21세기 융복합시대에 접어들면서 유연하고 개방적인 사고방식, 예술적 감수성 등을 아우르는 창의적 융합형 인재가 필요하다. 이에 따라 정부는 2011년부터 융합인재교육(STEAM)에 많은 투자를 하고 있다. 한편, 스마트폰의 출현으로 시작된 스마트 트렌드는 교육 분야에도 스마트러닝의 열풍을 불게 하여 교육과학기술부는 막대한 예산을 투자하여 추진하고 있다. 융합인재교육(STEAM)과 스마트러닝은 목표 측면에서 많은 공통점을 가지고 있어서 이 두 가지 키워드의 융합 가능성 또한 매우 높다.
이 연구는 융합인재교육을 위한 스마트러닝 전략 개발을 목적으로 하였다. 이에 따라 융합인재교육을 위한 스마트러닝 기본 전략 요소 15개를 개발하였다. 스마트러닝 기본 전략 요소 15개는 자기주도형 학습, 소셜 러닝, 상황기반 학습, 이동형 학습, 산출지향형 학습, 융합 학습, 측정가능 학습, 맞춤식 학습, 앱기반 학습, 자동화 학습, 관계지향형 학습, 실제적 학습, 기술기반 학습, 전이-공유형 학습, 시행착오 학습이다.
다음으로 이러한 전략이 융합인재교육(STEAM) 활동 준거 요소에 어떻게 대응할 수 있는지를 탐색하였다. 이렇게 개발된 내용과 이론적 탐색을 토대로 하여 스마트 인프라, 스마트 콘텐츠, 스마트기술 등과 결합된 융합인재교육(STEAM)을 위한 스마트러닝 전략을 최종적으로 제안하였고, 개발된 내용에 대해 전문가 15인을 통해 타당도를 검증하였다.
21세기 융복합시대에 접어들면서 유연하고 개방적인 사고방식, 예술적 감수성 등을 아우르는 창의적 융합형 인재가 필요하다. 이에 따라 정부는 2011년부터 융합인재교육(STEAM)에 많은 투자를 하고 있다. 한편, 스마트폰의 출현으로 시작된 스마트 트렌드는 교육 분야에도 스마트러닝의 열풍을 불게 하여 교육과학기술부는 막대한 예산을 투자하여 추진하고 있다. 융합인재교육(STEAM)과 스마트러닝은 목표 측면에서 많은 공통점을 가지고 있어서 이 두 가지 키워드의 융합 가능성 또한 매우 높다.
이 연구는 융합인재교육을 위한 스마트러닝 전략 개발을 목적으로 하였다. 이에 따라 융합인재교육을 위한 스마트러닝 기본 전략 요소 15개를 개발하였다. 스마트러닝 기본 전략 요소 15개는 자기주도형 학습, 소셜 러닝, 상황기반 학습, 이동형 학습, 산출지향형 학습, 융합 학습, 측정가능 학습, 맞춤식 학습, 앱기반 학습, 자동화 학습, 관계지향형 학습, 실제적 학습, 기술기반 학습, 전이-공유형 학습, 시행착오 학습이다.
다음으로 이러한 전략이 융합인재교육(STEAM) 활동 준거 요소에 어떻게 대응할 수 있는지를 탐색하였다. 이렇게 개발된 내용과 이론적 탐색을 토대로 하여 스마트 인프라, 스마트 콘텐츠, 스마트기술 등과 결합된 융합인재교육(STEAM)을 위한 스마트러닝 전략을 최종적으로 제안하였고, 개발된 내용에 대해 전문가 15인을 통해 타당도를 검증하였다.
Our society is requiring creative fusion-type talents who cover flexible and liberal way of thinking, and artistic sensitivity when we are stepping in a 21st century convergence era. Therefore, Korean government is investing a lot of economic resources in the STEAM education from 2011. On the othe...
Our society is requiring creative fusion-type talents who cover flexible and liberal way of thinking, and artistic sensitivity when we are stepping in a 21st century convergence era. Therefore, Korean government is investing a lot of economic resources in the STEAM education from 2011. On the other hand, smart trend from smart phone is making blow a hot wind in the area of education, so Korean Ministry of Education, Science and Technology has been putting huge budgets into the smart education. STEAM education and smart learning have several common features in the aspect of objectives of them. This study aimed to develop smart learning strategies for STEAM education. Accordingly, 15 basic strategy elements of smart learning for STEAM education were developed. These 15 elements are self-directed learning, social learning, situation based learning for S, mobile learning, making-directed learning, mixed learning, measurable learning for M, adaptive learning, application based learning, automated learning for A, relation-directed learning, realistic learning for R, technology based learning, transfer-sharing learning, trial&error learning for T. And then we explored how these 15 elements can be matched with activity standards of STEAM education. Finally, We suggested smart learning strategies for STEAM Education which combined with smart infrastructures, smart contents, and smart technologies, and we verified a validity for developed contents through 15 experts.
Our society is requiring creative fusion-type talents who cover flexible and liberal way of thinking, and artistic sensitivity when we are stepping in a 21st century convergence era. Therefore, Korean government is investing a lot of economic resources in the STEAM education from 2011. On the other hand, smart trend from smart phone is making blow a hot wind in the area of education, so Korean Ministry of Education, Science and Technology has been putting huge budgets into the smart education. STEAM education and smart learning have several common features in the aspect of objectives of them. This study aimed to develop smart learning strategies for STEAM education. Accordingly, 15 basic strategy elements of smart learning for STEAM education were developed. These 15 elements are self-directed learning, social learning, situation based learning for S, mobile learning, making-directed learning, mixed learning, measurable learning for M, adaptive learning, application based learning, automated learning for A, relation-directed learning, realistic learning for R, technology based learning, transfer-sharing learning, trial&error learning for T. And then we explored how these 15 elements can be matched with activity standards of STEAM education. Finally, We suggested smart learning strategies for STEAM Education which combined with smart infrastructures, smart contents, and smart technologies, and we verified a validity for developed contents through 15 experts.
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