최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.10, 2019년, pp.16 - 27
안민정 (전남대학교 간호대학) , 조행난 (전남대학교병원) , (빅토리아대학교 간호대학) , 황윤영 (서울여자간호대학교)
The purpose of this study was to develop and evaluate the effects of a simulation-based convergence practicum education program among senior nursing students. A repeated measure experimental design was used. A total of 77 senior nursing students were recruited from a university located in G city. Da...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습 자기효능감이 간호대학생에게 미치는 영향은 무엇인가? | 학습 자기효능감은 새롭게 학습한 내용을 활용할 수 있는지에 대한 개인의 신념으로, 학업수행 뿐 아니라 학습과정을 학습자 스스로 조절해 나가는 자기조절학습과 이를 수행하는 전략에 영향을 미친 다. 이로 인해 학습 자기효능감이 높은 간호대학생은 임상 상황에서 스스로 학습하고 간호문제를 해결하면서 간호술기에 대한 자신감과 학업성취 수준이 증진되어 핵심역량의 향상을 기대할 수 있게 된다[12,13]. 또한 학습몰입과 학습 동기가 학습 자기효능감에 영향을 미치는 요인으로 파악되었으므로[12], 타 실습교육 대비 학습자의 직접적인 참여와 교수자의 즉각적인 피드백을 통해 학습을 진행하며, 현재 많은 간호대학에서 적용중인 시뮬레이션 기반 실습교육이 학습 자기효능감에 미치는 영향을 파악하는 것은 의미가 있을 것으로 고려된다. | |
임상실습 스트레스란 무엇인가? | 임상실습 스트레스는 간호대학생이 임상실습에 대해 지각하는 스트레스를 의미하는 것으로, Scott과 Huskisson [17]이 사용한 도구를 사용하여 측정하였다. 본 도구는 시각적 사상척도(VAS: visual analogue scale; 0점 스트레스 전혀없음, 10점 스트레스 극도로 심함)의 단일문항으로 구성되었다. | |
시뮬레이션 기반 실습교육이 임싱실습 교육의 대안으로 인식되는 이유는 무엇인가? | 간호대학생은 임상 실습교육 시 지식과 술기를 통합할 수 있는 기회를 통해 총체적인 간호능력의 습득이 가능해지며, 타인에 대한 관심과 배려 속에서 인간에 대한 이해의 폭을 넓히게 된다[3]. 그러나 현실에서는 환자의 권리를 최우선으로 하는 의료환경의 변화와 임상환경의 복합성, 실습사례의 부족 등으로 임상 실습교육 시 간호대학생이 간호술기를 수행 하는 기회가 제한되고 있는 실정이다. 이로 인해 교육과정 내에 지식과 기술 및 태도를 연계할 수 있으며, 임상 실습교육의 제약성을 보완할 수 있는 시뮬레이션 기반 실습교육이 임상실습 교육의 중요한 대안으로 인식되고 있다[2,4,5]. |
Korean Accreditation Board of Nursing Education (KABONE). (2013). A Guide of Accreditation Board in Nursing Education. Seoul.
K. A. Kim & H. S. Oh. (2013). The effects of a simulation-based education on the critical thinking, problem solving and clinical competence in nursing students. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, 1(1), 43-52.
K. S. Park, E. H. Choi & Y. Y. Hwang. (2003). The study of the nursing students' lived experience of clinical practice at the intensive care unit. Korean Journal of Adult Nursing, 15(3), 373-382.
C. Arthur, A. Kable & T. Levett-Jones. (2011). Human patient simulation manikins and information communication technology use in Australian schools of nursing: a cross-sectional survey. Clinical Simulation in Nursing, 7(6), e219-e227. DOI : 10.1016/j.ecns.2010.03.002
H. S. Kim & K. E. Park. (2013). Effects of simulation-based education on maternity core nursing practicum. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, 1(1), 1-13.
M. S. Chu, Y. Y. Hwang & C. S. Park. (2006). Development and application of PBL module using simulation; focused on simman. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 13(2), 182-189.
Y. Kim & J. H. Park. (2016). Effects of visiting nursing simulation-based training for community nursing. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, 4(2), 21-35.
H. J. Gu, K. H. Kang, O. H. Kim, J. J. Sun & E. J. Choi. (2013). Effects of a simulation-based learning for obstetrical nursing. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, 1(1), 15-28.
S. N. Park, M. S. Chu, Y. Y. Hwang, S. H. Kim & S. K. Lee. (2015). Effects of integrated nursing practice simulation-based training on stress, interest in learning, and problem-solving ability of nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 22(4), 424-432. DOI : 10.7739/jkafn.2015.22.4.424
Y. Ma & E. Lee. (2017). Factors affecting academic self-efficacy in nursing students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(10), 521-531. DOI : 10.14257/ajmahs.2017.10.90
S. W. Holmstrom, K. Downes, J. C. Mayer & L. A. Learman. (2011). Simulation training in an obstetric clerkship: a randomized controlled trial. Obstetrics & Gynecology, 118(3), 649-654. DOI : 10.1097/AOG.0b013e31822ad988
E. H. Ha & H. S. Song. (2015). The effects of structured self-debriefing using on the clinical competency, self-efficacy, and educational satisfaction in nursing students after simulation. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 21(4), 445-454. DOI : 10.5977/jkasne.2015.21.4.445
F. Faul, E. Erdfelder, A. Buchner & A. G. Lang. (2009). Statistical power analyses using G*power 3.1: tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149-1160. DOI : 10.3758/BRM.41.4.1149
J. Scott & E. C. Huskisson. (1979). Vertical or horizontal visual analogue scales. Annals of the Rheumatic Diseases, 38(6), 560.
H. W. Ayres. (2005). Factors Related to Motivation to Learn and Motivation to Transfer Learning in a Nursing Population. Doctoral dissertations. North Carolina State University, North Carolina.
S. Y. Park & Y. R. Kweon. (2012). The effect of using standardized patients in psychiatric nursing practical training for nursing college students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21(1), 79-88. DOI : 10.12934/jkpmhn.2012.21.1.79
R. M. Fanning & D. M. Gaba. (2007). The role of debriefing in simulation-based learning. Simulation in Healthcare, 2(2), 115-125. DOI : 10.1097/SIH.0b013e3180315539
S. Kwon & H. Kim. (2016). Effect of a simulation-based education for delivery nursing program on knowledge, problem solving process and confidence in nursing students. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, 4(1), 13-22.
A. J. Kirkpatrick, M. A. Cantrell & S. C. Smeltzer. (2017). Palliative care simulations in undergraduate nursing education: an integrative review. Clinical Simulation in Nursing, 13(9), 414-431. DOI : 10.1016/j.ecns.2017.04.009
M. O. Yoon. (2018). The effect and continuity of AHA basic life support(BLS) education on cardiopulmonary resuscitation knowledge, attitude, self-efficacy, and performance of nursing students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(1), 737-747. DOI : 10.21742/AJMAHS.2018.01.81
D. H. Park & H. J. Kim. (2019). Effects of a simulation-based training on nursing students' knowledge, confidence, clinical competence and clinical competence to advanced cardiovascular life support. Journal of Convergence for Information Technology, 9(1), 61-67. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.1.061
H. J. Kim & K. M Kim. (2018). The effect of nursing simulation learning on gynecologic cancer patients with use of standard patient. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(1), 159-169. DOI : 10.21742/AJMAHS.2018.01.02
J. S. Jung & H. K. Hur. (2013). Effectiveness and retention of repeated simulation-based basic life support training for nursing students. Journal of Korean Critical Care Nursing, 6(2), 24-36.
M. Kaddoura, O. Vandyke, C. Smallwood & K. M. Gonzalez. (2016). Perceived benefits and challenges of repeated exposure to high fidelity simulation experiences of first degree accelerated bachelor nursing students. Nurse Education Today, 36, 298-303. DOI : 10.1016/j.nedt.2015.07.014
J. Kim & N. Heo. (2017). Effect of a simulated education-based hypoglycemia scenario using a high-fidelity simulator on acquisition and retention of diabetes knowledge and academic self-efficacy in nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 23(3), 319-329. DOI : 10.5977/jkasne.2017.23.3.319
K. A. Kim & D. W. Choi. (2018). The effect of virtual simulation in nursing education : an application of care for acute heart disease patients. Journal of Korea Society for Simulation in Nursing, 6(2), 1-13. DOI : 10.17333/JKSSN.2018.6.2.1
M. J. Park. & D. Choi (2018). The effect of simulation integrated with problem based learning on system thinking, learning flow, proactivity in problem solving and performance ability for medication in nursing students. Journal of Digital Convergence, 16(8), 221-231. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.8.221
M. Y. Moon (2018). Effects of convergence-based integrated simulation practice program on the clinical decision making, problem solving process, clinical competence and confidence of core fundamental nursing skill performance for nursing students. Journal of Digital Convergence, 15(7), 271-284. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.7.271
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.