$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2015 개정 교육과정 중학교 「기술·가정」 교과서에 나타난 기후변화 대응 실천역량 분석 및 활동과제 개선 방안
Analysis of the Textbook Contents Related to the Action Competence on Climate Change(ACoCC) of the 2015 Revised Middle School 「Technology & Home Economics」 Curriculum and the Suggestions for Improvements of Activity Tasks 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.34 no.2, 2022년, pp.95 - 113  

조윤정 (강원대학교 가정교육과) ,  한주 (강원대학교 가정교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정에 따라 집필된 12종의 중학교 기술·가정 교과서에 나타난 '기후변화 대응 실천역량'을 분석하고 활동과제의 개선 방안을 제안하는 것이다. 분석 결과는 첫째, 교과서에 나타난 기후변화 대응 실천역량은 '기후변화 관련 지식'의 빈도가 가장 높았고 '기후변화 의사소통능력'이 가장 낮았다. 둘째, 12종의 모든 교과서가 기후변화대응 실천역량 중 '기후변화 관련 지식'을 가장 많이 다루고 있었고 그 외의 역량은 출판사별로 빈도에 차이가 있었으며 셋째, 기후변화 대응 실천역량은 가정교과 핵심개념 중 '관리'에서 가장 많이 다루어졌으며, '생애설계'에서는 전혀 다루어지지 않았다. 가정학 세부 학문별로는 의생활 영역이 가장 많았고, 가족생활 영역이 가장 적게 나타났다. 위의 분석 결과를 토대로 기후변화 대응 실천역량이 가정교과의 전반적 영역에서 다루어져야 함을 제안하였다. 본 연구는 가정교과의 기후변화 관련 기초 연구로서 의미가 있으며, 앞으로 가정과 교육을 통해 기후변화 행동을 실천할 수 있는 다양한 연구 및 교육 프로그램이 실행되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the 'Action Competence on Climate Change(ACoCC)' shown in 12 types of middle school 「Technology & Home Economics」 textbooks written according to the 2015 revised curriculum, and to suggest ways to improve the activity tasks. According to the resu...

주제어

참고문헌 (42)

  1. Bae, Y. Y., Lee, Y. J., & Kim, K. M. (2020). Development of a teaching.learning plan of the 'clothing and recycle' units for the Education for Sustainable Development(ESD). The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(1), 123-141. 

  2. Baek, S. H. (2022). The development an inventory to measure Action Competence on Climate Change (ACoCC) for high school students with variables related to ACoCC. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea. 

  3. Baek, S. H., Shin, H. J., & Kim, C. J. (2021a). A theoretical inquiry on the environmental action competence. Journal of Korean Society for Environmental Education, 34(2), 136-150. 

  4. Baek, S. H., Shin, H. J., & Kim, C. J. (2021b). Development of an instrument for measuring action competence on climate change within high school students. Journal of the Korean Association for Science Education, 41(6), 533-542. 

  5. Chae, J. H., Kim, S. G., Park, M. J., Yeo, S. K., Lee, J. G., & Han, J. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Samyangm. 

  6. Chae, J. H., Park, M. J., Kim, S. G., & Han, J. (2017). Introduction to home economics education. Seoul: Kyomunsa. 

  7. Choi, S. Y., Lee, Y. S., Kim, E. J., Kim, S. H., Lee, J. S., & Cho, J. S. (2019). Analysis of sustainable development goals(SDGs) and 'housing' contents in middle school technology. home economics textbooks. Journal of Korean Home Economics Education Association, 31(1), 115-136. 

  8. Choi, W. S., Kim, C. S., Jeon, Y. J., Nam, S. K., Lim, B. W., Lee, S. E.,...Heo, Y. S. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Kyomunsa. 

  9. Choi, Y. H., Lee, M. H., Lee, E. S., Lee, S. M., Kim, D. H., Shim, H. S.,...Lee, H. J. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Jihaksa. 

  10. Choi, Y. J., Park, M. J., & Shim, H. S. (2020). Development of a theme-selection activity in 'clothing life' in relation to SDGs for the free semester program. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(3), 27-48. 

  11. Climate Change Publicity Portal (2022). What is the climate change? Retrieved from https://www.gihoo.or.kr/portal/kr/change/climateChange.do 

  12. Han, J. (2018). Analysis of the democratic civic competencies of activity tasks in middle school home economics textbooks according to 2015 revised national curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 30(1), 79-97. 

  13. Intergovernmental Panel on Climate Change (2021). Global warming of 1.5℃. Retrieved from https://www.ipcc.ch/sr15/ 

  14. Intergovernmental Panel on Climate Change (2022). IPCC sixth Assessment Report (AR6) chapter 3. Human influence on the climate system. Retrieved from https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/ 

  15. Jang, D. W., Lee, Y. J., & Lee, S. Y. (2020). Analysis of ESD-related content in clothing management unit of technology and home economics textbooks of 2015 revised curriculum. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 89-105. 

  16. Jeong, S. B., Park, H. J., No, W. S., Kang, G. G., Mok, G. H., Kwak, S. M.,...Jang, E. H. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Kyohaksa. 

  17. Jo, G. Y., Choi, J. H., Ru, I. J., Nam, S. Y., Jeong, Y. H., Min, C. G.,...Ru, B. R. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Kumsung. 

  18. Kang, B. K., & Lee, Y. Y. (2020). Developing upcycled DIY kit made from subway billboard material. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 1-14. 

  19. Kim, C. K., & Choi, D. H. (2010). Thoughts on climate change education in Korea. Journal of Korean Society of Environmental Education, 23(1), 1-12. 

  20. Kim, G. S., Kim, T. H., Jung, M. J., Jin, J. H., Lee, M. H., Beak, D. S.,...Yoo, J. H. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Wongyojaesa. 

  21. Kim, J. S., Kwon, H. S., Kim, D. N., Lee, D. G., Seong, E. S., Yoo, S. M.,...Seo, K. W. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Visang. 

  22. Kim, K. M., & Choi, J. W. (2021). Analysis of Korean sustainable developmental goals (K-SDGs) in the context of 'human development and family' domain in middle school home economics textbooks. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 25(3), 248-260. 

  23. Kim, S. B., & Chae, J. H. (2018). Development and evaluation of up-cycling home economics teaching.learning process plans for high school students eco-friendly clothing life. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(18), 625-653. 

  24. Kim, S. B., & Kim, Y. S. (2020). Analysis of the relevance to education for sustainable development and the inquiry tendency of 2015-revised middle school home economics textbooks: Focusing on the adolescence consumption life unit. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(3), 161-177. 

  25. Korea Meteorological Administration (2020). Korea climate change assessment report 2020 - Scientific basis for climate change -. Retrieved from http://www.climate.go.kr/home/index.php 

  26. Lee, B. G., Lee, S. B., Park, E. S., Lim, J. G., Lee, J. T., Jung, J. W.,...Oh, H. R. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Kyohakdoseo. 

  27. Lee, C. S., Mun, D. Y., Shin. G. G., Park. J. S., Kim. D. L., Lee, M. G.,...Seong, E. J. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Chunjae. 

  28. Lee, G. C., & Kim, J. E. (2012). Theory and practice of consumer education. Seoul: Kyomunsa. 

  29. Lee, M. W., Shin, H. J., Ga. S. H., & Kim, C. W. (2021). Analysis of the components of action competence for climate change using the Delphi method. Journal of Korean Society for Environmental Education, 34(3), 288-305. 

  30. Ministry of Education (2015). A practical arts(technology and home economics) /information curriculum. Notification (No. 2015-74) of Ministry of Education. Retrieved from http://ncic.re.kr/mobile.dwn.ogf.inventoryList.do 

  31. Ministry of Education and Human Resources Development (2007). A practical arts(technology and home economics) / information curriculum. Retrieved from http://ncic.re.kr/mobile.dwn.ogf.inventoryList.do 

  32. Ministry of Education, Science and Technology (2009). A practical arts(technology and home economics) /information curriculum. Notification (No. 2011-361) of Ministry of Education. Retrieved from http://ncic.re.kr/mobile.dwn.ogf.inventoryList.do 

  33. Moon, I. S., & Shim, H. S. (2021). Development of clothing life teaching-learning plans of middle school home economics for the response to climate change. Journal of Korean Home Economics Education Association, 33(2), 115-133. 

  34. Mun, S. H., Kim, J. W., Lee, S. W., Lim, D. K., Jeong, A. L., Yeo, E. M.,...Jeong, S. H. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Cmass. 

  35. National Climate Crisis Adaptation Information Portal (2022). Climate change definition. Retrieved from https://kaccc.kei.re.kr/portal/climateChange/climatechange_list.do 

  36. Ojala, M. (2015). Hope in the face of climate change: Associations with environmental engagement and student perceptions of teachers' emotion communication style and future orientation. The Journal of Environmental Education, 46(3), 133-148. 

  37. Seo, E. J., & Ryu, J. M. (2014). The study on the definition of competence in environmental education. The Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 22(2), 109-123. 

  38. UNESCO & Korean National Commission for UNESCO. (2017). Coping with climate change. A guide for schools on climate action. Seoul: Author. 

  39. Wang, S. S., Kim, J. H., Jeon, M. G., Lee, M. A., Kim, S. J., Mun, J. Y.,...Kim, B. S. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: Donga. 

  40. World Meteorological Organization (2022). The sate of the gobal cimate 2021. Retrieved from https://public.wmo.int/en/our-mandate/climate/wmo-statement-state-of-global-climate 

  41. Yu, M. S., & Lee, Y. Y. (2021). Instructional development of making upcycle clothing accessories for the middle school home economics classes applying the design thinking technique. Journal of Korean Home Economics Education Association, 33(3), 173-187. 

  42. Yun, I. G., Lee, C. H., Lee, G. O., Lim, S. H., Cha, I. S., Choi, C. M.,...Kwon, G. Y. (2018). Middle school technology & home economics. Seoul: MiraeN. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로