$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 수학 교과 역량 검사 도구 개발: 유아 및 초등 저학년 수준을 대상으로
A study on the development of mathematical competency test using manipulatives

韓國學校數學會論文集 = Journal of the Korean school mathematics society, v.26 no.3, 2023년, pp.185 - 204  

박만구 (서울교육대학교) ,  임현정 (경기해오름초등학교) ,  박현지 (서울신대림초등학교) ,  김영현 (서울당서초등학교)

초록

이 연구의 목적은 교구를 활용한 수학 교과 역량 검사 도구를 개발하고 검증하는 것이다. 미래 교육을 대비하기 위하여 대부분의 나라에서 수학 교과 역량을 강조하고 있다. 수학 교과 역량 검사 도구 개발 및 검증을 위해, 우선 K-1부터 B-IV까지 16단계의 검사 도구를 개발하였다. 그리고 유치원부터 초등학교 저학년 학생 총 6430명을 대상으로 각 검사 도구를 수행하도록 하여 완료한 3234명의 결과를 분석하고 최종 검사 문항을 완성하였다. 연구 결과, 교구를 활용한 수학과 역량 검사 도구는 학생들의 수학 교과 역량을 적절히 반영한 평가를 할 수 있도록 타당도와 신뢰도를 확보하였다. 그리고 교구를 활용한 수학과 역량 검사 도구는 유치원부터 초등학교 저학년 학생들로 하여금 흥미 있게 평가에 참여하도록 하고 학생들의 수학 교과 역량을 평가하는데 효과적이다. 연구자들은 유치원과 초등학교 저학년 학생들의 수학 교과 역량을 평가하기 위하여 양질의 다양한 역량 검사 문항 개발 및 교사 연수 그리고 가상 교구를 포함한 보다 다양한 교구의 활용을 통한 역량 검사 도구에 대한 후속 연구를 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As most countries place emphasis on competency-based education in mathematics to prepare for the future, it's important to create reliable testing instruments. The purpose of this study is to develop and validate a mathematical competency assessment tool that incorporates teaching aids. Initially, 1...

주제어

참고문헌 (40)

  1. Kang,?M. S., & So, M. H. (2020). Development and validation of college students' core competency assessment: Based?on the case of S University. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 21(4), 236-247.? 

  2. Ko, S.?S. (2020). A study on gender differences by the treatment program(UTF) for reducing math anxiety. Journal?of KSMS, 23(1), 111-127.? 

  3. Ko, S. S., Park, M. G., Han, H. S., Hong, Y. Y., Lee, S. Y., Joo,?H. Y., Lee, C. Y., Chae, E. S., & Lee, K. S. (2013). Establishment of evaluation base using manipulatives and engineering tools. Journal of Kofac, 2013-6.? 

  4. Ministry of Education (2022a). General summary of the 2022?revised curriculum. Sejong: Ministry of Education. 

  5. Ministry of Education (2022b). General summary of the 2022?revised curriculum. Sejong: Ministry of Education. 

  6. Kim, M. S., Choi, S. D., Cha, S. H., Cho, S. M., Ha, Y. M., Kim, K. E., & Baek, M. J.?(2012). Indicators and measures of creative competency. Journal of KEDI, RR 2012-10.? 

  7. Min, Y, S., Lee, K. W., Lee, J. Y., Lee, S. M., Jeon, H. J., On, J. D., Park, C. E., Lim,?Y. N., Hong, O. S., Yoo, Y. S., Park, S. J., Song, H. H., Kim, H. S., Lee, G. J., Lee, Y. H., Park, S. Y., Jo,?E. J., & Yeom, G. Y. (2022). 2022 revised curriculum details (teaching/learning and assessment) coordination study.?Journal of the Korea Institute for Curriculum and Evaluation, CRC 2022-16.? 

  8. Park, M. G., Ko, S. S., Jung, I. C., & Kim, E. Y. (2010). The effect of the use of geometry manipulatives?on spatial perception ability. Journal of KSMS, 13(2), 303-322.? 

  9. Park, H. Y. (2021).?Posthuman learning theory in the 4th industrial revolution and artificial intelligence era. Jeonbuk: Chonbuk National?University Publication Center.? 

  10. Seong, T. J. (2002). Theory and practice of item production?and analysis. Seoul: Hakjisa.? 

  11. Ahn, S. J., Choi, S. Y., & Song, E. Y. (2020). A study on the development and utilization?of new block Manipulatives to improve children's mathematical thinking ability. Early Childhood Education?Research, 40(3), 281-301.? 

  12. Lee, J. H., & Jeon, Y. J. (2019). An analysis about narrative of weights and measures in Korean elementary?mathematics textbooks, Journal of KSMS, 11(3), 183-197.? 

  13. Lee, J. H., Jung, J. Y., & Jung, Y. S. (2021). AI education?revolution. Seoul: Siwon Books.? 

  14. Akkus, M. (2016). The common core state standards for mathematics. International Journal of Research in Education?and Science (IJRES), 2(1), 49-54.? 

  15. Cave, P. (2023). School curriculum reform in contemporary Japan: Competencies, subjects, and the ambiguities of PISA.?Comparative Education. https://doi.org/10.1080/03050068.2023.2208455? 

  16. Clements, D. H., & Sarama, J. (2021). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. NY: Routledge.? 

  17. Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM) (2010). Common core state standards for mathematics. National?Governers Association Center for Best Practices & Council of Chief School Officers. Washington, DC: Authors.? 

  18. Cullen-Lester, K. L., Kim, Y., & Kim, O. (2019). A cognitive diagnosis approach to mathematics assessment. Educational?Measurement: Issues and Practice, 38(4), 21-30.? 

  19. Department of Education of United Kingdom (2021). National curriculum in England: Mathematics programmes of study.?https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-mathematics-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-mathematics-programmes-of-study? 

  20. Fuson, K. C., & Hall, J. W. (1983). The acquisition of early number word meanings: A conceptual analysis and review.?In H. P. Ginsburg (Ed.), The development of mathematical thinking (pp. 49-106). Academic Press.? 

  21. Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L., & Bailey, D. H. (2013). Adolescents' functional numeracy is predicted by?their school entry number system knowledge. PLoS ONE, 8(3), e54651. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0054651? 

  22. Greenberg, J., Eshel, N., & Fein, S. (2015). Cognitive predictors of mathematical performance in elementary school children. Journal of Experimental Child Psychology, 131, 29-49. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2014.10.003? 

  23. Huizinga, J. (1949). Homo ludens: A study of the play-element in culture. London: Routledge & Kegan Paul.? 

  24. Hur, J., Park, J. S., Park, G. Y., & Kim, J. K. (2020). Measuring mathematical reasoning abilities in middle school?students: Development and validation of a test instrument. Learning and Individual Differences, 80, 101874.?https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101874? 

  25. Kamii, C. (2000). Young children reinvent arithmetic: Implications of Piaget's theory. New York, NY: Teachers College.? 

  26. Kim, M., & Clements, D. H. (2018). The effects of virtual manipulatives on kindergarten students' mathematics learning.?Journal of Educational Computing Research, 55(2), 147-166.? 

  27. Lappan, G. (1999). 'Mathematics for All' must include high-ability and highly motivated students. NCTM News Bulletin,?March, 1999.? 

  28. Lee, H., Lee, J., Lee, M., Lee, J., & Lee, K. (2019). Developing low-cost smart toys for children's mathematics education.?Interactive Learning Environments, 27(7), 907-919.? 

  29. Liu, Y., Zhang, J., & Li, Y. (2019). Measuring mathematical competence: A systematic review and meta-analysis.?Educational Measurement and Evaluation Review, 10(1), 1-31. https://doi.org/10.1108/emer-11-2018-0039? 

  30. National Governors Association and the Council of Chief State School Officers (2010). Common core state standards?for mathematics. Washington, DC: Author.? 

  31. Organisation for Economic Co-operation & Development (OECD). (2018). The future of education and skills: Education?2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/about/documents/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf? 

  32. Organisation for Economic Co-operation & Development (OECD). (2019). PISA 2018 Assessment and analytical framework:?Mathematics, reading, science, and financial literacy. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en? 

  33. Piaget, J. (1964). Development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2(3), 176-186.? 

  34. Saenz-Lopez, P., Fernandez-Balboa, J. M., & Munoz-Catalan, M. C. (2018). A new measurement instrument to assess?mathematical competence in primary education. International Journal of Science and Mathematics Education,?16(1), 75-97. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9778-5? 

  35. Smith, J. R. (2018). Mathematical competencies and higher education. Springer.? 

  36. TIMSS & Pirls (2022). TIMSS 2019 international results in mathematics and science. https://timss2019.org/reports/? 

  37. TIMSS & Pirls (2023). The mathematics curriculum in primary and lower secondary grades, Singapore. https://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/singapore/the-mathematics-curriculum-in-primary-and-lower-secondary-grades/? 

  38. van de Walle, J. A., karp, K. D., & Bay-williams, J. M. (2019). Elementary and middle school mathematics: Teaching?developmentally. Hudson Street, NY: Pearson.? 

  39. van den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example?from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc? 

  40. Yoon, H. J., & Lee, K. (2021). Exploring the use of maker education for developing mathematical creativity in young?children. Educational Technology Research and Development, 69(4), 1955-1977.? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로