[국내논문]배드민턴 라켓 구매 소비자 특성에 따른 소비행동이 구매행동과 브랜드 반복 구매행동에 미치는 영향 The Influence of Badminton Racket-Related Consumption Characteristics on Purchasing Behavior and Repurchasing Behavior
이 연구는 배드민턴 동호인들의 라켓 소비특성에 따른 소비행동을 분석하고, 소비행동이 구매행동과 브랜드 반복 구매행동에 어떠한 영향을 주는지를 규명하여, 배드민턴 라켓용품 소비자들의 소비행동과 구매행동 방향을 제시하여 배드민턴 용품산업 활성화 및 마케팅 전략을 위한 기초자료를 제공하는데 있다. 연구의 대상으로는 D광역시와 G도에 소재한 15개 배드민턴 클럽에 소속되어 규칙적인 활동을 하는 동호인으로 선정하여 비확률 표본추출법(non-probability sampling)을 이용하여 최종 709부를 결과 분석에 사용하였다. 자료처리를 위한 통계방법으로는 SPSS Ver.15.0 프로그램을 이용하여 탐색적 요인분석, t-test, ANOVA, 상관관계분석(correlation analysis)과 중다회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 배드민턴 라켓에 대한 재구매 소비행동은 연령이 낮고, 배드민턴 경력이 1-5년 미만은 헤드브랜드를 선호하지 않고 구입비용이 15만원 이상인 남자 동호인이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 배드민턴 동호인이 구매한 라켓 브랜드의 소비행동 중 타인추천 행동은 41-50세 연령 배드민턴 주당 참여횟수가 많고, 라켓구입주기가 길고, 구입비용이 15만원 이상인 남자의 추천 행동이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 소비행동과 브랜드 반복구매행동, 구매행동 간에는 긍정적인 상관관계가 성립하는 것으로 나타났다. 넷째, 동호인이 사용하는 라켓 브랜드에 대한 적극적 소비행동은 매체의존구매와 합리적 구매, 브랜드 반복구매에 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 동호인이 사용하는 라켓 브랜드에 대한 타인추천 소비행동은 매체의존구매행동과 브랜드 반복구매행동에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 배드민턴 라켓 용품 관련 업체들은 용품에 대한 적극적인 소비행동과 타인에게 추천하고 싶은 브랜드를 만들 수 있는 효과적인 마케팅 방안을 마련하고 실행하여야 소비자들의 매체에 의존된 구매와 반복된 구매를 통한 소비를 유발시켜 기업의 경영 합리화를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
이 연구는 배드민턴 동호인들의 라켓 소비특성에 따른 소비행동을 분석하고, 소비행동이 구매행동과 브랜드 반복 구매행동에 어떠한 영향을 주는지를 규명하여, 배드민턴 라켓용품 소비자들의 소비행동과 구매행동 방향을 제시하여 배드민턴 용품산업 활성화 및 마케팅 전략을 위한 기초자료를 제공하는데 있다. 연구의 대상으로는 D광역시와 G도에 소재한 15개 배드민턴 클럽에 소속되어 규칙적인 활동을 하는 동호인으로 선정하여 비확률 표본추출법(non-probability sampling)을 이용하여 최종 709부를 결과 분석에 사용하였다. 자료처리를 위한 통계방법으로는 SPSS Ver.15.0 프로그램을 이용하여 탐색적 요인분석, t-test, ANOVA, 상관관계분석(correlation analysis)과 중다회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 배드민턴 라켓에 대한 재구매 소비행동은 연령이 낮고, 배드민턴 경력이 1-5년 미만은 헤드브랜드를 선호하지 않고 구입비용이 15만원 이상인 남자 동호인이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 배드민턴 동호인이 구매한 라켓 브랜드의 소비행동 중 타인추천 행동은 41-50세 연령 배드민턴 주당 참여횟수가 많고, 라켓구입주기가 길고, 구입비용이 15만원 이상인 남자의 추천 행동이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 소비행동과 브랜드 반복구매행동, 구매행동 간에는 긍정적인 상관관계가 성립하는 것으로 나타났다. 넷째, 동호인이 사용하는 라켓 브랜드에 대한 적극적 소비행동은 매체의존구매와 합리적 구매, 브랜드 반복구매에 모두 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 동호인이 사용하는 라켓 브랜드에 대한 타인추천 소비행동은 매체의존구매행동과 브랜드 반복구매행동에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 배드민턴 라켓 용품 관련 업체들은 용품에 대한 적극적인 소비행동과 타인에게 추천하고 싶은 브랜드를 만들 수 있는 효과적인 마케팅 방안을 마련하고 실행하여야 소비자들의 매체에 의존된 구매와 반복된 구매를 통한 소비를 유발시켜 기업의 경영 합리화를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
This study is to analyze badminton club members’ consumption behavior in relation to racket consumption characteristics, as well as to investigate how consumption behavior will affect purchase behavior and brand-specific repetitive purchase behavior, which is expected to give guidelines on the consu...
This study is to analyze badminton club members’ consumption behavior in relation to racket consumption characteristics, as well as to investigate how consumption behavior will affect purchase behavior and brand-specific repetitive purchase behavior, which is expected to give guidelines on the consumption behavior and purchase behavior of badminton rackets, and moreover to provide basic data for marketing strategies to invigorate the badminton goods industry. The study was conducted on members at 15 badminton clubs located in D-City in G-Province who had done regular club activities, and the data, collected from finally selected 709 questionnaires, were analyzed through non-probability sampling. The program ‘Statistical Package for Social Sciences (SPSS; version15.0)’ was used for statistical analyses such as exploratory factor analysis, the t-test, the analysis of variance (ANOVA), correlation analysis and multiple regression analysis. Results: First, the level of racket-repurchasing behavior was higher in the members who were relatively young, had played badminton for 1 to 5 years, did not like head brands, and had the financial means to pay 150 dollars and over for the racket. Second, the level of recommendation-dependent racket-purchasing behavior was higher in the members who were aged between 41 and 50, had played badminton very often, had a long purchasing cycle, and had the financial means to pay 150 dollars and over for the racket. Third, consumption behavior, brand-specific purchasing behavior and purchasing behavior had a positive correlation with each other. Fourth, brands-related aggressive consumption behavior exerted positive influence on media-dependent purchasing behavior, rational purchasing behavior and brand-specific purchasing behavior all. Fifth, brands-related recommendation-dependent consumption behavior exerted positive influence on media-dependent purchasing behavior and brand-specific purchasing behavior. Taken altogether, badminton goods producers or traders have need to build up brand power enough to induce consumers to purchase their products and to recommend them to others. Then, it is expected to promote media-dependent purchase and repurchase, by extension, to facilitate the rationalization of management.
This study is to analyze badminton club members’ consumption behavior in relation to racket consumption characteristics, as well as to investigate how consumption behavior will affect purchase behavior and brand-specific repetitive purchase behavior, which is expected to give guidelines on the consumption behavior and purchase behavior of badminton rackets, and moreover to provide basic data for marketing strategies to invigorate the badminton goods industry. The study was conducted on members at 15 badminton clubs located in D-City in G-Province who had done regular club activities, and the data, collected from finally selected 709 questionnaires, were analyzed through non-probability sampling. The program ‘Statistical Package for Social Sciences (SPSS; version15.0)’ was used for statistical analyses such as exploratory factor analysis, the t-test, the analysis of variance (ANOVA), correlation analysis and multiple regression analysis. Results: First, the level of racket-repurchasing behavior was higher in the members who were relatively young, had played badminton for 1 to 5 years, did not like head brands, and had the financial means to pay 150 dollars and over for the racket. Second, the level of recommendation-dependent racket-purchasing behavior was higher in the members who were aged between 41 and 50, had played badminton very often, had a long purchasing cycle, and had the financial means to pay 150 dollars and over for the racket. Third, consumption behavior, brand-specific purchasing behavior and purchasing behavior had a positive correlation with each other. Fourth, brands-related aggressive consumption behavior exerted positive influence on media-dependent purchasing behavior, rational purchasing behavior and brand-specific purchasing behavior all. Fifth, brands-related recommendation-dependent consumption behavior exerted positive influence on media-dependent purchasing behavior and brand-specific purchasing behavior. Taken altogether, badminton goods producers or traders have need to build up brand power enough to induce consumers to purchase their products and to recommend them to others. Then, it is expected to promote media-dependent purchase and repurchase, by extension, to facilitate the rationalization of management.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.