$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] Teachable machine을 활용한 인공지능 체험 프로그램이 초등학생의 인공지능 인식에 미치는 영향
The Effect of AI Experience Program Using Teachable Machine on AI Perception of Elementary School Students 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.4, 2021년, pp.611 - 619  

이승미 (서울도성초등학교) ,  전석주 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

4차 산업혁명의 중심에는 인공지능이 있다. 미래 인공지능 기반 사회에 필요한 역량을 기르기 위해 교육은 변화해야 한다. 본 연구는 초등학교 학생들을 대상으로 Teachable machine을 활용한 인공지능 체험 수업을 개발 및 적용하고, 학생들의 인공지능 흥미도 및 이해도 변화를 분석하였다. 총 10차시의 인공지능 수업 중 4차시는 다양한 인공지능 교육 플랫폼을 이용하였고, 6차시는 Teachable machine 체험을 중심으로 진행하였다. 프로그램 적용 전과 후에 학생들의 인공지능 흥미도와 이해도를 검사하였으며 양적 연구와 질적 연구를 동시에 진행하였다. 연구 결과, 프로그램 적용 후 학생들의 인공지능 흥미도와 이해도가 모두 향상되었음을 확인할 수 있었다. 또한, 연구 결과를 바탕으로 인공지능 교육 프로그램 개발을 위한 후속 연구를 제언하는 바이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Artificial intelligence is at the heart of the Fourth Industrial Revolution. Education must change in order to develop the capabilities necessary for future AI-based societies. This study developed and applied artificial intelligence experience classes using Teachable machine to elementary school st...

주제어

참고문헌 (20)

  1. Choonsig Lee(2013) Korean Students' Attitude Scale Towards Robot. Journal of Korean Practical Arts Education, 19(2), 151-168. 

  2. Eunjung Kim, Kiman Seo(2016). Second concern to start in the age of artificial intelligence. LG Business Insight, 2016, April. 

  3. Hansung Kim, Soojin Jun, Seongyune Choi, Sungae Kim(2020). Development and Application of Education Program on Understanding Artificial Intelligence and Social Impact. Journal of The Korean Association Of Computer Education, 23(2), 21-29. 

  4. Inhwan Yoo, Wooyeol Kim, Jaecheon Jeon, Wonjin Yu, Youngkwon Ba(2020). A Study on the Future Directions according to Analysis of Necessity of AI Education. Journal of The Korean Association of information Education, 24(5), 423-431. 

  5. In-Seong Jeon, Soo-Jin Jun, Ki-Sang Song(2020). Teacher Training Program and Analysis of Teacher's Demands to Strengthen Artificial Intelligence Education. Journal of The Korean Association of information Education, 24(4), 279-289. 

  6. Jaeho Lee, Seunghoon Lee(2020). A Study on Experts' Perception Survey on Elementary AI Education Platform. Journal of The Korean Association of information Education, 24(5), 483-494. 

  7. Jeongyun Han(2020). Changes in attitudes and efficacy of AI learners according to the level of programming skill and project interest in AI project. Journal of The Korean Association of information Education, 24(4), 391-400. 

  8. Juhyun Kim(2020). Development of an AI Education Program based on Novel Engineering for Elementary School Students. Master dissertation, Seoul National University of Education. 

  9. Kapsu Kim, Dukhoi Koo, Seongbaeg Kim, Soohwan Kim, Yungsik Kim, Jamee Ki, Jaehyoun Ki, Changsuk Kim, Chul Kim, Hanil Kim, Hyeoncheol Kim, Namje Park, Jungho Park, Phanwoo Park, Insoon Seo, Jungyun Seo, Younghoon Sung, Taeok Song, Youngjun Lee, Jaeho Lee, Jungseo Lee, Hyeonah Lee, Hyeongok Lee, Soojin Jun, Yongju Jeon, Youngsik Jeong, Inkee Jeong, Sookyoung Choi, Jeongwon Choi, Sungwan Han(2020). Development a Standard Curriculum Model of Next-generation Software Education. Journal of The Korean Association of information Education, 24(4), 337-367. 

  10. Ministry of Education(2015). 2015 Revised Curriculum General Commentary. 

  11. Ministry of Education(2020). 2020 The Ministry of Education's report on government affairs. 

  12. Ministry of Education(2021). 2021 The Ministry of Education's report on government affairs. 

  13. Ministry of Education(2021). Criteria for contents of AI education in elementary and secondary schools. 

  14. Seungchul Lee, Taeyoung Kim(2020). Proposal of Contents and Method of Artificial Intelligence Education for Elementary School Students. Journal of The Korean Association Of Computer Education, 24(1), 177-180. 

  15. Seunghee Seo(2020). Development and Application of Education Programs to improve the AI Literacy of Elementary School Students. Master dissertation, Seoul National University of Education. 

  16. Woochun Jun(2017). A Study on the Current Status of AI Education in Each Country. Review of Korean society for internet information, 18(1), 13-18. 

  17. Yeonju Jang(2019). Development of Unplugged Education Programfor Elementary School AI Classes. Master dissertation, Seoul National University of Education. 

  18. Youngho Lee(2019). An Analysis of the Influence of Block-type Programming Language-Based Artificial Intelligence Education on the Learner's Attitude in Artificial Intelligence. Journal of The Korean Association of information Education, 23(2), 189-196. 

  19. Youngseok Lee, Jungwon Cho(2020). Artificial Intelligence Education Plan using Teachable Machine. Journal of the Korean information science society, 2020(7), 913-915. 

  20. Youngsun Kwon, Soonyong Byeon, Youngim Lim, Kyungjeon Kim, Minwoo Kim(2018). Future education with AI. Korea Education and Research Information Service, 2018, Dec. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로