본 연구의 목적은 초등학생들의 '지구환경'에 대한 인식을 조사하는데 있다. 연구방법은 '지구환경'에 대해 떠오르는 생각을 그림과 함께 그림에 대한 학생들의 설명에 나타난 지구환경 요소들을 언어네트워크 분석법을 사용하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 그림과 함께 그림에 대한 학생들의 설명을 분석한 결과 초등학생들은 '환경오염', '지구온난화', '쓰레기' 등과 같이 지구환경에 대해 부정적으로 인식을 하고 있었다. 둘째, 그림에 표현된 지구환경에 대한 이미지를 분석한 결과 우주적 관점보다는 일상적 관점에서 표현된 그림이 많았으며, 지구를 의인화하여 표현하는 경향이 있었다. 또한, 깨끗한 지구환경을 표현한 그림은 자연환경요소로 나무를 가장 많이 표현하였고, 바다, 산, 땅 꽁 등 다양한 자연요소로 건강한 지구를 표현하였다. 셋째, 지구환경에 대한 학년별 인식의 차이를 분석한 결과 학년에 따른 지구환경에 대한 인식의 차이는 크게 다르지 않다는 것을 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 초등학생들의 '지구환경'에 대한 인식을 조사하는데 있다. 연구방법은 '지구환경'에 대해 떠오르는 생각을 그림과 함께 그림에 대한 학생들의 설명에 나타난 지구환경 요소들을 언어네트워크 분석법을 사용하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 그림과 함께 그림에 대한 학생들의 설명을 분석한 결과 초등학생들은 '환경오염', '지구온난화', '쓰레기' 등과 같이 지구환경에 대해 부정적으로 인식을 하고 있었다. 둘째, 그림에 표현된 지구환경에 대한 이미지를 분석한 결과 우주적 관점보다는 일상적 관점에서 표현된 그림이 많았으며, 지구를 의인화하여 표현하는 경향이 있었다. 또한, 깨끗한 지구환경을 표현한 그림은 자연환경요소로 나무를 가장 많이 표현하였고, 바다, 산, 땅 꽁 등 다양한 자연요소로 건강한 지구를 표현하였다. 셋째, 지구환경에 대한 학년별 인식의 차이를 분석한 결과 학년에 따른 지구환경에 대한 인식의 차이는 크게 다르지 않다는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to investigate the perception of elementary students' 'global environment'. The research method used the Sementic Network Analysis method of the global environment elements which appeared in the students' explanation about the picture and the picture that emerged about t...
The purpose of this study is to investigate the perception of elementary students' 'global environment'. The research method used the Sementic Network Analysis method of the global environment elements which appeared in the students' explanation about the picture and the picture that emerged about the 'global environment'. The results of the study are as follows. First, as a result of analyzing the students' explanation of the pictures along with the pictures of the students, the elementary students were perceived negatively about the global environment such as 'environmental pollution', 'global warming' and 'trash problem'. Second, as a result of analyzing the image of the global environment expressed in the picture, there were many images expressed from a everyday viewpoint rather than a macroscopic viewpoint, and there was a tendency to express the earth personified. In addition, the picture expressing the clean earth environment expressed the most trees with natural environment elements and expressed the healthy earth with various natural elements such as sea, mountain, and land. Third, as a result of analyzing the difference of perception of global environment by grade, it was found that the difference of perception of global environment by grade was not much different.
The purpose of this study is to investigate the perception of elementary students' 'global environment'. The research method used the Sementic Network Analysis method of the global environment elements which appeared in the students' explanation about the picture and the picture that emerged about the 'global environment'. The results of the study are as follows. First, as a result of analyzing the students' explanation of the pictures along with the pictures of the students, the elementary students were perceived negatively about the global environment such as 'environmental pollution', 'global warming' and 'trash problem'. Second, as a result of analyzing the image of the global environment expressed in the picture, there were many images expressed from a everyday viewpoint rather than a macroscopic viewpoint, and there was a tendency to express the earth personified. In addition, the picture expressing the clean earth environment expressed the most trees with natural environment elements and expressed the healthy earth with various natural elements such as sea, mountain, and land. Third, as a result of analyzing the difference of perception of global environment by grade, it was found that the difference of perception of global environment by grade was not much different.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.