$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

효과적인 학습경험을 위한 실시간 원격강의 플랫폼 사용성 연구 -ZOOM UI디자인 레이아웃을 중심으로-
A Study on the Usability of Real-Time Remote Lecture Platform for Effective Learning Experience -Focused on ZOOM UI design layout- 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.10, 2021년, pp.395 - 401  

정승재 (홍익대학교 일반대학원 시각디자인 전공) ,  이연준 (홍익대학교 일반대학원 시각디자인)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

디지털 시대의 도래와 더불어 코로나19 감염병의 확산으로 인해 국내 교육기관은 실시간 원격강의 플랫폼을 학습의 도구로 활용하고 있다. 그러나 낮은 사용 경험 문제로 인해 혼란을 겪고 있어 사용성 연구가 필요하다. 본 연구는 ZOOM의 UI디자인 레이아웃에 따른 시선추적과 학습경험을 측정하여 실증적 데이터를 제공하고 레이아웃과 학습효과에 대한 규명을 입증하여 제언하는 것에 목적을 둔다. 총 30명의 피험자를 선정하여 학습 시 시선추적과 설문조사를 진행하였다. 연구결과, 그리드 레이아웃이 다른 레이아웃보다 감성적 실재감과 학습만족도가 높은 것으로 밝혀졌다. 또한, 참가자가 그리드 레이아웃에 가장 많은 주의를 집중한 것으로 밝혀졌다. 그러므로 높은 학습경험을 위해서는 그리드 레이아웃과 참가자를 시각적으로 부각시키고 소통을 유도하는 레이아웃을 지향할 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the digital era, Korean universities are using real-time remote lecture platforms as a tool for learning. However, it is confusing due to low usage experience problems, and usability studies are needed. The purpose of this study is to measure, analyze, and propose gaze tracking and learning exper...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (25)

  1. H. Y. Lee. (2020). Edutech Market Status and Implications. Seoul : Korea International Trade and Trade Institute 

  2. S. Y. Hong & Y. J. Yoou. (2020). Analysis of Learning and Impact Factors in a Non-Faced Remote Education Environment due to Corona 19. Educational Engineering Research. 36.S. 957-989. 

  3. W. H. Choi. (2020). Students 'more than a third' - the ruling party '10%'…The size of the return of college tuition fees is also expected to be controversial. Hangyeorye. http://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/951841. html#csidx23c3f7e69415296bb9f4e2bbeb78bc8 

  4. H. T. Kang. (2020). I postponed the start of school, but the instruction site "uncertainty" remains the same. Daily An News. https://www.dailian.co.kr/news/view/876694?scDaum 

  5. D. I. Sung & K. S. Ha. (2008). Design Proposal for Improvement of Untact Workshop Service Environment in Educational Environment. Korea HCI Society Conference. 97-101. 

  6. B. H. Jeon, J. A. Bae & Y. J. Kim. (2008). A Study on the Information Transfer of Lectures Using Virtual Studio. A collection of papers presented at a conference of the Korean Press Association.. (1). 111-112. 

  7. Mike Fasciani. Tom Eagle. Adam Preset. Brian Doherty. (2020) Gartner "Magic Quadrant for Meeting Solutions". https://www.gartner.com/en 

  8. D. J. Lee & M. S. Kim. (2020). "The Actual Condition and Improvement of Online Remote Education in the Covid-19 Situation." Multimedia Assisted Language Learning 23.3. 359-377. 

  9. J. S. Lee & B. K. Lee. (2001). Computer Theory: Web browser synchronization between servers and clients for real-time, web-based remote lectures. Information Processing Society Paper A, 8(1). 70-74 

  10. S. J. Kim & Y. J. Park. (1999). Design and implementation of web-based video conferencing systems. Electronics Non-Engineering Thesis Book. 26. 4. 

  11. T. I. Han & D. H. Kawk. (2006). E-learning E-learning. Seoul : Handok Industry-Academic Cooperative Complex 

  12. J. W. Do, S. J. Kim, J. W. Moon. (2020). Analysis of Real-Time Interactive Teleclasses in Middle and High Schools in Covid-19 Situation Using Semantic Network Analysis. qualitative exploration. 6.3. 637-681. 

  13. N. H. Kwon. (2018). A Study on the Real-Time Bi-directional Education System of Remote Universities. master dissertation. Hongik University, Seoul. 

  14. J. Shin, S. I. Kim. (2020). A study of the usability of university remote teaching programs - focusing on Zoom and Webex Meetings. Digital Convergence Study. 18.10. 403-408. 

  15. B. A. Choi, J. K. Ching. (2009). UI Layout analysis of e-learning content and efficient UI screen layout study and presentation according to learner needs. A Study on Digital Design. 9.2. 359-368. 

  16. C. W. Nam. (2008). A Study on the Effects of Layouts and Grids on Information Cognition in the Integrated Search Results Screen of Portal Sites. master dissertation. Hongik University, Seoul. 

  17. S. Y. Kim. (2008). Identification of the relationship between emotional intelligence, e-learning effectiveness, emotional reality, and learning outcomes in an e-learning environment.. master dissertation. Ewha Women University, Seoul. 

  18. S. B. Kim, K. Y. Lim. (2017). Verification of perceived usefulness in the learning participation motivation and learning satisfaction relationship of online high and lifelong education learners and the adjustment effect of self-regulating learning ability. Lifelong Learning Society. 13(3). 85-107. 

  19. H. M. Ahn. (2013). The effect of the size and type of learning medium on learning concentration in text-based learning. master dissertation. Korea National University of Education, Seoul. 

  20. S. Y. No. (2020). An Analysis of Attention Based on the Presentation Method of Language Information in Life Science VR Content - An Eye Tracking Study. master dissertation. Korea National University of Education, Seoul. 

  21. Carrasco, M.(2011). Visual attention: The past 25 years. Vision Research, 51(13), 1484-1525. 

  22. H. D. Shin (2012). The significance of artistic value in estimating art prices: a comparison between auction and non- auction markets. The Journal of the Korean Industrial Technology Association, 13(10), 4432-4439. 

  23. S. Y. Kim. (2008). Identification of the relationship between emotional intelligence, e-learning effectiveness, emotional reality, and learning outcomes in an e-learning environment.. master dissertation. Ewha Women University, Seoul. 

  24. S. B. Kim, K. Y. Lim. (2017). Verification of perceived usefulness in the learning participation motivation and learning satisfaction relationship of online high and lifelong education learners and the adjustment effect of self-regulating learning ability. Lifelong Learning Society. 13(3). 85-107. 

  25. G. G. Bung, J. P. Hong. (2010). A Study on Layout in Web Interface Design. Korean Society of Design International Conference thesis collection. (2). 24-27. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로