최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.8, 2020년, pp.485 - 494
송민선 (건양대학교 간호대학) , 이인숙 (한남대학교 간호학과)
Club activities play an important role for college students in adapting to their college life. This study was therefore undertaken to investigate the effects of club activities on the communication skills and self-leadership of nursing students. Convenience sampling method was applied for 147 studen...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
의사소통이란? | 의사소통이란 타인과의 관계에서 의사소통 수단을 활용하여 얼마나 상호작용을 잘하는가를 의미하며, 의사소통이 갖는 사회적 속성에 대해 사람들이 가지는 지식이자 적절성과 효과성을 수반하는 지식, 기술, 그리고 동기가 의사소통능력이라 할 수 있다[5]. 간호 교육에서도 의사소통능력은 의료인이 갖추어야 할 필수 요소로서 대상자와 상호관계를 효과적으로 연결해 주는 중요한 수단이 되고 있다[6]. | |
간호대학생의 동아리 활동수준, 의사소통능력 및 셀프리더십을 알아보고, 동아리 활동 여부가 간호 대학생의 의사소통능력과 셀프리더십에 어떤 영향을 미치는지 확인하기 위해 실시한 본 연구의 구체적인 목적은? | 첫째, 대상자의 일반적 특성, 의사소통능력 및 셀프리더십을 확인한다. 둘째, 대상자의 동아리 활동 및 동아리 활동수준을 확인한다. 셋째, 동아리 활동 여부에 따른 대상자의 일반적 특성, 의사소통능력 및 셀프리더십의 차이를 확인한다. 넷째, 동아리 활동이 대상자의 의사소통능력과 셀프리더십에 미치는 영향을 파악한다. | |
동아리 활동수준을 평가하기 위해 사용한 도구는? | 동아리 활동수준을 평가하는 척도는 Kim [15]이 연구한 동아리 활동수준에 사용한 도구를 사용하였다. 동아리 활동수준을 평가하는 5가지 하위 요인은 동아리의 가입과 활동 참여에 있어 자신의 자발적 성향과 동아리의 활동 내용에 대한 이해도를 알아보는 자발성 3문항, 동아리 연간 활동계획, 결정된 동아리 활동 등의 적극적인 참여를 알아보는 적극성 3문항, 동아리 내 의사결정 과정 및 문제점 개선 노력 등을 알아보는 문제해결력 3문항, 동아리 활동이 차지하는 비중, 활동의 적응과 보람 정도, 동아리 활동 자체에 대한 만족을 평가하는 만족도 7문항, 활동하는 동아리의 회칙, 연간 계획에 의한 운영, 전체 회의를 통한 의사 결정 구조를 알아보는 조직력 4문항, 총 20문항으로 구성되었다. |
S. H. Baek "The effects of experience of extracurricular programs on the interpersonal competencies of university students" , Korea Journal of General Education, Vol. 14, No, 1, pp.259-282, 2020.
S. M. Ham, J. H. Lee, "The influence of college students club activities in school life resilience: Testing mediation model of social support," Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction , Vol.20, No.12, pp.327-348, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.12.327
G. J. Na, E. H. Na. "The effect of communication competence and interpersonal relationship abilities on the degree of campus life satisfaction: major selection in department nursing and health science collage students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction , Vol.19, No.9, pp.205-221, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.9.205
M. R.Siddiky , "Developing co-curricular activities and extra-curricular activities for all-round development of the undergraduate students: a Study of a selected public university in Bangladesh. Pakistan", Journal of Applied Social Sciences , Vol.10, No.1, pp.61-82, 2019. DOI: https://doi.org/10.46568/pjass.v10i1.101
G. H. Hur, "Construction and validation of a global interpersonal communication competence scale", Korean Journal of Journalism & Communication Studies , Vol.47, No.6, pp.380-408, Jun. 2003.
M, Quail, S. B, Brundage, J, Spitalnick, P. J, Allen,J, Beilby, "Student self-reported communication skills, knowledge and confidence across standardised patient, virtual and traditional clinical learning environments", BMC medical education , Vol.16, No.1, pp,73, Dec, 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-016-0577-5
O. S. Lee, M. O. Gu, "The relationship between emotional intelligence and communication skill, clinical competence & clinical practice stress in nursing students", Journal of the Korea Academia-industrial cooperation Society , Vol.14, No.6, pp.2749-2759, Jun, 2013. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.6.2749
M. O. Yu, "The Relationship between communication competency, interpersonal relationship ability and self-management competency of nursing college students in graduation year", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society , Vol.20, No.7, pp.406-413, 2019. DOI : https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.7.406
C. P. Neck,, G. L .Stewart, C. C. Manz, "Thought self-leadership as a framework for enhancing the performance of performance appraisers", The journal of applied behavioral science , Vol.31, No.3, pp.278-302, Sep, 1995. DOI: https://doi.org/10.1177/0021886395313004
D. R. Kim, H. N. Lim, J. I. Kim, "Factors influencing self-leadership in nursing students", Journal of the Korea Convergence Society , Vol.11. No.3, pp.369-377, Mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.3.369
H. J. Hwang, J. H. Lim, "The effect of clinical nurse nursing professionalism and self leadership on organizational commitment," Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction , Vol.18, No.24, pp.1155-1171, Dec. 2018. DOI: https://doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.24.1155
Y. H. Choi, "The influence of participating in club activities at art institutes on career decision-making self-efficacy: With a focus on the moderating effect of satisfaction with club activities," The Korean Journal of Arts Education , Vol. 15, No. 1, pp. 159-173, Mar. 2017.
O. B. Km. "Analysis of difference of problem solving ability and communication ability of college students according to the application of teaching-learning method," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology , Vol.8, No.1, pp.799-807, Nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.21742/AJMAHS.2018.11.57
F. Faul, E. Erdfelder, A. G. Lang, A. Buchner, "G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences", Behavior Research Methods , Vol.39, No.2, pp.175-191, May, 2007. DOI: https://doi.org/10.3758/BF03193146
J. Y. Kim, A study on the relationships between affective characteristics and club activity of adolescence, Master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul, Korea, pp.1-62, 2000.
J. D. Houghton, C. P. Neck, "The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership", Journal of Managerial Psychology , Vol.17 No.8, pp.672-691, Dec. 2002. DOI: https://doi.org/10.1108/02683940210450484
Y. K. Shin, M. S. Kim, Y. S. Han, "A study on the validation of the Korean version of the Revised Self-Leadership Questionnaire (RSLQ) for Korean college students", The Korean Journal of school psychology , Vol.6, No.3, pp.313-340, Dec. 2009.
S. H. Lee, S. E. Chung, " Influencing factors of critical thinking disposition and self-esteem on communication competence among nursing students", Journal of the Korea Contents Association , Vol.14, No.12, pp.340-349, Dec. 2014.
G. J. Ha, S. Y. Moon, S. H. Park, J. H. Park, Y. J. Jeong, S. Y. Heo, W. J. Park, "Influencing factors of club activity, relational self and empathy on communication and leadership in nursing students", Journal of Kyungpook Nursing Science , Vol.24 No.1, pp.22-37, Feb. 2020. DOI: https://doi.org/10.38083/jkns.24.1.202002.22
R. S. Rubin, W. H. Bommer, T. T. Baldwin, "Using extracurricular activity as an indicator of interpersonal skill: Prudent evaluation or recruiting malpractice?. Human Resource Management", Human Resources Management, Vol.41, No.4, pp.441-454. Dec. 2002. DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.10053
J. Y. Choi, S. B. Im, "Factors influencing self-leadership of nursing students according to locus of control", The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society , Vol.24, No.3, pp.182-192. Jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.3.182
S. D. Simpkins, J. S. Eccles, J. N. Becnel, S. Simpkins-Chaput, "The role of breadth in activity participation and friends in adolescents' adjustment", Developmental Psychology , Vol.44, pp.1081-1094. Jul. 2008. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.4.1081
S. Y. Lee, "The determinants of participating in the types of 'dong-ar-ri'(organized- club/circle activities) of youths", Korean Journal of Youth Studies, Vol.20, No.10, pp.407-431, Oct. 2013.
E. Y. Kim, M. H. Song, "A study on the applicability of creativity program using social network service: focusing on the 'creativity community", The Journal of Creativity Education , Vol.12, No.3, pp.29-55, Dec. 2012.
A. P. Bochner, C. W. Kelly, "Interpersonal competence: Rationale, philosophy, and implementation of a conceptual framework", The Speech Teacher , Vol.23, No.4, pp.279-301, May. 2009. DOI: https://doi.org/10.1080/03634527409378103
G. D. Kuh, "The other curriculum: Out-of-class experiences associated with student learning and personal development. The Journal of Higher Education , Vol.66, No.2, pp.123-155. Nov. 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.1995.11774770
G. E. Prussia, J. S. Anderson, C. C. Manz, "Self-leadership and performance outcomes: the mediating influence of self-efficacy. Journal of Organizational Behavior", The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior , Vol.19, No.5, pp.523-538, Dec. 1998. DOI:https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199809)19:5 3.0.CO;2-I
C. C. Manz, H. P. Sims Jr, "Superleadership: Beyond the myth of heroic leadership", Organizational Dynamics , Vol. 19, No.4, pp. 18-35, Mar. 1991. DOI: https://doi.org/10.1016/0090-2616(91)90051-A
J. D. Kim, A study on the program development through youth participation , Ph.D dissertation, Dongguk University, Seoul. Korea, pp.1-130, 2002.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.