최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.19 no.3, 2018년, pp.468 - 478
조재한 (경기대학교 일반대학원 직업학과)
The goal of this study is to propose a new directivity for business training based on an analysis of the learner's satisfaction, the cause of the learning effect and the cause of reenrollment in smart learning courses. The data from 878 learners of 11 companies was analyzed by ANOVA and multiple reg...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
스마트러닝은 무엇인가? | 스마트러닝은 스마트기기(smart device)와 소셜 미디어(social media) 등 다양한 모바일 기기와 네트워킹 도구를 사용하여 이루어지는 일련의 학습형태를 말한다[1]. 초기 스마트 러닝은 단순하게 스마트폰을 활용한 학습의 개념으로 인식되었으나, 최근에는 다양한 스마트기기와 네트워킹을 활용한 맞춤형, 지능형, 융합형 학습의 개념으로 인식되고 있다. | |
스마트러닝은 기존의 교육방식을 어떻게 변화시키고 어떤 단점을 개선하였는가? | ‘교육의 미래 2020 보고서-미래학습의 창조’에서 2020년에 도래할 교육 환경은 인터넷, 모바일 등 각종기기와 기술의 변화에 영향을 받아 전통적인 교육이 소멸할 것이라고 전망하고 있다[6]. 이는 테크놀로지의 적용으로 인해 학습자가 수동적으로 정보를 전달받는 기존의 교육방식이 현장에서 바로 연결되는 능동적 교육 형태로 변화할 것이며, 기존교육의 단점으로 지적되었던 단독 학습에 따른 학습자의 흥미나 집중력 저하 문제, 동기부여 부족 등의 개선을 예견하고 있다[7]. | |
스마트러닝이 학습 성과를 최적화하기 위한 학습인 이유는 무엇인가? | 이처럼 스마트러닝은 스마트 기능을 갖춘 첨단 모바일 기기를 활용하여 개인화된 지능적, 적응적 학습은 물론 소셜 네트워크를 활용한 상호작용 및 협력학습을 통해 형식학습과 비형식학습이 결합된 다양한 형태의 융합 학습을 수행함으로써 학습 성과를 최적화하기 위한 학습이다[2]. 스마트기기 및 관련 도구, 앱 등을 활용하여 다양한 방식으로 스마트러닝을 수행할 경우 학습자들은 주어진 정보를 단순히 기억하거나 재생하는 것을 넘어 자기주도적으로 현상을 파악하고 창의적으로 과제를 해결 할 수 있는 능력을 촉진하고 강화한다[3]. |
J.Y. Son, "A Research Review on Usage and Effectiveness of Smart Learning for Students with Disabilities in Korea", Special Education Research, 12(3), pp. 79-105, 2013. DOI: https://doi.org/10.18541/ser.2013.10.12.3.79
J.H. Leem, Mobile based smart learning: Concept and applicability to higher education, Proceedings of Korean Society for Educational Information & Media Conference, 2011.
B. Lim, M.T. Kim, S.K. Choi, S.B. Shin, S.J. Lee, Y. Byun, J.S. Ryu, Y. Yim, Main issues for developing quality assurance guideline of smart education contents. KERIS Report, 2011.
M.R. Kim, "Interaction analysis and educational use in SNS". Proceedings of KERIS Wednesday Forum, 2012.
Korea Education and Research Information Service, Smart Education Contents Quality Management and Development of Teaching and Learning Model, KERIS Issue Report, 2011.
K.S. Noh, "Smart Learning and Future Education", Proceedings of KERIS Wednesday Forum, 2011.
Y.S. Song, C. Lee, The Smart Learning. Seoul: Park Young-su, 2013.
J.H. Lee, H. J. Zo, "Smart Learning Adoption in the Workplace: The HRD Manager Perspective", Entrue Journal of Information Technology, 12(3), pp. 107-119, 2013.
H.K. Shin, Y.A. Kim, "A Study on the Factors Affecting Smart Learning: Focusing on the Moderating Effect of Learning Time", Journal of the Korea industrial information systems society, 16(5), pp. 93-105. 2013. DOI: http://doi.org/10.9723/jksiis.2011.16.5.093
K.S. Noh, S.H. Joo, "An Exploratory Study on Smart Campus Model". The Journal of Digital Policy & Management, 9(3), pp. 181-190, 2011.
Agarwal, R., Karahanna, E., "Time Flies when you are Having Fun: Cognitive Absorption and Beliefs about Information Technology Usage", MIS Quarterly, 24(4), pp. 665-694, 2006. DOI: https://doi.org/10.2307/3250951
D.H. Kwak, "The meaning and future direction of smart learning". Proceedings of Smart Learning Korea Forum, 2010.
I.A. Kang, B.N Lim, J.Y. Park, "Exploring the theoretical framework and teaching & learning strategies of smart learning: Using cases of university classrooms", The Korean Journal of Educational Methodology, 24(2), pp. 283-303, 2012. DOI: http://doi.org/10.17927/tkjems.2012.24.2.283
Ministry of Education, Science, & Technology, Road to powerful nation for human resource development: Action strategies of smart education. Ministry of Education, Science, & Technology, 2011.
J.M. Lee, N.R. Yoon, "The effects of task value, Twitter self-efficacy, and social presence on learning satisfaction on Twitter", Journal of the korean association of information education, 16(1), pp. 51-60, 2012.
Ebner, M., Lienhardt, C., Rohs, M., Meyer, I. "Microblogs in higher education: A chance to ficilitatie informal and process-oriented learning?", Computers & Education, 55(1), pp. 92-100, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.12.006
Y.M. Yoon, "Professor and students can be friends through Facebook", HRD for Public Official, 60, pp. 57-67, 2011.
Ryan, S. D., Margo, M. J., Sharp, J. H. "Exploring educational and cultural adaption through social networking sites", Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 10, pp. 1-16, 2011.
I.J. Rah, Social network and education: Probabilities and tasks, Proceedings of Korean Society for Educational Information & Media Conference 2011.
S.H. Kang, "An Analysis of the Effects of Learning Styles and Media Environments on the Non-Real-Time Online Discussion by Pre-service Teachers". Journal of Teacher Education, 29(1), pp. 257-282. 2012. DOI: http://doi.org/10.24211/tjkte.2012.29.1.257
S.N. Lee, "A Study of the Impacts of Smart Learning and Accounting Information Characteristics on Student's Satisfaction and Educational Performance", Korean Journal of Accounting Research, 17(4), 149-171, 2012.
J.H. Lee, "Analysis of the Factors Influencing Quality Assurance of Smart Learning using IPA", Journal of The Korean Association of Information Education, 16(1), pp. 81-89, 2012.
H.Y. Kim, W.S. Shin, J.W. Jung, "Analysis of Factors Influencing Learners Satisfaction and Intention of Smart Learning System in Organizational Learning Context", Journal of Korean HRD Research, 8(4), pp. 27-49, 2013.
K.H. Park, Y.M. Kim, "A Study on Smart Phone based e-Learning and its Impact on Learner's Satisfaction", The e-Business Studies, 14(2), pp. 25-45, 2013.
H.S. Moon, K.M. Park, "Needs Analysis for Smart Learning in University Education and Plans for Activation", Journal of KIIT. 11(5), pp. 175-190, 2013. DOI: https://doi.org/10.14801/kiitr.2013.11.5.175
T.K. Park, J.O. Baek, "The Effect of the Environment of Cooking Education Institutes on Study Satisfaction and Re-registration: Focused on Busan Area", The Korean Journal of Culinary Research, 14(3), pp. 156-164, 2008. DOI: http://doi.org/10.20878/cshr.2008.14.3.013
M.N. Choi, H.R. Noh, "Effect of the registration motivation and learning satisfaction on persistent intention in e-learning courses of university", Journal of Educational Technology, 27(4), pp. 653-673, 2011. DOI: https://doi.org/10.17232/KSET.27.4.653
Y.H. Park, "The Relationships among Individual Training Benefits, Organizational Social Support, Motivation to Learn, Motivation to Transfer, and Transfer of Training: Comparative Group Analysis of Voluntary vs. Mandatory Participation", Journal of Corporate Education, 15(1), pp. 179-208, 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.