최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.16 no.11, 2015년, pp.7812 - 7819
한종숙 (중앙대학교 적십자간호대학) , 백희정 (중앙대학교 적십자간호대학) , 정안순 (경복대학교 간호학과)
Nursing students experienced anxiety and fear of building relationships with psychiatric patients due to lack of professional knowledge about metal illness and skill to take care of the patients. The simulation education is known as an effective teaching-learning method since being performed in a no...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
정신건강간호의 특징은? | 정신건강간호는 실재적이거나 잠재적인 정신건강문제에 대한 인간반응의 진단과 치료에 관여하며, 정신질환을 예방하고 건강유지 및 재활을 위한 예방전략과 중재를 제공한다[1]. 정신건강간호학 임상실습에서는 강의 실에서 습득한 이론적 지식과 기술을 실무현장에 적용해 봄으로써 실제적인 간호수행 능력의 향상 및 가치관의 확립을 기대할 수 있다[2,3]. | |
환자와 관계를 형성하고 치료적 의사소통을 통해 간호과정을 적용하는것이 중요한 교과목은? | 정신건강간호학 실습은 환자의 질병특성 상 신체적인 문제보다는 정신적 영역에서의 문제해결을 주요 간호중재로 하고 있다. 따라서 다른 교과목에 비해 환자와 관계를 형성하고 치료적 의사소통을 통해 간호과정을 적용하는 것이 더욱 중요하다고 할 수 있다. | |
정신건강간호학 임상실습에 대한 스트레스의 요인은 무엇인가? | 그러나 간호학생들은 임상실습을 나가기 전부터 대중 매체에 의해 습득된 정신질환 및 정신질환자에 대한 편견 등으로 인해 환자와의 관계형성에 대한 두려움과 스트레스를 경험한다[8,9]. 정신건강간호학 임상실습에 대한 스트레스의 요인으로는 ‘전문지식 및 기술부족’, ‘치료적 의사소통 기술부족’ 등이 있고[10-12], 전문지식과 기술이 부족할수록 정신질환자에 대해 부정적인 인식을 갖게 된다[10]. 그러므로 임상을 나가기 이전에 이러한 장애요인들을 극복하기 위한 노력이 필요하다. |
S. Yang, et at., "Psychiatric-mental health nursing (4th ed.)", pp17, Seoul: Hyunmoonsa, 2011.
J. W. Park, N. S. Ha, "Nursing students' clinical experiences", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.12, No.1, pp. 27-35, 2003.
H. S. Lee, E. J. Kim, "The comparison of stress coping and satisfaction with clinical practice according to the grade of nursing college student", Journal of East-West Nursing Research, Vol.14, No.1, pp. 5-13, 2008.
J. I. Kim, J. S. Lee, "Effects of clinical training on stress, anxiety and changes in autonomic nervous system in nursing students", Journal of Korean Biological Nursing Science, Vol.13, No.2, pp. 102-108, 2011.
F. Sharif, S. Masoumi, "A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice", BioMed Central Nursing, Vol.4, No.6, pp. 1-7, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1186/1472-6955-4-6
B. J. Hung, X. Y. Huang, M. J. Lin, "The first experiences of clinical practice of psychiatric nursing students in Taiwan: a phenomenological study", Journal of Clinical Nursing, Vol.18, No.22, pp. 3126-3135, 2009. DOI: http://dx.doi.org.10.1111/j.1365-2702.2008.02610.x
M. S. Hyun, M. A. Seo, "Clinical practicum experiences of the nursing students' in psychiatric settings", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.9, No.1, pp. 44-53, 2000.
M. H. Kim, "Phenomenological research of lived-experience of nursing students' clinical practicum in psychiatric departments", Journal of Qualitative Research, Vol.15, No.1, pp. 13-23, 2014.
J. I. Bai, "A study on the stress and recognition for psychiatric patients of nursing students during the clinical experience in the psychiatric unit", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.8, No.2, pp. 411-423, 1999.
E. J. Choi, "The relationship between the nursing students' self-esteem and the stress experienced in psychiatric nursing practice", Unpublished master's thesis, Chosun University, 2006.
H. N. Ahn, "A study on the stress experienced by nursing students during clinical experience in psychiatric ward", Unpublished master's thesis, Chosun University, 2004.
K. Flynn, "The use of standardized patients to minimize anxiety in undergraduate nursing students in the clinical setting", Unpublished master's thesis, St. Catherine University, 2012.
S. Y. Park, Y. R. Kweon, "The effect of using standardized patients in psychiatric nursing practical training for nursing college students", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.21, No.1, pp. 79-88, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.12934/jkpmhn.2012.21.1.79
F. Faul, E. Erdfelder, A. Buchner, A. G. Lang, "Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses", Behavior Research Methods, Vol.41, No.4, pp. 1149-1160, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149
P. Wallace, "Coaching standardized patients: For use in the assessment of clinical competence", pp. 17, New York: Springer Publishing Company, 2007.
C. D. Spielberger, "Manual for the State-Trait anxiety inventory: STAI (Form Y)", Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press, 1983.
D. W. Hahn, C. H. Lee, K. K. Chon, "Korean adaptation of Spielberger's STAI (K-STAI)", Korean Journal of Health Psychology, Vol.1, No.1, pp. 1-14, 1996.
C. Larew, S. Lessans, D. Spunt, D. Foster, B. G. Covington, "Innovations in clinical simulation: Application of Benner's theory in an interactive patient care simulation", Nursing Education Perspectives, Vol.27, No.1, pp. 16-21, 2006.
M. E. Megel, J. Black, L. Clark, P. Carstens, L. D. Jenkins, J. Promes, M. Snelling, K. E. Zander, A. Bremer, T. Goodman, "Effect of high-fidelity simulation on pediatric nursing students' anxiety", Clinical Simulation in Nursing, Vol.8, No.1, pp. 419-428, 2012. DOI: http://dx.doi.org./10.1016/j.ecns.2011.03.006
H. S. Kim, M. R. Eom, "Nursing students' attitude toward the mental illness and ego state according to psychiatric nursing education", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.14, No.3, pp. 276-284, 2005.
S. J. Choi, M. S. Kwon, S. H. Kim, H. M. Kim, Y. S. Jung, G. Y. Jo, "Effects of using standardized patients on nursing competence, communication skills, and learning satisfaction in health assessment", The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.19, No.1, pp. 97-105, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.97
C. S. Kim, "Development and effect of high fidelity patient simulation education program for nursing students", Unpublished doctoral dissertation, The Catholic University of Korea, 2013.
Y. A. Song, Y. J. Son, "Effects of simulation-based practice education for core skill of maternity nursing", Korean parent-child Health Journal, Vol.16, No.1, pp. 37-44, 2013.
Y. K. Ha, C. K. Koh, "The effects of mechanical ventilation simulation on the clinical judgment and self-confidence of nursing students", Perspectives in Nursing Science, Vol.9, No.2, pp. 119-126, 2012.
S. Y. Yoo, "Development and effect of simulationbased education program for newborn emergency care", Unpublished doctoral dissertation, Ewha Womans University, 2013.
B. A. Murray, "The use of high-fidelity simulation in psychiatric and mental health nursing clinical education", International Journal of Health Sciences Education, Vol.2, No.1, pp. 1-12, 2014.
H. J. Son, J. U. Kim, Y. R. Yi, B. M. Hwang, "The change of perception according to the fidelity of simulation in objective structured clinical examination for procedural skill of 4th medical students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.13, No.3, pp. 1178-12185, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.3.1178
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.