이 연구는 심층인터뷰를 통해 흔히 남성 장르로 여겨지는 게임의 여성 게이머들이 고레벨에 이르기까지 왜 게임을 지속하고, 어떻게 게임을 경험하고 수용하며, 그리고 이들에게 게임하기는 어떤 의미가 있는지를 이해하고자 하였다. 게임이라는 가상공간에서 일종의 권력을 획득한 고 레벨 여성 게이머들은 게임에서 대인적 유대감을 형성함은 물론 공격적이고 파괴적인 게임 행위를 통해 자극적이고 일탈적인 즐거움을 추구하는 등 복잡한 즐거움을 찾고 있었다. 그러나 여성 게이머들은 주류 게임 문화에서의 배제를 경험하거나 게임 속의 상황에서 요구하는 위치와 역할을 채택함으로써 편입하기도 한다. 여성 게이머들은 게임 공간에서 거부(rejection) 와 배제(exclusion)를 다양한 방식으로 경험하는 것이다. 그러나 그 과정에서 여성 게이머들은 남성적인 것, 혹은 여성적인 것에 당연하게 부여되어 오던 가치체계에 대해 의혹을 제기하며 스스로를 그러한 가치 체계로만 단정할 수 없는 존재로도 이해하고 있다. 나아가 여성 게이머들은 게임 특히 전투, 사냥, 전쟁 등 남성성의 영역이라고 여겨지던 주제의 게임을 적극적으로 즐기면서 스스로 게임 공간의 진정한 주인이 될 수 있다는 가능성을 엿보고 있기도 하다. 여성들은 게임 행위에 대해 나름대로의 의미를 부여하고, 지배적인 가치와 타협하거나 거부하면서 게임하기라는 문화적 실천을 하고 있다.
이 연구는 심층인터뷰를 통해 흔히 남성 장르로 여겨지는 게임의 여성 게이머들이 고레벨에 이르기까지 왜 게임을 지속하고, 어떻게 게임을 경험하고 수용하며, 그리고 이들에게 게임하기는 어떤 의미가 있는지를 이해하고자 하였다. 게임이라는 가상공간에서 일종의 권력을 획득한 고 레벨 여성 게이머들은 게임에서 대인적 유대감을 형성함은 물론 공격적이고 파괴적인 게임 행위를 통해 자극적이고 일탈적인 즐거움을 추구하는 등 복잡한 즐거움을 찾고 있었다. 그러나 여성 게이머들은 주류 게임 문화에서의 배제를 경험하거나 게임 속의 상황에서 요구하는 위치와 역할을 채택함으로써 편입하기도 한다. 여성 게이머들은 게임 공간에서 거부(rejection) 와 배제(exclusion)를 다양한 방식으로 경험하는 것이다. 그러나 그 과정에서 여성 게이머들은 남성적인 것, 혹은 여성적인 것에 당연하게 부여되어 오던 가치체계에 대해 의혹을 제기하며 스스로를 그러한 가치 체계로만 단정할 수 없는 존재로도 이해하고 있다. 나아가 여성 게이머들은 게임 특히 전투, 사냥, 전쟁 등 남성성의 영역이라고 여겨지던 주제의 게임을 적극적으로 즐기면서 스스로 게임 공간의 진정한 주인이 될 수 있다는 가능성을 엿보고 있기도 하다. 여성들은 게임 행위에 대해 나름대로의 의미를 부여하고, 지배적인 가치와 타협하거나 거부하면서 게임하기라는 문화적 실천을 하고 있다.
Gaming culture has historically been defined by men; therefore women and girls who play digital games are, if visible, typically seen as oddballs and anomalies. But if we focus on their exclusion from gaming culture, voices of women and girls who do engage with digital games enthusiastically are ign...
Gaming culture has historically been defined by men; therefore women and girls who play digital games are, if visible, typically seen as oddballs and anomalies. But if we focus on their exclusion from gaming culture, voices of women and girls who do engage with digital games enthusiastically are ignored. A significant amount of female garners have similar game preferences, interests, and aptitude in regard to masculine game themes as male garners. Chatting, connecting with other people, forming relationships and maintaining them are aspects of the interpersonal pleasure digital game affords. And also female garners seek pleasures in surviving in the violent games, dominating other garners and killing the monsters or even human characters. In most areas of society this violent and aggressive side of a women"s nature has to be repressed in conformity to socially expected norms of what is acceptable as feminine behavior. In gaming activities female garners are not only seeking parity with male counterparts, but are adopting and enacting oppositional stances to categorizations of gender appropriateness, access to leisure activities, and consumption. Female garners, however, are seen as intruders rather than inhabitants of gaming culture.
Gaming culture has historically been defined by men; therefore women and girls who play digital games are, if visible, typically seen as oddballs and anomalies. But if we focus on their exclusion from gaming culture, voices of women and girls who do engage with digital games enthusiastically are ignored. A significant amount of female garners have similar game preferences, interests, and aptitude in regard to masculine game themes as male garners. Chatting, connecting with other people, forming relationships and maintaining them are aspects of the interpersonal pleasure digital game affords. And also female garners seek pleasures in surviving in the violent games, dominating other garners and killing the monsters or even human characters. In most areas of society this violent and aggressive side of a women"s nature has to be repressed in conformity to socially expected norms of what is acceptable as feminine behavior. In gaming activities female garners are not only seeking parity with male counterparts, but are adopting and enacting oppositional stances to categorizations of gender appropriateness, access to leisure activities, and consumption. Female garners, however, are seen as intruders rather than inhabitants of gaming culture.
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