$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한의학 임상실습교육을 위한 인공지능 기반 환자 챗봇의 사용성과 교육적 효과성
Usability and Educational Effectiveness of AI-based Patient Chatbot for Clinical Skills Training in Korean Medicine 원문보기

Korean journal of acupuncture, v.41 no.1, 2024년, pp.27 - 32  

한예진 (원광대학교 한의과대학 한의학교육실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study developed an AI-based patient chatbot and examined the usability and educational effectiveness of the chatbot in the context of Korean medicine education. Methods : The patient chatbot was developed using the AI chatbot builder 'Danbee', and a total of five experts were surve...

주제어

참고문헌 (13)

  1. Yoon TY, Lee JK, Oh IH. Changes in the clerkship in Korean?medical schools: the prospect of a student internship. Korean?Medical Education Review. 2013 ; 15(2) ; 75-81. https://doi.org/10.17496/kmer.2013.15.2.075? 

  2. Kang YS, Chae YB, Ko HY, Kim HH, Kim HS, Hong JS, et al. A?study on the improvement of the national examination system?for Korean medicine doctors. Institute of Korean Medicine?Education & Evaluation. RE02-1802-03.? 

  3. Jo HJ, Roh JD, Sung HK, Park JS. A survey on students' perception?of clinical performance examination (CPX) in college of Korean?medicine using student standardized patients. Journal of Society?of Preventive Korean Medicine. 2020 ; 24(3) : 1-13. https://doi.org/10.25153/spkom.2020.24.3.001? 

  4. Cho EB, Jung HJ, Leem JT. Peer role-play in a college of Korean?medicine to improve senior students' competencies in patient?care and communication: a case analysis and proposal for a?model. The Journal of Korean Medicine. 2022 ; 43(3) : 49-64.?https://doi.org/10.13048/jkm.22030? 

  5. Park HK. Medical education using standardized patients. Hanyang Medical Reviews. 2012 ; 32(1) : 35-44. http://dx.doi.org/10.7599/hmr.2012.32.1.35? 

  6. Smutny P, Schreiberova P. Chatbots for learning: a review of educational chatbots for the Facebook messenger. Computers &?Education. 2020 ; 151 : 103862. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103862? 

  7. Tanana MJ, Soma CS, Srikumar V, Atkins DC, Imel ZE.?Development and evaluation of clientbot: patient-like conversational agent to train basic counseling skills. Journal of Medical?Internet Research. 2019 ; 21(7) : e12529. https://doi.org/10.2196/12529? 

  8. Kleinsmith A, Rivera-Gutierrez D, Finney G, Cendan J, Lok B.?Understanding empathy training with virtual patients. Computers?in human behavior. 2015 ; 52 : 151-8. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.05.033? 

  9. Chang CC, Yan CF, Tseng JS. Perceived convenience in an extended technology acceptance model: mobile technology and?english learning for college students. Australasian Journal of?Educational Technology. 2012 ; 28(5) : 809-26. https://doi.org/10.14742/AJET.818? 

  10. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qual.?Res. Psychol. 2006 ; 3 : 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa? 

  11. Suarez A, Adanero A, Diaz-Flores Garcia V, Freire Y, Algar J.?Using a virtual patient via an artificial intelligence chatbot to develop dental students' diagnostic skills. Int J Environ Res Public?Health. 2022 ; 19(14) : 8735. https://doi.org/10.3390/ijerph19148735? 

  12. Kononowicz AA, Woodham LA, Edelbring S, Stathakarou N,?Davies D, Saxena N, et al. Virtual patient simulations in health?professions education: systematic review and meta-analysis by?the digital health education collaboration. J Med Internet Res.?2019 ; 21(7) : e14676. https://doi.org/10.2196/14676? 

  13. Plackett R, Kassianos AP, Mylan S, Kambouri M, Raine R,?Sheringham J. The effectiveness of using virtual patient educational tools to improve medical students' clinical reasoning?skills: a systematic review. BMC Med Educ. 2022 ; 22(1) : 365.?https://doi.org/10.1186/s12909-022-03410-x 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로