21세기의 교육 체제가 갖는 중요한 특징 중의 하나는 평생교육 체제의 구축이다. 평생교육이 실현되기 위해서는 무엇보다도 다양한 교수·학습 방법이 개발되어야 한다. 수학 교육 또한 다양한 욕구의 아동들에게 획일적인 교수·학습 방법을 적용해서는 안 된다는 지적이 제시되고 있다. 특히, 학습 능력의 차이를 고려한 수준별 수학교육의 구체화에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있다.
이에 본 논문에서는 수학기초·기본 학력 부족과, 학습 결손의 누적 및 학습 의욕의 결여로 학업 성취도가 낮은 학생을 위한 구체적인 교육 방법을 알아보고자 하였다. 먼저 수학부진아의 선수 학습 능력을 정확하게 진단하는 검사지를 개발, 적용하였다. 두 번째로 진단 결과를 참고하여 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그림을 개발·적용하였다. 마지막으로 실제로 적용하는 과정에서 발생한 구체적인 문제점을 자세하게 제시하여 논의의 기초를 마련하였으며, 그 보완 방향에 대하여 알아보았다.
본 연구는 환경적 요인인 문화적·지리적 배경이 동일한 초등학교 3∼6학년 86명 중 수학과 학습부진아 7명을 대상으로 하였다. 연구 기간은 2002년 3월 1일부터 2002년 12월 31일까지 10개월 동안이었다. 지도의 주요 내용은 수와 연산 영역의 관련 내용이었다. 초등학교 수학과 학습부진아의 수와 연산 교수·학습의 가능성에 대한 설문조사는 초등수학교육을 전공하는 교육대학원에 재학 중인 교사를 대상으로 하였다. 연구 결과를 분석하기 위하여 평균, 백분율, ...
21세기의 교육 체제가 갖는 중요한 특징 중의 하나는 평생교육 체제의 구축이다. 평생교육이 실현되기 위해서는 무엇보다도 다양한 교수·학습 방법이 개발되어야 한다. 수학 교육 또한 다양한 욕구의 아동들에게 획일적인 교수·학습 방법을 적용해서는 안 된다는 지적이 제시되고 있다. 특히, 학습 능력의 차이를 고려한 수준별 수학교육의 구체화에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있다.
이에 본 논문에서는 수학기초·기본 학력 부족과, 학습 결손의 누적 및 학습 의욕의 결여로 학업 성취도가 낮은 학생을 위한 구체적인 교육 방법을 알아보고자 하였다. 먼저 수학부진아의 선수 학습 능력을 정확하게 진단하는 검사지를 개발, 적용하였다. 두 번째로 진단 결과를 참고하여 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그림을 개발·적용하였다. 마지막으로 실제로 적용하는 과정에서 발생한 구체적인 문제점을 자세하게 제시하여 논의의 기초를 마련하였으며, 그 보완 방향에 대하여 알아보았다.
본 연구는 환경적 요인인 문화적·지리적 배경이 동일한 초등학교 3∼6학년 86명 중 수학과 학습부진아 7명을 대상으로 하였다. 연구 기간은 2002년 3월 1일부터 2002년 12월 31일까지 10개월 동안이었다. 지도의 주요 내용은 수와 연산 영역의 관련 내용이었다. 초등학교 수학과 학습부진아의 수와 연산 교수·학습의 가능성에 대한 설문조사는 초등수학교육을 전공하는 교육대학원에 재학 중인 교사를 대상으로 하였다. 연구 결과를 분석하기 위하여 평균, 백분율, 표준편차 등 기술 통계를 사용하였다. 지도의 구체적인 장면을 분석하기 위해서는 참여관찰법을 사용하였다.
본 연구에서 개발한 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그램은 흥미와 창의적인 사고력을 유발시킬 수 있는 내용으로 구성되었다. 또한 단계성을 고려하여 쉬운 것부터 어려운 것으로 1∼3학년 교육과정의 수와 연산 영역을 중심으로 40 단계로 개발하였다. 개발한 프로그램의 타당도는 동료 장학 교사와 설문 조사를 통하여 확보하였다. 이 프로그램을 적용한 결과 학습부진아들인 수학과 교수·학습에 흥미를 갖게 되어 수와 연산 능력이 신장된 것으로 확인되었다. 놀이 학습을 통한 교수·학습에서도 수학과 학습부진아들의 흥미 유발과 성취동기 충족으로 수와 연산 능력 신장에 큰 효과가 있는 것으로 파악되었다. 수학과 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그램을 적용한 수와 연산 교수 학습 활동은 타 교과에까지 영창을 미치게 되어 교수·학습의 집중도가 높아지고 발표력과 탐구력 향상되어 바람직한 학습 태도가 형성되기도 하였다.
제 7차 교육과정이 의도하고 있는 '수학적 사고력과 창의력 배양능력'을 향상시키기 위해 아동들이 실생활의 여러 가지 문제를 합리적으로 해결할 수 있는 최대의 능력을 발휘할 수 있도록 할 필요가 있다. 이 때 아동으로 하여금 자신감을 갖게 하거나 자유로운 분위기 조성 및 다양한 사고 활동으로의 안내 등 교사의 역할이 무엇보다 중요하다. 또한, 초등학교 아동들의 발달 단계에 알맞은 수와 연산 교수·학습 활동을 보다 원활하게 할 수 있도록 지역별·학년별 수와 연산 지도를 위한 다양한 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그램이 개발되어야 하겠다. 학습 부진 요인이 아동에게만 있다고 하는 관념을 버리고 그 원인을 과학적으로 진단 분석하여 계획, 실천, 평가의 과정을 거치는 철저한 지도가 요청된다.
21세기의 교육 체제가 갖는 중요한 특징 중의 하나는 평생교육 체제의 구축이다. 평생교육이 실현되기 위해서는 무엇보다도 다양한 교수·학습 방법이 개발되어야 한다. 수학 교육 또한 다양한 욕구의 아동들에게 획일적인 교수·학습 방법을 적용해서는 안 된다는 지적이 제시되고 있다. 특히, 학습 능력의 차이를 고려한 수준별 수학교육의 구체화에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있다.
이에 본 논문에서는 수학기초·기본 학력 부족과, 학습 결손의 누적 및 학습 의욕의 결여로 학업 성취도가 낮은 학생을 위한 구체적인 교육 방법을 알아보고자 하였다. 먼저 수학부진아의 선수 학습 능력을 정확하게 진단하는 검사지를 개발, 적용하였다. 두 번째로 진단 결과를 참고하여 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그림을 개발·적용하였다. 마지막으로 실제로 적용하는 과정에서 발생한 구체적인 문제점을 자세하게 제시하여 논의의 기초를 마련하였으며, 그 보완 방향에 대하여 알아보았다.
본 연구는 환경적 요인인 문화적·지리적 배경이 동일한 초등학교 3∼6학년 86명 중 수학과 학습부진아 7명을 대상으로 하였다. 연구 기간은 2002년 3월 1일부터 2002년 12월 31일까지 10개월 동안이었다. 지도의 주요 내용은 수와 연산 영역의 관련 내용이었다. 초등학교 수학과 학습부진아의 수와 연산 교수·학습의 가능성에 대한 설문조사는 초등수학교육을 전공하는 교육대학원에 재학 중인 교사를 대상으로 하였다. 연구 결과를 분석하기 위하여 평균, 백분율, 표준편차 등 기술 통계를 사용하였다. 지도의 구체적인 장면을 분석하기 위해서는 참여관찰법을 사용하였다.
본 연구에서 개발한 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그램은 흥미와 창의적인 사고력을 유발시킬 수 있는 내용으로 구성되었다. 또한 단계성을 고려하여 쉬운 것부터 어려운 것으로 1∼3학년 교육과정의 수와 연산 영역을 중심으로 40 단계로 개발하였다. 개발한 프로그램의 타당도는 동료 장학 교사와 설문 조사를 통하여 확보하였다. 이 프로그램을 적용한 결과 학습부진아들인 수학과 교수·학습에 흥미를 갖게 되어 수와 연산 능력이 신장된 것으로 확인되었다. 놀이 학습을 통한 교수·학습에서도 수학과 학습부진아들의 흥미 유발과 성취동기 충족으로 수와 연산 능력 신장에 큰 효과가 있는 것으로 파악되었다. 수학과 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그램을 적용한 수와 연산 교수 학습 활동은 타 교과에까지 영창을 미치게 되어 교수·학습의 집중도가 높아지고 발표력과 탐구력 향상되어 바람직한 학습 태도가 형성되기도 하였다.
제 7차 교육과정이 의도하고 있는 '수학적 사고력과 창의력 배양능력'을 향상시키기 위해 아동들이 실생활의 여러 가지 문제를 합리적으로 해결할 수 있는 최대의 능력을 발휘할 수 있도록 할 필요가 있다. 이 때 아동으로 하여금 자신감을 갖게 하거나 자유로운 분위기 조성 및 다양한 사고 활동으로의 안내 등 교사의 역할이 무엇보다 중요하다. 또한, 초등학교 아동들의 발달 단계에 알맞은 수와 연산 교수·학습 활동을 보다 원활하게 할 수 있도록 지역별·학년별 수와 연산 지도를 위한 다양한 단계별 수학과 기초·기본 학습 프로그램이 개발되어야 하겠다. 학습 부진 요인이 아동에게만 있다고 하는 관념을 버리고 그 원인을 과학적으로 진단 분석하여 계획, 실천, 평가의 과정을 거치는 철저한 지도가 요청된다.
The lifelong education is one of the most notable features of the education system in 21st century. It is necessary to develope a variety of teaching and learning methods for realizing the lifelong education. Therefore, in mathematical education, it is not proper to apply uniform teaching and learni...
The lifelong education is one of the most notable features of the education system in 21st century. It is necessary to develope a variety of teaching and learning methods for realizing the lifelong education. Therefore, in mathematical education, it is not proper to apply uniform teaching and learning methods to students who have various demands.
For this study, I analyzed the ability of slow learners' preliminary mathematical learning. The slow learners are on a very low level because of the lack of the basic study, interesting and concerns for mathematics. I developed a step-by-step basic mathematical learning program for the improvement of their basic ability of learning numbers and mathematical operations and applied this program to them. In this thesis, I endeavored to find out the result of applying this program to them.
I investigated the seven mathematical slow learners among eighty six students who are from 3rd to 6th grade in the same school and who have the same environmental, cultural, geographical factors. I analyzed the teaching methods after teaching and learning numbers and operations in the process of mathematical education to them by using this program for ten months(1 March 2002∼31 December 2002). The possibility of teaching and learning numbers and operations of the elementary mathematical slow learners was collected and analyzed by questionnaire of teachers who major in elementary mathematics in graduate schools of education and have teaching skills and concerns for elementary mathematics education. And the responses of students were analyzed by the degree of learning interests, personal conversations and pre and post evaluation.
It is not appropriate for us to consider the result of this study as a national situation, so I didn't extend or do a jump of logic. The result of this study was dealt with the statistics such as average, percentage, and standard deviation of the collected data. I analyzed the improvement effect of teaching methods by applying the step-by-step basic learning program for elementary mathematics to teaching and learning activities.
The step-by-step basic learning program for mathematical slow learners could bring out the interests and creative thinking of students. I developed 40 steps from ease to difficulty focusing on numbers and operations of the educational process for the elementary students, from 1st to 3rd grade. This program could be verified by a questionnaire work with a school inspector teacher and thought as proper data for mathematical slow learners.
Through this program and learning with play, slow learners coed acquire improved numbers and operations ability for teaching and learning mathematics with interests and achievement motive And this program affected other subjects, the students could attain better concentration and express their views and inquiries.
The 7th process of education intends students to have an improvement of mathematical thinking power and more creative talent for solving many lands of practical problems rationally. For this, the roles of teachers are absolutely essential. They make their students have a confidence and to lead them to free and diverse thinking activities. And it is also necessary to develope many regional and gradual programs for teaching and learning basic numbers and operations according to elementary students' development level. And above all teachers should instruct their students not by charging students with their slow learning but by thorough scientific analyses of the reason for their slow learning and the process of planning, practicing, and testing.
The lifelong education is one of the most notable features of the education system in 21st century. It is necessary to develope a variety of teaching and learning methods for realizing the lifelong education. Therefore, in mathematical education, it is not proper to apply uniform teaching and learning methods to students who have various demands.
For this study, I analyzed the ability of slow learners' preliminary mathematical learning. The slow learners are on a very low level because of the lack of the basic study, interesting and concerns for mathematics. I developed a step-by-step basic mathematical learning program for the improvement of their basic ability of learning numbers and mathematical operations and applied this program to them. In this thesis, I endeavored to find out the result of applying this program to them.
I investigated the seven mathematical slow learners among eighty six students who are from 3rd to 6th grade in the same school and who have the same environmental, cultural, geographical factors. I analyzed the teaching methods after teaching and learning numbers and operations in the process of mathematical education to them by using this program for ten months(1 March 2002∼31 December 2002). The possibility of teaching and learning numbers and operations of the elementary mathematical slow learners was collected and analyzed by questionnaire of teachers who major in elementary mathematics in graduate schools of education and have teaching skills and concerns for elementary mathematics education. And the responses of students were analyzed by the degree of learning interests, personal conversations and pre and post evaluation.
It is not appropriate for us to consider the result of this study as a national situation, so I didn't extend or do a jump of logic. The result of this study was dealt with the statistics such as average, percentage, and standard deviation of the collected data. I analyzed the improvement effect of teaching methods by applying the step-by-step basic learning program for elementary mathematics to teaching and learning activities.
The step-by-step basic learning program for mathematical slow learners could bring out the interests and creative thinking of students. I developed 40 steps from ease to difficulty focusing on numbers and operations of the educational process for the elementary students, from 1st to 3rd grade. This program could be verified by a questionnaire work with a school inspector teacher and thought as proper data for mathematical slow learners.
Through this program and learning with play, slow learners coed acquire improved numbers and operations ability for teaching and learning mathematics with interests and achievement motive And this program affected other subjects, the students could attain better concentration and express their views and inquiries.
The 7th process of education intends students to have an improvement of mathematical thinking power and more creative talent for solving many lands of practical problems rationally. For this, the roles of teachers are absolutely essential. They make their students have a confidence and to lead them to free and diverse thinking activities. And it is also necessary to develope many regional and gradual programs for teaching and learning basic numbers and operations according to elementary students' development level. And above all teachers should instruct their students not by charging students with their slow learning but by thorough scientific analyses of the reason for their slow learning and the process of planning, practicing, and testing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.