이 연구는 장애학생을 대상으로 개발된 국내외 교육용 애플리케이션을 조사하고, 이를 장애유형, 활용유형, 교육내용, 교수법 등의 측면에서 분석하는데 주요한 목적이 있었다. 분석대상은 2단계의 선정 작업을 통하여 실시되었다. 먼저, 장애관련 어휘를 활용하여 2,269개의 애플리케이션을 선정하였고, 이중 애플리케이션의 적합도를 고려하여 256개의 애플리케이션을 분석대상으로 선정하였다. 수집된 자료는 기술통계 중 빈도와 백분율을 이용하여 분석되었다. 분석 결과, 애플리케이션의 활용유형에서는 학습형 애플리케이션이 가장 많았고, 장애유형에서는 자폐성 장애를 대상으로 하는 애플리케이션이 가장 많이 개발되었다. 학습용 애플리케이션의 내용 영역에서는 사회와 국어가 가장 많이 개발되었고, 중재전략으로는 응용행동 분석과 기본인지훈련 기법이 가장 많이 활용되었다. 애플리케이션의 구입비용 측면에서는 무료형 애플리케이션이 약 31% 정도 있었고, 1-2천원 사이의 애플리케이션이 약 41%이었다. 향후, 특수교육현장에서 스마트러닝이 정착되기 위해서는 다양한 장애영역과 활용 유형에 맞는 애플리케이션이 개발되어 보급되어야 할 것이다.
이 연구는 장애학생을 대상으로 개발된 국내외 교육용 애플리케이션을 조사하고, 이를 장애유형, 활용유형, 교육내용, 교수법 등의 측면에서 분석하는데 주요한 목적이 있었다. 분석대상은 2단계의 선정 작업을 통하여 실시되었다. 먼저, 장애관련 어휘를 활용하여 2,269개의 애플리케이션을 선정하였고, 이중 애플리케이션의 적합도를 고려하여 256개의 애플리케이션을 분석대상으로 선정하였다. 수집된 자료는 기술통계 중 빈도와 백분율을 이용하여 분석되었다. 분석 결과, 애플리케이션의 활용유형에서는 학습형 애플리케이션이 가장 많았고, 장애유형에서는 자폐성 장애를 대상으로 하는 애플리케이션이 가장 많이 개발되었다. 학습용 애플리케이션의 내용 영역에서는 사회와 국어가 가장 많이 개발되었고, 중재전략으로는 응용행동 분석과 기본인지훈련 기법이 가장 많이 활용되었다. 애플리케이션의 구입비용 측면에서는 무료형 애플리케이션이 약 31% 정도 있었고, 1-2천원 사이의 애플리케이션이 약 41%이었다. 향후, 특수교육현장에서 스마트러닝이 정착되기 위해서는 다양한 장애영역과 활용 유형에 맞는 애플리케이션이 개발되어 보급되어야 할 것이다.
This study examined and analyzed various special educational applications that were developed for students with disabilities in Korea and Abroad in terms of disability types, using types, subject relation, and teaching methods. Out of 2,269 applications, 256 applications were selected through a tw...
This study examined and analyzed various special educational applications that were developed for students with disabilities in Korea and Abroad in terms of disability types, using types, subject relation, and teaching methods. Out of 2,269 applications, 256 applications were selected through a twophase selection procedure and analyzed applications using the frequency and the percentage. The results are as follows. Firstly, applications for students with autism were much more than other disabilities type. Secondly, in using type, applications for learning were developed much more than any other types. Thirdly, in the respect of subject relation, applications on social studies and language arts were much more than any other subjects. Fourthly, applied behavior analysis and basic cognitive training were the most frequently used teaching methods in applications for learning. Finally, with regard to costs, about 31% of the total applications were for free and about 41% of the pay-applications were priced between 1,000 and 2,000 won. The finding of this study supports the need to develop more varied tailor-made applications to reflect the requirements of various disability types.
This study examined and analyzed various special educational applications that were developed for students with disabilities in Korea and Abroad in terms of disability types, using types, subject relation, and teaching methods. Out of 2,269 applications, 256 applications were selected through a twophase selection procedure and analyzed applications using the frequency and the percentage. The results are as follows. Firstly, applications for students with autism were much more than other disabilities type. Secondly, in using type, applications for learning were developed much more than any other types. Thirdly, in the respect of subject relation, applications on social studies and language arts were much more than any other subjects. Fourthly, applied behavior analysis and basic cognitive training were the most frequently used teaching methods in applications for learning. Finally, with regard to costs, about 31% of the total applications were for free and about 41% of the pay-applications were priced between 1,000 and 2,000 won. The finding of this study supports the need to develop more varied tailor-made applications to reflect the requirements of various disability types.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.