최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기지능정보연구 = Journal of intelligence and information systems, v.24 no.2, 2018년, pp.149 - 169
이정미 (한양대학교 일반대학원 경영대학 비즈니스인포매틱스) , 류미나 (한양대학교 일반대학원 경영대학) , 임규건 (한양대학교 경영대학)
Korea is currently accumulating a large amount of data in public institutions based on the public data open policy and the "Government 3.0". Especially, a lot of data is accumulated in the tourism field. However, the academic discussions utilizing the tourism data are still limited. Moreover, the op...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
관광분야에서의 빅 데이터를 활용하는 경우가 많은 이유는? | 이미 많은 공공기업과 지자체에서는 관광분야에서의 빅 데이터를 활용하고 있다. 이는 관광분야의 특성상 데이터 인프라가 자연스럽게 구축되어 있는 것에 이유를 찾아 볼 수 있다. 이동통신 수단, 신용카드 자료, SNS의보편화 등에 따라 관광에 관한 정보를 쉽게 구할 수 있게 되었다. | |
Stankey에 의한 관광만족의 의미는? | 기존 연구에 따르면 관광만족이란 Stankey (1972)는 ‘방문객들의 동기와 목적의 달성 정도’ 로 정의하였으며, Hunt(1977)는‘최소한 기대되었던 것보다 소비경험이 좋았다고 평가하는 것’이라고 정의하였다. 또한 Pizam(1978)은‘ 관광객의 사전기대와 실제경험 간의 상호작용 결과로 인식하여 여행경험에 대한 특정 영역 관광지 속성에 대한 관광객태도의 조합’이라고 정의하였다. | |
빅 데이터의 특징은? | 빅 데이터는 다양한 형태의 대량 데이터가 실시간 생성되는 대용량(High Volume), 고속도 (High Velocity), 고다양성(High Variety)의 특징을 지니고 있다. 빅 데이터는 기업의 프로세스와 조직 등 다양한 문제의 해결책을 제공해 줄 뿐 아니라, 산업 전반과 사회 자체를 변화시킬 수 있는 새로운 방향을 제시하고 있다(Kim, 2013). |
Bae, K.-Y., , "Self-Tour Service Technology based on a Smartphone", Journal of Intelligence and Information Systems, Vol. 16, No. 4 (2010), 147-157.
Byun, C. B., "The oversea backpackers' travel experiences : Based on grounded theory," International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol.27, No.2(2012), 239-262.
Choi, J. H., S. T. Han, H. C. Kang and E. S. Kim, "Data Mining Decision Tree Analysis Using Answer Tree", SPSS ACADEMY, (1998), 17-23.
Choi, Y. J. and D. H. Park, "Development of Youke Mining System with Youke's Travel Demand and Insight Based on Web Search Traffic Information", Journal of Intelligence and Information Systems, Vol. 23, No. 3(2017), 155-175.
Do, H. Y., A. J. Lee and C. W. Lee, "The Study of Restaurant Service Quality, Customer Satisfaction and Nationality by Big-Data Analysis", Journal of Foodservice Management Society of Korea, Vol.16, No.6 (2013), 49-70.
Hwang, R., "A Study on the Trend Analysis of Chinese Tourists: Focusing on Survey of Foreign Tourists", Master Dissertation, Kyung Gi University, (2015)
Hunt, H. K.,, "Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction", Proceedings of Marketing Science Institute(No. 77-103), (1977).
Kim, D. W., "Big Data Use Cases of the Sector", The Journal of Management, Vol. 34 (2013), 39-52.
Kim, M. H., S. W. Choo and Y. H. Hwang, "Research Articles : Factors Influencing Chinese Travelers' Multi-destination Trip in Korea: Capital Area versus Other Areas", Journal of Tourism Sciences, Vol.35, No.9(2011), 283-296.
Kim, C. O. and Y. K. Song, "The Effect of Tourist Experience on Tourist Satisfaction and Quality of Life : Case of Non-institutionalized Domestic Tourists", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol.21, No.4(2007), 23-42.
Kim B. H., "Study on the Relationship and Trade-offs between Tourism and Aviation Policy", Journal of Tourism Enhancement, Vol.2, No.1(2014), 51-70.
Kim, G. G., C. W. Yeo, Y. C. Kim, "A Study on Chinese Visitors' Travel product selection attribute and Satisfaction", Korean Journal of Tourism Research, Vol. 22, No.1(2007), 133-153.
Ko, D. W., "The identity of leisure . tourism psychology", Proceedings of Korea Academic Society of Tourism Mnagement, (2006), 20-23.
Kong, H. S. and E. J. Song, "A Study on Hotel CRM(Customer Relationship Management) using Big Data and Security", Journal of Information and Security, Vol.13, No.4(2013). 69-75.
Lee J. M., M. N. Ryu and G. G. Lim, "A Study on the Revitalization of Tourism Industry through Big Data Analysis", Proceedings of the Korea Intelligence Information Systems Society, (2016), 73-73.
Lee, Y. J., H. K. Jeong. and S. H. Boo, "Evaluation of the Publicity on eTourism Information: Focused on the Portal Site 'N'", Journal of Tourism & Leisure Research, Vol. 22, No. 3(2010), 389-408.
Lee, Y. J. and J. H. Yoon, "A Study on Utilizing SNS Big Data in the Tourism Studies : Based on an Analysis of Key Words for Tourism Information Search", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol. 28, No. 3(2014), 5-14.
Lee, J. H., "The Impact of Tourism Images on Satisfaction, Revisit Intention, Willingness to Recommend -Centered on the Foreign Tourists' Evaluation of Busan Tourism Images-", Journal of Hospitality and Tourism Studies, Vol.31, (2008), 183-198.
Lee, J. K. and E. H. Kim, "The Study on the Tourism Satisfaction and Revisit of Tour Experience toward Foreign Tourist - Focused on Bukchon Guesthouse -", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol.29, No.1(2014), 179-199.
Lee S. H., D. H. Park and M. S. Kim, "A Study of Perceptions of Jeju-Island Tourism using Social Media Big Data Analysis: Before and after the Outbreak of Ban on Korean entertainer"s", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol. 30, No.2(2018), 55-75.
Oh, I. K., T, S, Lee and C. N. Chon, "A Study on Awareness of Korea Tourism through Big Data Analysis", Journal of Tourism Sciences, Vol.39, No.10, (2015), 107-126.
Oh, J. K., " Market Segmentation Based on the Motivation of Marine Tourism and the effect of Marine Tour Activities on Tour Satisfaction and Image - Focused on Busan Area", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol.27, No.1(2012), 17-36.
Park, B. E. and G. G. Lim, "A Study on the Impact Factors of Contents Diffusion in Youtube using Integrated Content Network Analysis", Journal of Intelligence and Information Systems, Vol. 21, No. 3(2015), 41-58.
Park I. G. and K. H. Kang, "A Study on the Selection of Tourist Destinations of Chinese Tourists", Korea Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol. 23, No.4(2009), 67-80.
Park, Y. K., "Effects of Cruise Tourism Product Attributes on Tourist's Satisfaction -Centered around Korean Tourists Visiting Japan-", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol.25, No.1(2010), 439-459.
Parroco, A. M., Vaccina, D., De Cantis, S. and Ferrante, M., "Multi-destination trips & tourism statistics, Empirical evidence in sicily", Economics, Vol. 6, No. 44(2012), 1.
Philip R., Big Data Analytics. TDWI Research Fourth Quarter, 6. (2011).
Pizam, A., Neumann, Y., and Reichel, A., "Dimensions of tourist satisfaction with a destination area", Annals of tourism Research, Vol.5, No.3(1978), 314-322.
Stankey, G. H., A strategy for the definition and management of wilderness quality. (1972).
Tourism Knowledge Information System. "2013 Outbound Tourist Survey Source Data, 2013, Available at, http://know.tour.go.kr, (Downloaded 20 July, 2016).
Tourism Knowledge Information System. ."2014 Outbound Tourist Survey Source Data", 2014, Available at, http://know.tour.go.kr, (Downloaded 20 July, 2016).
Tourism Knowledge Information System.. "2015 Outbound Tourist Survey Source Data", 2015, Available at, http://know.tour.go.kr, (Downloaded 20 July, 2016).
Whang, R., "Analysis on the Trend of Chinese Tourists: Focusing on Survey of Foreign Tourists", Master Dissertation, Kyung Gi University, (2015).
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.