$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 메타인지, 학습 동기가 문제해결력에 미치는 영향요인
Influencing Factors the Metacognition and Learning Motivation on Problem-Solving Ability in Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.38 no.4, 2021년, pp.931 - 940  

김남영 (중원대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 메타인지, 학습 동기가 문제해결력에 어떠한 영향을 주는지 확인하고, 이를 통해 간호대학생의 문제해결력을 효과적으로 강화할 수 있는 학습전략 마련에 기초자료를 제공하고자 시행되었다. 연구자료 수집을 위해, 2개 간호대학에 재학 중인 간호대학생 160명에게 2021년 1월 20일 부터 3월 10일까지 설문을 통해 조사한 후, SPSS/WIN 24.0 프로그램을 활용하여 통계로 분석하였다. 연구결과, 간호대학생의 문제해결력은 메타인지(r=.44, p<.001), 학습 동기(r=.45, p<.001)와 유의한 양의 상관관계가 있었다. 또한 간호대학생의 문제해결력에 영향을 주는 요인은 학습 동기, 메타인지 순으로 전체 설명력은 32%였다. 본 연구의 결과를 토대로, 간호대학생의 문제해결력을 증진할 수 있는 간호대학생 맞춤형 비교과 프로그램들이 개발·적용되기를 바란다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this research is to identify how the metacognition and learning motivation of nursing students affect problem-solving ability. The subjects of this study were 160 students attending nursing universities, and the data were collected from 20 January to 10 March 2021. Data were analyzed ...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (32)

  1. J. Rainer, J. K. Schneider, R. A. Lorenz, "Ethical Dilemmas in Nursing: An Integrative Review", Journal of Clinical Nursing, Vol.27, No.19-20, pp. 3446-3461, (2018). 

  2. M. S. Jung, H. J. Kwon, "A Structural Equation Model on Core Competencies of Nursing Students", The Journal of Korean academic society of nursing education, Vol.21, No.2, pp. 256-265, (2015). 

  3. D. H. Kim, "Metacognition and Problem Solving Ability among Nursing Students in Korea", Global Health & Nursing, Vol.4, No.1, pp. 11-17, (2014). 

  4. E. J. Jeon S. E. Kim, "The Relations of Metacognition, Learning Flow and Problem Solving Ability of Online Classes in Nursing Students", Journal of Korea Institute of Information, Electronics, and Communication Technology, Vol.13, No.6, pp. 597-604, (2020). 

  5. P. Griffin, E. Care, Assessment and Teaching of 21st Century Skills: Methods and Approach, Springer, (2014). 

  6. E. Y. Choi, J. Y. Kim, "The Relationship of Core Competencies(Problem Solving Ability, Communication Ability, Self-directed Learning Ability) to Critical Thinking", Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, Vol.14, No.4, pp. 412-419, (2007). 

  7. S. A. Yang, "Critical Thinking Disposition and Problem Solving Ability in Nursing Students", The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, Vol.16, No.4, pp. 389-398, (2010). 

  8. S. H. Kang, "The Relations of College Students' Critical Thinking and Metacogniton to Problem Solving Ability", Journal of The Korean Data Analysis Society, Vol.15, No.3, pp. 1693-1708, (2013). 

  9. S. N. Elliott, R. Kratochwill, J. Cook, J. E. Travers, Educational Psychology: Effective Teaching, Effective Learning, McGraw-Hill College, (2000). 

  10. K. L. Cho, S. Y. Kim, "The Effect of Cognitive Styles and Metacognition on Ill-Structured Problem Solving and Argumentation in an Individual Problem Solving Situation", The Journal of Educational Information and Media, Vol.12, No.3, pp. 5-32, (2006). 

  11. S. Y. Joung, S. A. Bae. "Relationships Between Pre-service Teacher's Metacognition and Social Problem-Solving Skills", Asian journal of education, Vol.12, No.3, pp. 125-146. (2011). 

  12. M. H. Nam, H. O. Kim, "Effects of Metacognition and Learning Flow on Problem Solving Ability of Nursing Students", Journal of Fishries and Marine Sciences Education, Vol.32, No.6, pp. 1655-1665, (2020). 

  13. A. K. Chung, M. J. Maeng, S. H. Yi, N. Y. Kim, "The effects of meta-cognition, problem-solving ability, learning flow of the college engineering students on academic achievement", Journal of the Institute of Electronics Engineers of Korea, Vol.47IE, No.2, pp. 73-81, (2010). 

  14. N. Y. Kim, "The Effect of Team Composition According to Metacognition Levels for Nursing Students", Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol.17, No.6, pp. 3407-3420, (2015). 

  15. M. J. Sim, H. S. Oh, "Influence of Self Efficacy, Learning Motivation, and Self-Directed Learning on Problem-Solving Ability in Nursing Students", The Korea Contents Society, Vol.12, No.6, pp. 328-337, (2012). 

  16. J. H. Lim, "A Convergence Study on the Path Analysis of Motivation toward Learning of Nursing Students", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.8, No.10, pp. 323-332, (2017). 

  17. J. M. Keller, Motivational Design for Learning and Performance: The ARCS Model Approach., Springer, (2010). 

  18. S. H. Han, "Factors Affecting Problem Solving Ability among Nursing Students", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.7, No.5, pp. 245-254, (2017). 

  19. J. H. Kim, K. J. Kwom, S. H. Lee, "Factors Influencing Problem Solving Abilities of Nursing Students", Journal of Digital Convergence, Vol.15, No.4, pp. 295-307, (2017). 

  20. Y. H. Kim, Y. M. Lee, "Relationship of Learning Motivation, Self-Directed Learning Ability and Problem Solving Process of Nursing Students after Practice Evaluation of Fundamentals of Nursing Course using Role Play", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.13. No.1, pp. 147-155, (2012). 

  21. M. S. Kim, "Influence of Metacognition and Emotional Intelligence on Self-leadership in Nursing Students", The Journal of Korean Nursing Administration Academic Society, Vol.25, No.2, pp. 146-155, (2019). 

  22. P. R. Pintrich, E. V. De Groot, "Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance", Journal of Educational Psychology, Vol.82, No.1, pp. 33, (1990). 

  23. J. Park, O. H. Woo, "The Effects of PBL(problem-based learning) on Problem Solving Process by Learner's Metacognitive Level", Journal of Educational Technology, Vol.15, No.3, pp. 55-81, (1999). 

  24. J. S. Lee, The Effects of Process Behaviors on Problem Solving Performance on Various Tests[Unpublished doctoral dissertation], University of Chicago, (1978). 

  25. T. M. Sung, J. Y. Sung, Big Data Analysis Methodology for Social Science Research, Hannarae, (2013). 

  26. Y. M. Kim, "Factors Influencing Problem Solving Abilities of Freshmen Nursing Students", Journal of Korean Academy of Nursing Administration, Vol.16, No.2, pp. 190-197, (2010). 

  27. M. Y. Kim, E. K. Byun, "Influence of Academic Self-efficacy, Critical Thinking Disposition, and Learning Motivation on Problem Solving Ability in Nursing Students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.20, No.1, 376-383, (2019). 

  28. T. W. Eom, K. Y. Lee, "The Relationship among Social Problem Solving Capability, Social Support and Depression of North Korean Defectors", Mental Health & Social Work, Vol.18, pp. 5-32, (2004). 

  29. K. S. Jang, N. Y. Kim, H. Y. Park, "Effects of an Action Learning based Creative Problem-Solving Course for Nursing Students", Journal of Korean academy of nursing administration, Vol.20, No.5, pp. 587-598, (2014). 

  30. K. S. Jang, S. A. Ryu, Y. M. Kim, K. H. Jung, N. Y. Kim, "Effects of Collaborative Learning on Problem-solving Processes according to the Level of Metacognition in Clinical Practice of Nursing Management", Journal of Korean academy of nursing administration, Vol.13, No.2, pp. 191-198, (2007). 

  31. Y. J. Lee, G. S. Cho, "The effect of gropu organization on studnets learning motivation in cooperation learning", Research Work, Vol.6, pp. 409-421, (2004). 

  32. N. J. Huh, An Analytical Study on the Predictability of Self-Directed Learning on Learner's Variables[Unpublished doctoral dissertation], Hong-Ik University, (2004) 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로