[국내논문]“특수교육(학)” 용어의 개념 재고 - 독일의 특수교육(학)사를 중심으로 A Review on the Development of the Concept of "Special Education": Centering Around Special Educational History German"s
본 연구는 개념이 가지는 일반적인 중요한 의미들을 바탕으로 독일의 특수 교육(학)사를 중심으로 몇 가지 관련개념들을 살펴봄으로서 우리나라의 특수교육에 미치는 시사점을 간단히 알아보고자 하였다. 우선 독일의 특수교육사 가운데서 치료교육학, 특수교육학, 장애아교육학 및 재활교육학 등 다양한 관련 개념의 도입배경 및 그 성격을 차례로 살펴보고, 이어서 이러한 용어의 개념들이 가장 광범위하게 사용되고 있는 대학의 현황을 파악하였다. 의학적 모델로서의 치료교육학, (분리적)교육학적인 입장에서의 특수교육학, 사회학적인 측면을 강조한 장애아교육학 및 사회주의적 이념을 바탕으로 도입된 재활 교육학 등 매우 다양한 용어의 개념들이 대학 및 학문계에서 혼용되고 있지만 다소간의 상호모순점으로 인하여 대립하거나 충돌하기보다는 오히려 서로의 단점을 상호보완적이고 조화로운 관계를 형성하는 것을 알 수 있다. 이러한 독일의 현실에 비추어 우리나라의 상황을 살펴보면 학계 및 대학에서 천편일률적일뿐만 아니라 오늘날 통합교육의 정신과도 배치되는 분리적인 의미가‘ 강한 ‘특수교육(학)’ 용어의 개념은 재고할 필요가 있다고 본다. 장애 및 장애아를 다양한 측면에서 연구 관찰하여 장애를 가진 아동 및 청소년에 대한 교육적 이론과 실천적 서비스를 특정한 학분 분야에서만 바라보는 편협한 관점을 지양하고 초학문적인 입장에서 상호교류 및 상호의존적인 관계를 형성하기 위한 다양한 입장에서의 연구가 절실히 요청되는 것으로 본다.
본 연구는 개념이 가지는 일반적인 중요한 의미들을 바탕으로 독일의 특수 교육(학)사를 중심으로 몇 가지 관련개념들을 살펴봄으로서 우리나라의 특수교육에 미치는 시사점을 간단히 알아보고자 하였다. 우선 독일의 특수교육사 가운데서 치료교육학, 특수교육학, 장애아교육학 및 재활교육학 등 다양한 관련 개념의 도입배경 및 그 성격을 차례로 살펴보고, 이어서 이러한 용어의 개념들이 가장 광범위하게 사용되고 있는 대학의 현황을 파악하였다. 의학적 모델로서의 치료교육학, (분리적)교육학적인 입장에서의 특수교육학, 사회학적인 측면을 강조한 장애아교육학 및 사회주의적 이념을 바탕으로 도입된 재활 교육학 등 매우 다양한 용어의 개념들이 대학 및 학문계에서 혼용되고 있지만 다소간의 상호모순점으로 인하여 대립하거나 충돌하기보다는 오히려 서로의 단점을 상호보완적이고 조화로운 관계를 형성하는 것을 알 수 있다. 이러한 독일의 현실에 비추어 우리나라의 상황을 살펴보면 학계 및 대학에서 천편일률적일뿐만 아니라 오늘날 통합교육의 정신과도 배치되는 분리적인 의미가‘ 강한 ‘특수교육(학)’ 용어의 개념은 재고할 필요가 있다고 본다. 장애 및 장애아를 다양한 측면에서 연구 관찰하여 장애를 가진 아동 및 청소년에 대한 교육적 이론과 실천적 서비스를 특정한 학분 분야에서만 바라보는 편협한 관점을 지양하고 초학문적인 입장에서 상호교류 및 상호의존적인 관계를 형성하기 위한 다양한 입장에서의 연구가 절실히 요청되는 것으로 본다.
The current study examines the implication of the concepts of education for the handicapped children and youths upon Korean special education by reviewing those in the context of German history. Throughout German history the scholars in special education have used very diverse concepts in educationa...
The current study examines the implication of the concepts of education for the handicapped children and youths upon Korean special education by reviewing those in the context of German history. Throughout German history the scholars in special education have used very diverse concepts in educational service for the handicapped children and youths. Each concept implies a specific philosophy and thoughts which determine the purpose, the characteristics, the contents, and the methodology of special education. In Germany, scholars have developed the theories on special education from very various perspectives, such as special education which emphasizes special characteristics of the handicapped, education for the disabled which focuses upon education for the disabled children from the perspective of sociology, and rehabilitational education based on socialism besides therapeutic education as a medical model. Also, German scholars have attempted to apply those theories into practice up to now. Those various perspectives need to be a mutually supportive and harmonious relationship rather than be in conflicts each other. Generally, special education is an applied science which needs supports from such relevant disciplines as philosophy, sociology, psychology, medicine, education in general, human science, and so on. Thus, special education must pursue an interdisciplinary approach. The purpose of special education is not to limit its approach in a discipline but to improve the quality of lives of the handicapped through reintegration and rehabilitation of the handicapped children and their families. In this line of reasoning, the word of "special education" or "special education science" which has uncritically been used in Korea needs to be deeply reexamined to include diverse concepts. By doing that, one is able to achieve the improvement of the quality of educational services for the handicapped children as well as in the field of special education in Korea.
The current study examines the implication of the concepts of education for the handicapped children and youths upon Korean special education by reviewing those in the context of German history. Throughout German history the scholars in special education have used very diverse concepts in educational service for the handicapped children and youths. Each concept implies a specific philosophy and thoughts which determine the purpose, the characteristics, the contents, and the methodology of special education. In Germany, scholars have developed the theories on special education from very various perspectives, such as special education which emphasizes special characteristics of the handicapped, education for the disabled which focuses upon education for the disabled children from the perspective of sociology, and rehabilitational education based on socialism besides therapeutic education as a medical model. Also, German scholars have attempted to apply those theories into practice up to now. Those various perspectives need to be a mutually supportive and harmonious relationship rather than be in conflicts each other. Generally, special education is an applied science which needs supports from such relevant disciplines as philosophy, sociology, psychology, medicine, education in general, human science, and so on. Thus, special education must pursue an interdisciplinary approach. The purpose of special education is not to limit its approach in a discipline but to improve the quality of lives of the handicapped through reintegration and rehabilitation of the handicapped children and their families. In this line of reasoning, the word of "special education" or "special education science" which has uncritically been used in Korea needs to be deeply reexamined to include diverse concepts. By doing that, one is able to achieve the improvement of the quality of educational services for the handicapped children as well as in the field of special education in Korea.
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