최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.1, 2020년, pp.81 - 89
신성연 (국민체육진흥공단 한국스포츠정책과학원)
The purpose of this study is to investigate science consumers' perceptions of the National Science Museum and suggest effective management strategies for the museum. Research questions were established and the analyses were conducted to achieve the research goals. The collection and analysis of the ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
과학과 교양을 이분법적으로 구분하는 것이 의미가 없는 이유는 무엇인가? | 과학과 교양에 대한 사전적 의미는 두 개념에 대해 서로 다른 정의를 가지고 있지만 앞서 언급된 것과 같이 현실세계에서는 과학의 발전을 통해 인간의 삶과 문화가 영향을 받기 때문에 과학과 교양을 이분법적으로 구분하는 것은 큰 의미가 없다. 하지만 우리사회에서는 아직까지 과학과 교양을 뚜렷하게 구분하는 경향이 있는데 대표적인 사례가 바로 대학교육과정이다[2]. | |
시민들은 과학전시관을 찾으려하지 않는다. 논문이 제시하는 그 이유는 무엇일까? | 이는 본 연구의 결과에 한정되어 있기는 하지만 대중의 인식에서 과학관은 성인보다는 어린이나 학생을 위한 체험 또는 교육의 일부로 자리매김하고 있다는 것을 나타낸다. 또한, 이 같은 결과를 근거로 과학관 방문을 포함한 소비활동에는 어린 자녀의 체험이 주요요인으로 작용하고 있음을 추론할 수 있다. | |
교양이란 무엇인가? | 과학과 교양이라는 단어는 얼핏 보면 상반된 뜻을 가진 것처럼 보이지만, 우리의 삶을 풍요롭게 함에 있어서 필수적인 요소라는 공통점을 가지고 있다[1]. 그렇다면 과학과 교양의 경계선은 어디에 있는가? 국립국어원 표준어대사전에서는 ‘교양’을 “학문, 지식, 사회생활을 바탕으로 이루어지는 품위 또는 문화에 대한 폭넓은 지식”으로 정의하고 있다. 그리고 ‘과학’은 “보편적인 진리나 법칙의 발견을 목적으로 한 체계적인 지식”으로 정의하고 있으며 넓은 뜻으로는 학(學)을 말하고, 협의로는 자연 과학을 뜻한다는 설명을 보충하고 있다. |
S. Hong, M. Seo, H. Jang, J. Hyeon, Twenty-one century liberal arts science technology and society. p.1-504, Namu, 2016.
W. S. Kim, J. S. Chung, D. Lee, E. Kim, H. Y. Kim, Y. K. Kwon, B. Lee, "Exploring the goals and contents of integrated science as a liberal arts education in universities", The Korean Association of General Education, Vol.13, No.2, pp.57-90, Apr. 2019.
H. Kim, E. Lee, Y. Joo, "Analysis of the current situation of science as liberal art in liberal arts education - Focus on the major universities of the metropolitan area", The Korean Association of General Education, Vol.11, No.2, pp.373-411, Apr. 2017.
Y. Choi, Seoul National University to learn certain liberal arts, MIT picks out of hundreds [Internet]. Dong-A Ilbo, 2018 [cited 2018 September 27], Available From: https://bizn.donga.com/3/all/20170403/83654954/2 (accessed Sep. 27, 2018)
J. Ryu, M. J. Kim, "Linking school curriculum with education in science museum", Inha Educational Research Institute, Vol.22, No.3, pp.73-98, Jun. 2016.
J. W. Moon, J. Na, "Elementary school teachers' perception and the status of education program on science museum field trips", The Korean Society of Elementary Science Education, Vol.38, No.1, pp.87-101, Feb. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.15267/keses.2019.38.1.87
J. Kim, J. Park, "Scientifically talented students' image of science museums and their preferred topics for exhibits-focused on students in Gwangju city", Journal of the Korean Association for Research in Science Education, Vol.33, No.7, pp.1431-1449, Dec. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.14697/jkase.2013.33.7.1431
J. Lim, B, Lee. "Aanalysis of students' behavior patters in science museums according to watching rate and watching hour: Focused on the basic science hall in Gwacheon national science museum", Journal of Research in Curriculum and Instruction, Vol.18, No.4, pp.1011-1032, Dec. 2014. DOI: https://dx.doi.org/10.24231/rici.2014.18.4.1011
H. Brits, L. du Plessis, "Application of focus group interviews for quality management: An action research project", Systemic Practice and Action Research, Vol.20, No.2, pp.117-126, Apr. 2007. DOI: https://dx.doi.org/10.1007/s11213-006-9054-0
J. Lee, D. Sohn, Y. S. Choi, M. Park, J. Min, "A study on the factors of the hardware cost estimation for service robot development", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.19, No.5, pp.35-44, May. 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.5.35
T. I. Kim, S. J. H. Seo, "A critical review of survey method in public policy studies", The Korean Association For Public Administration, Vol.32, No.3, pp.199-215, Dec. 1998.
D. M. Blei, A. Y. Hg, M. L. Jordan, "Latent dirichlet allocation", Journal of Machine Learning Research, Vol.3, pp.993-1022, Jan. 2003.
G. Miner, J. Elder, A., Fast, T. Hill, R. Nisbet, D. Delen. Practical text mining and statistical analysis for non-structured text data applications, Elsevier, 2012. DOI: https://dx.doi.org/10.1007/s11213-006-9054-0
C. H. Nam, "An illustrative application of topic modeling method to a farmer's diary", Institute of Cross-Cultural Studies, Vol.22, No.1, pp.89-135, Jan. 2016.
S. G. Lee, "A study on the trends of construction safety accident in unstructured text using topic modeling", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.19, No.10, pp.176-182, Oct. 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.10.176
T. K. Kim, H. R. Choi, H. C. Lee, "A study on the research trends in fintech using topic modeling", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.17, No.11, pp.670-681, Nov. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.11.670
D. An, S. Kim, "Attitudes toward SNS advertising : A comparison of Blog, Twitter, Facebook, and YouTube", The Korean Journal Of Advertising, Vol.23, No.3, pp.53-84, Apr. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.11.670
J. H. Hong, "The detection of public opinion and public opinion cycle via aggregated twitter opinion and sentiment", Korean Journal of Communication Studies, Vol.19, No.3, pp.5-29, Aug. 2011.
J. C. Lee, J. A. Oh, "A study on analysis for accuracy of knowledge and information related to society and history on internet knowledge search service program: For situation of NAVER KNOWLEDGE iN and DAUM KNOWLEDGE", Survey Research, Vol.15, No.2, pp.149-186, May. 2014.
J. A. Seol, "A comparative study of internet search engines: Naver versus Google", Journal of Communication Science, Vol.11, No.1, pp.157-186, Mar. 2011.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.