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[국내논문] Implementation of OFP initialization function in IMDC for FA-50 aircraft 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.24 no.2, 2019년, pp.111 - 118  

You, Eun-Kyung (Avionics Software Development Center, Republic of Korea Air Force) ,  Bae, Chan-Gyu (Avionics Software Development Center, Republic of Korea Air Force) ,  Kim, Hyeock-Jin (Computer Engineering, Chungwoon University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recent trends in modern warfare are increasing in importance for air warfare, information warfare, and warfare. The technology of the weapon system software is rapidly developing, and the silent information war to hack it is still going on. Currently, the FA-50 aircraft has a function that can be in...

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문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 FA-50 항공기 주임무컴퓨터의 메모리 영역을 분석하고, Zeroize 기능 수행 시 ROM 영역에 저장된 비행운용프로그램 접근이 불가능하도록 구현하고자 한다. 이러한 연구를 위하여 첫째, 각 항공기 기종별 메모리 구조 및 Zeroize 기능을 분석하고, 둘째, 기존 Zeroize 기능의 한계점을 보완할 수 있는 방안을 연구하며, 마지막으로 조종사가 기존의 Zeroize 절차와 동일한 절차대로 운용하도록 하여 간단한 조작만으로 기존 Zeroize 기능의 취약점을 보완하고자 하였다.
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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
FA-50 항공기는 어떤 전투기인가? FA-50 항공기는 전술입문훈련기인 TA-50 항공기의 공대공과 공대지 작전능력을 향상시켜 공군의 노후화된 전투기를 대체하기 위해 개발된 최초의 국산 전투기이다[9]. FA-50 항공기는 첨단의 디지털 항공전자 시스템이 장착되어 있어 전천후 공격임무에 적합할 뿐 아니라, Link-16 전술데이터 링크를 탑재하여 실시간으로 전장 정보를 공유하는 것이 가능하다[10].
FA-50 항공기의 장점은 무엇인가? FA-50 항공기는 전술입문훈련기인 TA-50 항공기의 공대공과 공대지 작전능력을 향상시켜 공군의 노후화된 전투기를 대체하기 위해 개발된 최초의 국산 전투기이다[9]. FA-50 항공기는 첨단의 디지털 항공전자 시스템이 장착되어 있어 전천후 공격임무에 적합할 뿐 아니라, Link-16 전술데이터 링크를 탑재하여 실시간으로 전장 정보를 공유하는 것이 가능하다[10].
전투기 비상 착륙 시 주임무컴퓨터에 내장된 소프트웨어가 적에게 해킹될 수 있는 이유는 무엇인가? 비상상황이 발생하여 전투기가 비상 착륙하거나 불시착 시 주임무컴퓨터가 적에게 노출되어 주임무컴퓨터에 내장된 소프트웨어가 해킹될 수 있는 가능성이 존재한다. 주임무컴퓨터에 내장된 비행운용프로그램은 ROM 영역에 저장되며, Zeroize 기능이 수행되어도 ROM 영역은 제거되지 않기 때문이다.
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참고문헌 (22)

  1. Electronics and Telecommunications Research Institute, Technical Trends of Monitoring GPS Jamming, Electronic Telecommunications Trend Analysis, Vol. 26, No. 4, pp.115-122, 1 August 2011. 

  2. Eun-Kyung You, and Hyeock-Jin Kim, "Implementation of CEI frequency operation function in IMDC for FA-50 aircraft", Journal of the Korea Society of Computer and Information, Vol. 23, No. 1, pp. 1-7, 23 January 2018. 

  3. Bae, Dal Hyeoung, "Direction for Development of Structure Centering around Cyber Warfare and Cyber-Psychological Warfare in the View-Point of Asymmetric Threats and 4th Generation of War", The Journal of Strategic Studies, Vol. 22, No. 1, pp. 141-172, March 2015. 

  4. Tae-Hee Heo, Noh-Soon Chang, and Sang-Ho Lee, "The 21C Information Warfare and Korea's Stragegic Choices", Sejong Institute, Vol. 10, No. 2, pp. 73-100, June 2004. 

  5. The Korea Times, "North Korea's information warfare capability issue is "North Korea's ability to hack in the advanced countries level"", 15 February 2000. 

  6. Eun-Kyung You, TA-50 Implementation of air-to-ground fire protection software function. Journal of Air Force Academy Article, Vol. 67, No. 2. Dec 2016. 

  7. Kyung-Hwan Heo, Sang-Myun Shin and Jeong-Ho Choi, Mission Computer Zeroize Function Software Design for the Korean Military Helicopter. The Society for Aerospace System Engineering, Vol. 2018, No 1, 25 April 2018. 

  8. KAI, Avionics System User Manual for the FA-50 Program, 14 Dec 2012. 

  9. Editorial Office, "Korean-American Fighter FA-50 Wired", Defense & Technology, No. 430, pp. 28-31, 2014. 

  10. Daily Economy, "Up to 4.5 tons of armbandable all-rounder... First Korean Fighter FA-50 Practice Placement", No. 51, December 2014. 

  11. KAI, Avionics System Introduction, Jul 2006. 

  12. KIDA, FA-50 Mission Planning System Software User's Manual, 10 Jul 2012. 

  13. KIDA, T/TA-50 Mission Planning System Software design specification, 10 Jul 2012. 

  14. KAI, Integrated Mission/Display Computer Interface Description Document for the FA-50 Program, 31 Mar 2010. 

  15. Lockheed Martin, Avionic System Manual for F16, 1 Nov 1993. 

  16. Boeing, Familiarization Training for F-15K, 29 Nov 2004. 

  17. Air Force, Operation Command Manual 3-1-2, FA-50 Basic Tactical Training. 

  18. KAI, KTO 1A-50A-34-1-1, 30 Oct 2011. 

  19. KAI, Electrical Signal Interface Control Document for the FA-50 program, 1 Aug 2010. 

  20. KAI, Computer Program Product Specification for the FA-50 FC OFP, 1 Jun 2011. 

  21. KAI, Avionics System Requirements Specification for the FA-50 Program, 30 Nov 2009. 

  22. KAI, Computer Program Development Specification for the FA-50 FC OFP, 31 Aug 2010. 

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