small group collaborative learning was conducted in virtual reality called Second Life for high school history class to verify the effects of the role of group members (leader, group member) in collaborative learning ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교육환경에서 소집단 학습의 한계점은? | 소집단 학습은 집단의 구성원들이 공동 학습 목표를 성취하고 함께 노력하는 학습자 중심의 학습 형태이다[9,11]. 소집단 학습은 학습 과정에서 구성원 간의 능동적인 상호작용을 강조한다는 점에서 중요하지만[12,13], 기존수업에 비해 더 많은 자료가 필요하고[14], 과제 설계가 정교하지 못할 경우 무임승차자가 발생하는 등 한계점도 나타냈다[9]. 또한 우수한 학생이 다른 학생과 지식을 공유하지 않으려는 경향도 보고되었다[17]. | |
변화된 교육의 패러다임에서 강조하는 역량과 학습법은? | 또한 다가오는 4차산업 혁명으로 인해 야기되는 여러 변화에 대응할 수 있는 미래사회에 필요한 핵심역량 계발을 위해서는[2] 여러 발전된 테크놀로지들을 활용하여 학생들에게 보다 실제적인 맥락을 제공하여야 한다[3]. 이렇게 변화된 교육의 패러다임에서는 의사소통 능력과 협업 능력이 학습자에게 필요한 역량으로 강조되고 있으며, 학습 방법으로는 팀워크 중심의 학습이 제시되고 있다[4]. 2015년 개정교육과정에서는 협력적 문제 해결 능력의 신장을 위한 교수학습 방법으로 소집단 협력 학습 활동이 강조되기도 하였다[5]. | |
소집단 학습을 효과적으로 진행하기 위해 자기주도적 학습과 구성원의 적극적인 상호작용이 중요한 이유는? | 소집단 학습은 학습 과정에서 구성원 간의 능동적인 상호작용을 강조한다는 점에서 중요하지만[12,13], 기존수업에 비해 더 많은 자료가 필요하고[14], 과제 설계가 정교하지 못할 경우 무임승차자가 발생하는 등 한계점도 나타냈다[9]. 또한 우수한 학생이 다른 학생과 지식을 공유하지 않으려는 경향도 보고되었다[17]. 그 이유로 학습자 중심의 학습에서 자율적으로 과제를 수행해야하는 상황이 학생들에게 생소하고 전통적인 환경에 비해 적극적인 상호작용이 요구되는 점 등이 지적되었다[18]. 즉, 교육 환경에서 소집단 학습을 효과적으로 진행하기 위해서는 학습자의 자기주도적인 학습을 지원하고 구성원의 적극적인 상호작용을 유발할 수 있는 구체적인 교수-학습전략이 필요하다. |
National Research Council. "Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century", National Academies Press, 2013.
D. Cho. "Reinforcing the educational capacities of teacher education university", The Journal of Educational Administration, Vol. 23, No. 2, pp. 399-419, 2005.
H. J. Griffin, R. Greenlaw, P. Limousin, K. Bhatia, N. P. Quinn, & M. Jahanshahi, M. "The effect of real and virtual visual cues on walking in Parkinson's disease", Journal of Neurology, Vol. 258, No. 6, pp.991-1000, 2011.
Department of Education, "Elementary school teacher's guide", National Academies Press, 2015.
K. Lim, "A case study on a learning with social network services on smartphones: Communication contents and characteristics analyses of the applications", The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 22, No. 4, pp. 91-114, 2010.
Y. H. Cho, S. Y. Hong, & J. E. Lee, "An Exploratory study on learner-to-learner interaction in a 3d virtual role-play for pre-service teachers", The Journal of Educational Information and Media, Vol. 20, No. 1, pp. 27-50, 2014.
Y. H. Cho, Y. K. Kim, & M. H. Hwang, "A case study on 3d virtual role play for improving problem solving skills of elementary school pre-service teachers", Journal of Educational Technology, Vol. 30, No. 1, pp. 45-75, 2014.
S. M. Yun, & H. B. Kim, "Development and application of the scientific inquiry tasks for small group argumentation", Journal of the Korean Association for Research in Science Education, Vol. 31, No. 5, pp. 694-708, 2011.
H.D. Brown, "Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy", Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall Regents, 1994.
R. E. Slavin, "Cooperative learning: Where behavioral and humanistic approaches to classroom motivation meet", Elementary School Journal , Vol. 88 No. 1, pp. 29-37, 1987.
S. S. Kim, " The Effects of scientific experimental classes emphasized small group argument activities on science achievement and scientific attitudes", Korean Earth Science Studies, Vol. 5, No. 1, pp. 51-104, 2012.
H. J. Kim, & J, H. Leem, " Development of collaborative problem solving model based on smart classroom in elementary school", Journal of Korean Association of Computer Education, Vol. 17, No. 2, pp. 67-72, 2013.
J.Y. Choi, "The relationship between academic achievement and learning attitude according to leader selection method in small group cooperative learning: Focusing on experimental learning in science class of 5th grad", Master Thesis, Korea University, 2007.
Y. Y. Choi, "The effect of presence or absence of leader on science inquiry ability and attitude", Master Thesis, Gyeogin National University of Education, 2017.
E. Thomchick, "The use of collaborative learning in logistic classes", Journal of Business Logistics, Vol. 18, No.2, pp.191-205, 1997.
N. Rummel, & H. Spada, H. "Learning to collaborate: An instructional approach to promoting collaborative problem solving in computer-mediated settings", Journal of the Learning Sciences, Vol. 14, No.2, pp.201-224, 2005.
S. Jarvela, P. Naykki, P., J. Laru., & T. Luokkanen, "Structuring and regulating collaborative learning in higher education with wireless networks and mobile tools", Educational Technology & Society, Vol. 10, No.4, pp. 71-79, 2007.
M. Reilly, & H. Shen, "Shared note-taking: A smartphone-based approach to increased student engagement in lectures", The 11th International Workshop on Collaborative Editing Systems in conjunction with ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work, 2011.
Y.T. Lin, C. H. Chang, H. T. Hou, & K. C. Wu, "Exploring the effects of employing Google Docs in collaborative concept mapping on achievement, concept representation, and attitudes", Interactive Learning Environments, Vol. 23, No. 3, pp. 1-20, 2015.
E. Walsh, & I. Cho, "Using evernote as an electronic lab notebook in a translational science laboratory", Journal of Laboratory Automation, Vol. 20, No. 10, pp. 1-6, 2012.
B. Dalgarno, & J. W. Lee, M, "What are the learning affordances of 3-d virtual environments?", British Journal of Educational Technology, Vol. 41, No. 1, pp. 10-32, 2010.
I. Duncan, A. Miller, & S. Jiang, "A taxonomy of virtual worlds usage in education", British Journal of Educational Technology, Vol. 43, No. 6, pp. 949-964, 2012.
A. Alrayes, & A. Sutcliffe, "Students' attitudes in a virtual environment (SecondLife)", Journal of Virtual Worlds Research, Vol. 4, No.1, pp. 71-79, 2011.
V. Chang, C. Gutl, S. Kopeinik, & R. Williams, "Evaluation of Collaborative Learning Settings in 3D Virtual Worlds", International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), Vol. 4, No. 1, pp. 12-19, 2009.
H. Huang, U. Rauch, & S. Liaw, S, "Investigating learners' attitudes toward virtual reality learning environments: Based on a constructivist approach", Computers & Education, Vol. 55, No. 3, pp. 1171-1182, 2010.
M. Wrzesien, & M. A. Raya, "Learning in serious virtual worlds: Evaluation of learning effectiveness and appeal to students in the e-junior project", Computers and Education, Vol. 55, No. 1, pp. 178-187, 2010.
R. Driver, P. Newton, P. & J. Osborne, J, "Establishing the norms of scientific argumentation in classroom", Science Education, Vol. 84, No. 3, pp. 287-312, 2000.
H. Cho, "Relationship between college students' English learning beliefs and their English achievement in e-learning", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 11, pp. 53-61, 2016.
B. Jun, "A Study on the Effect of Affecting Factors of SNS on Learner's Attitude and Performance: Focused on University Class", Journal of Digital Convergence, Vol. 15, No. 5, pp. 27-36, 2017.
C. Kim, "Study of Theme Park Attractions using Virtual Reality and Augmented Reality Technologies", Journal of Digital Convergence, Vol. 15, No. 9, pp. 443-452, 2017.
J. Han, "The Effects of Shared Leadership on Team Performance and Team Commitment of Team-Based Learning in Nursing Students : Mediating Effects of Team Trust", Journal of Digital Convergence, Vol. 14, No. 12, pp. 303-311, 2017.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.