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빅데이터 분류 기법에 따른 벤처 기업의 성장 단계별 차이 분석
The Difference Analysis between Maturity Stages of Venture Firms by Classification Techniques of Big Data 원문보기

디지털산업정보학회논문지 = Journal of the Korea Society of Digital Industry and Information Management, v.15 no.4, 2019년, pp.197 - 212  

정병호 (한국외국어대학교 경영정보학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the maturity stages of venture firms through classification analysis, which is widely used as a big data technique. Venture companies should develop a competitive advantage in the market. And the maturity stage of a company can be classified into five stages....

주제어

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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
벤처기업이란 무엇인가? 벤처기업이란 벤처(venture)와 기업(company)의 합성어로 모험적 사업 또는 금전상의 위험을 감수한 사업을 의미한다[6]. 미국에서는 다른 기업보다 상대적으로 사업 위험성은 높으나 성공하면 높은 수익의 기회를 가진 기업이나 벤처캐피탈에서 투자를 받은 기업을 벤처기업으로 보고 있다.
벤처기업의 목적은 무엇인가? 벤처기업은 새로운 첨단 제품 및 서비스의 아이디어를 사업화를 실현시키고자 하는 목적을 가지고 탄생되는 기업으로서 초기 시장의 안착과 시간이 지남에 따른 안정화가 매우 중요한 요소가 되겠다[6].
K-평균 군집분석의 동작 방식은? K-평균 군집분석은 주어진 데이터를 K개의 클러스터로 묶는 알고리즘이다. 각 클러스터와 거리 차이의 분산을 최소화시키는 방식으로 동작한다. 이러한 알고리즘은 자율 학습의 한 형태로서 레이블이 없는 입력 데이터에 레이블을 설정하는 역할을 수행하게 된다[19].
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참고문헌 (21)

  1. S. Klaus, The 4th industrial revolution World Economic Forum. New York: Crown Business, 2016. 

  2. Laudon, Kenneth C., and Jane P. Laudon. Management information system, Pearson Education India, 2016. 

  3. Turban, Efraim, et al. Electronic commerce 2018: a managerial and social networks perspective, Springer, 2017. 

  4. Robbins, S. P. and Judge, T., Essentials of organizational behavior, NJ: Prentice Hall, 2012. 

  5. Berry, Michael JA, and Gordon S. Linoff. Data mining techniques: for marketing, sales, and customer relationship management. John Wiley & Sons, 2004. 

  6. Gompers, Paul Alan, and Joshua Lerner. The venture capital cycle. MIT press, 2004. 

  7. Klepper, S. "Entry, exit, growth, and innovation over the product life cycle," The American economic review, 1996, pp.562-583. 

  8. Scott, M., & Bruce, R. "Five stages of growth in small business. Long range planning," Vol. 20, No. 3, 1987, pp.45-52. 

  9. Kazanjian, R. K. "Relation of Dominant Problems to Stages of Growth in Technology-Based New Ventures," Academy of Management Journal, Vol. 31, No. 2, 1988, pp.257-279. 

  10. Churchill, N. C., & Lewis, V. L. "The five stages of small business growth," Harvard business review, 1983, Vol. 61, No. 3, pp.30-50. 

  11. Hesterly, W., & Barney, J. Strategic management and competitive advantage. Upper Saddle River, NJ, 2010. 

  12. Chandler, Alfred Dupont. "Strategy and structure: Chapters in the history of the industrial enterprise," Vol. 120, MIT press, 1990. 

  13. Gilbert, B. A., McDougall, P. P., & Audretsch, D. B. "New venture growth: A review and extension," Journal of management, Vol. 32, No. 6, 2006, pp.926-950. 

  14. 데이터분석전문가가이드 2016, 한국데이터진흥원 

  15. Erevelles, S., Fukawa, N., & Swayne, L. "Big Data consumer analytics and the transformation of marketing," Journal of Business Research, 2016, Vol. 69, No. 2, pp.897-904. 

  16. Hassani, H., & Silva, E. S. "Forecasting with big data: A review," Annals of Data Science, Vol. 2, No. 1, 2015, pp.5-19. 

  17. Cao, L. "Data science: a comprehensive overview," ACM Computing Surveys (CSUR), 2017, Vol. 50, No. 3, pp.43:1-43:42. 

  18. Gandomi, A., & Haider, M. "Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics," International journal of information management, Vol, 35, No. 2, 2015, pp.137-144. 

  19. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. Multivariate data analysis, 2006. 

  20. 2017년 벤처기업정밀실태조사 - 중소벤처기업부 

  21. 정병호, 김병초, "빅데이터 분석의 역량 강화를 위한 거꾸로 교실 설계 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제13권, 제2호, 2017, pp.127-145. 

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