$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

생성형 인공지능을 활용한 프로그래밍 교육 소프트웨어 개발
Developing Programming Education Software with Generative AI 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.15 no.3, 2023년, pp.589 - 595  

최도현 (숭실대학교 컴퓨터학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

인공지능 기술은 기술과 교육을 조합한 에듀테크(EdTech) 분야에서 효율적인 교육 콘텐츠 제공과 개인화된 학습자 환경을 구축 등 새로운 혁신을 이끌고 있다. 본 연구는 최근 발전된 생성형 AI를 활용한 프로그래밍 교육 소프트웨어를 개발한다. 최근 잘 알려진 ChatGPT API 기반으로 프로그래밍 코드 분석에 최적화된 프롬프트를 연동했다. 이외 프로그래밍 소스 코드 학습에 필요한 기능을 UI로 설계하고 AI 챗봇 기반의 질의/응답 템플릿 기능으로 개발하였다. 본 연구는 생성형 인공지능을 활용한 교육 프로그램 개발의 방향성을 제시하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Artificial intelligence(AI) is spurring advancements in EdTech, the merger of technology and education. This includes the creation of effective learning materials and personalized student experiences. Our study focuses on developing a programming education software that employs state-of-the-art gene...

주제어

표/그림 (15)

참고문헌 (20)

  1. E. J. Yoo, "The harmonious combination of analytical and generative AI will transform the edtech market," 2023. [Online]. Available: https://www.etnews.com/? 

  2. J. Qadir, "Engineering education in the era of ChatGPT: Promise and pitfalls of generative AI for education," In 2023 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 1-9, 2023.? 

  3. M. J. Kim and S. K. Lee, "Cyber threats and countermeasures as artificial intelligence (AI) technology advances," The Journal of the Korean Institute of Communication Sciences, vol. 39, no. 12, pp. 13-18, 2022.? 

  4. B. K. Kye et al., "Analysis of differences in perceptions between schools and companies on the utilization of Edutech," Journal of Digital Convergence, vol. 20, no. 5, pp. 1-10, 2022.? 

  5. C. Zhou, Q. Li, C. Li, J. Yu, Y. Liu, G. Wang, ... and L. Sun, "A comprehensive survey on pretrained foundation models: A history from bert to chatgpt," arXiv preprint arXiv:2302.09419, 2023.? 

  6. J. H. Yang and S. H. Yoon, "Beyond ChatGPT to the Generative AI Era: Media - Content Generative AI Service Examples and Competitive Advantage," Media Issues & Trends, no. 55, pp. 62-70, 2023.? 

  7. Ministry of Education, "How will generative AI impact education? Examples of overseas university policies on ChatGPT," 6th Digital Talent Development 100 Discussion (Forum). 2023.? 

  8. M. K. Park, K. J. Han, and S. B. Shin, "Analysis of research status on domestic AI education," Journal of Korean Association of Information Education, vol. 25, no. 5, pp. 683-690, 2021.? 

  9. J. B. Song, "Development of play-centered korean language education program for low-end elementary school students using," Journal of Practical Engineering Education, vol. 12, no. 2, pp. 301-308, 2020.? 

  10. Y. S. Lee and J. W. Cho, "A case study on the operation of artificial intelligence camp for elementary school students," Journal of Practical Engineering Education, vol. 15, no. 1, pp. 23-29, 2023.? 

  11. E. K. Lee, "A comparative analysis of contents related to artificial intelligence in national and international K-12 curriculum," Journal of Korean Association of Computer Education, vol. 23, no. 1, pp. 37-44, 2021.? 

  12. S. K. Cho and M. S. Choi, "Core competency modeling for elementary artificial intelligence education," The Korea Association for Care Competency Education, vol. 7, no. 1, pp. 43-75, 2021.? 

  13. B. W. Jun and S. K. Shin, "Programming language curriculum for computational thinking : Starting with lightbot hour and classic maze," Journal of Korean Association of Information Education, vol. 25, no. 6, pp. 987-994, 2021.? 

  14. S. K. Shin, "A study on instructional methods based on computational thinking using modular data analysis tools for ai education in elementary school," Journal of Korean Association of Information Education, vol. 25, no. 6, pp. 917-925, 2021.? 

  15. B. A. Becker, P. Denny, J. Finnie-Ansley, A. Luxton-Reilly, J. Prather, and E. A. Santos, "Programming is hard-or at least it used to be: Educational opportunities and challenges of ai code generation," In Proceedings of the 54th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, vol. 1, pp. 500-506, 2022.? 

  16. W. Holmes, M. Bialik, and C. Fadel, "Artificial intelligence in education: promises and implications for teaching and learning," The Center for Curriculum Redesign, Boston, MA, 2019.? 

  17. O. E. Chinonso, A. M.-E. Theresa, and T. C. Aduke, "ChatGPT for teaching, learning and research: Prospects and challenges," Global Academic Journal of Humanities and Social Sciences, vol. 5, pp. 33-40, 2023.? 

  18. T. Adiguzel, M. H. Kaya, and F. K. Cansu, "Revolutionizing education with AI: Exploring the transformative potential of ChatGPT," Contemporary Educational Technology, vol. 15, no. 3, ep429, 2023.? 

  19. B. Ram and P. Verma, "Artificial intelligence AI-based Chatbot study of ChatGPT, Google AI Bard and Baidu AI," World Journal of Advanced Engineering Technology and Sciences, vol. 8, no. 01, pp. 258-261, 2023.? 

  20. S. R. Piccolo, P. Denny, A. Luxton-Reilly, S. Payne, and P. G. Ridge, "Many bioinformatics programming tasks can be automated with ChatGPT," arXiv preprint arXiv: 2303.13528, 2023. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로